دوشنبه ۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۸

گفتگو با برنامه‌سازان خانواده در صداوسیما؛

رسانه‌ها بیشتر از مسئولین در جریان مشکلات اجتماعی هستند

خانواده و رسانه ملی

سینماپرس: تلویزیون با ساخت برنامه‌هایی همچون «هزار راه نرفته»، «به خانه برمی‌گردیم» و «وقتشه» می‌کوشد در این هجمه‌ها کاری انجام دهد اما چرا وزیر کشور در جلسه شورای اجتماعی،‌ صداوسیما و رسانه‌ها را در حوزه آسیب‌شناسی اجتماعی به ویژه در مسئله طلاق مقصر می‌داند؟

به گزارش سینماپرس، صداوسیما و رسانه‌ها یکی از حوزه‌هایی که به طور جدی در دستور کار دارند، موضوع خانواده و آسیب‌های اجتماعی است. مخصوصاً تلویزیون که از دیرباز تا به امروز برنامه‌های ویژه خانواده روی آنتن داشته و همواره در راستای ارائه سبک زندگی ایرانی اسلامی تلاش می‌کند. چرا که غربی‌ها امروز می‌کوشند با نمایش ابتذال و آلودگی در فضای رسانه‌ غربی، سبک زندگی نادرست غیراسلامی را با بزک کردن و زرق‌ و برق‌ دادن‌های تبلیغی به تصویر می‌کشند و هر روز با هجمه‌های ضدفرهنگی شدیدتر عرصه را بر جوانان ما تنگ می‌کنند و در عین حال جنگ اقتصادی هم به راه انداخته‌اند تا یک نوع عملیات روانی ایجاد کنند. با این حال رسانه‌ها می‌کوشند درباره خانواده و موضوعات اجتماعی اقدامات تحقیقی و پژوهشی انجام دهند. این تلاش‌ها هرچند بایستی روند صریح‌تر، دقیق‌تر و علمی‌تری به خود بگیرد اما اینکه در شورای اجتماعی وزیر کشور صراحتاً اعلام می‌کند کاری هم در این راستا نشده، بی‌انصافی است. چرا که رحمانی فضلی روز گذشته اعلام کرد:  "صداوسیما حتی یک برنامه در چارچوب مسائل کارگروه طلاق تولید نکرده، باید به آن‌ها ابلاغ شود تا در جهت فرهنگسازی این امورات مهم عمل کنند. می‌توان گفت رسانه نقش خود را در زمینه طلاق به خوبی ایفا نکرده است".

به همین بهانه با تهیه‌کنندگان چند برنامه مهم و تأثیرگذار تلویزیونی در عرصه خانواده که اتفاقاً این روزها بیش از پیش به موضوعات سبک زندگی، خانواده، ازدواج و حتی طلاق توجه دارند، به گفتگو نشستیم. 

«هزار راه نرفته»؛ معضلات ازدواج، اتفاقات و نگرش‌های منجر به طلاق

شبکه دو به عنوان شبکه‌ای با مأموریت خانواده همواره تلاش کرده تا با تولید برنامه‌هایی با موضوع خانواده‌محوری اطلاع‌رسانی و آموزش سبک زندگی اسلامی- ایرانی را درصدر کارایی قرار دهد. شاید به همین دلیل برنامه «هزار راه نرفته» یکی از مهمترین برنامه‌هایی باشد که درصدر فهرست تولیدات خانواده محور این شبکه قرار گرفته و در طول سال‌ها و فصل‌های مختلف بر کیفیت آن افزوده شده و به زودی با فصل جدید به شبکه بازمی‌گردد. «هزار راه نرفته» با طرح معضلات ازدواج، اتفاقات و نگرش‌های منجر به طلاق و مواردی از این دست توانست مخاطبان بسیاری را جذب کند، بینندگانی که با گوش سپردن به تجربیات دیگران در زمینه حفظ خانواده و مقوله جدایی‌ها راه‌هایی عملی پیش چشم دارند.

ناهید السادات شریفی تهیه‌کننده  برنامه «هزار راه نرفته»  تصریح کرد: نمایش خانواده‌های شاد، موفق و سالم از جمله کارهایی است که به آن توجه ویژه ای داشته‌ایم. چنین خانواده‌هایی الگوهای موثری به دیگر افراد ارائه می‌دهند؛ الگوهایی که با تأسی از آنها می‌توان نحوه رفتار والدین با فرزندان، انتخاب همسر، مهارت‌های همسرداری و.. را آموزش داد.

وی افزود: آگاهی بخشی به عواقب مساله، نحوه پیشگیری از وقوع طلاق، انتخاب صحیح همسر و برخوردهای مناسب در زوجین از موضوعاتی است که با آموزش آن می توان به طور نسبی به کاهش طلاق کمک کرد.

«به خانه برمی‌گردیم» با رسالت تولید عاطفه و پیشگیری از طلاق

یکی دیگر از برنامه‌های ترکیبی تلویزیون در عرصه خانواده «به خانه بر می‌گردیم» است. برنامه‌ای که سال‌هاست بعدازظهرهای خانواده‌ها را پر می‌کند و در آن آیتم‌های مختلفی به چشم می‌خورد. حمایت از خانواده و نحوه مدیریت آن همواره بیشترین درصد مباحث مطرح شده در این برنامه به شمار می‌رود.

گودرز عزیزی تهیه کننده برنامه «به خانه بر می‌گردیم»  پیشگیری از وقوع طلاق را از مهمترین عوامل حمایت از خانواده دانست و  گفت: دو وجه پیشگیری و کاهش آسیب‌های ناشی از طلاق همواره اهمیت ویژه‌ای داشته و در برنامه ما تلاش می‌شود تا کارشناسان از منظر حقوقی، روانی، اقتصادی، اجتماعی و... موضوع مطالبی ویژه‌ای ارائه دهند.

وی تأکید کرد: هیچ‌گاه به صورت مستقیم به مقوله طلاق اشاره نکرده‌ایم اما همواره با دعوت از الگوهای موفق خانواده سعی کرده‌ایم آموزش‌های لازم در مورد حمایت از کانون خانواده ارائه شود.

«حال خوب» و ترویج دید مثبت و کاهش تنش‌های رفتاری

برنامه روانشناسی «حال خوب»  با هدف ترویج دید مثبت نگر، کاهش تنش‌های رفتاری در زندگی اجتماعی و تلطیف روابط انسانی از شبکه سلامت پخش می‌شود. جامعه هدف این برنامه همه افرادی هستند که ممکن است به دلایل متفاوتی نیاز به روانپزشکی و روانشناسی داشته باشند. زندگی پیچیده امروزی، امکانات و انتخاب‌های متعددی که انسان‌ها دارند و از طرف دیگر میل به بهتر شدن و کمال‌طلبی انسان زمینه‌ای می‌شود تا افراد برای انتخاب برتر با فردی که در این زمینه تخصص دارد مشاوره کنند. برنامه «حال خوب» قصد دارد تعامل دوسویه مخاطب و کارشناسان متخصص این برنامه را در راستای نهادینه کردن اهمیت سلامت روان و تلاش برای رسیدن به حال خوب از سمت همگان فراهم کند.

میلاد اسلام‌زاده تهیه‌کننده برنامه گفتگو محور «حال خوب» برنامه‌سازی در زمینه موضوعات خانوادگی را دارای اهمیت و جایگاه والایی دانست و خاطرنشان کرد: تلویزیون به عنوان رسانه‌ای همه‌گیر نیازمند اطلاع‌رسانی و فرهنگسازی در زمینه مهمترین رکن اجتماع یعنی خانواده است. برای تولید برنامه‌هایی با محوریت خانواده سالم در این برنامه همواره تلاش کرده‌ایم که مقوله طلاق را از یاد نبریم. مسأله‌ای که از معضلات جامعه امروز ما به شمار می‌رود.

وی پیشگیری از طلاق را مهمترین نیاز امروز خانواده‌ها عنوان کرد و افزود: برای رسیدن به جامعه‌ای سالم باید زوجین از همان ابتدا یاد بگیرند که نقش، وظیفه و کارکرد هر یک از آنها در خانواده چیست؟ موضوع بعدی ما توجه به خانواده‌هایی است که درگیر معضل طلاق هستند در چنین خانواده‌هایی باید آسیب‌ها را تا حد امکان کاهش داد.

«وقتشه» یک گام جلوتر از برنامه‌های دیگر تلویزیون در موضوع خانواده

«وقتشه» عنوان برنامه‌ای است که تاکنون دو فصل آن روی آنتن رفته و فارغ از راه‌اندازی یک گفتمان پژوهشی و مطالعاتی درباره سبک زندگی، عشق و ازدواج و ترویج ازدواج ایرانی اسلامی در هدف غایی‌اش به‌دنبال فرهنگ‌سازی ازدواج آسان است. کاری که تلویزیون به‌صورت دیالوگی و یا گذری، نیم‌نگاهی به آن داشته اما با «وقتشه» این سیاستگذاری توجه به سبک زندگی در تلویزیون جدی‌تر دنبال شد تا جایی که به‌تعبیر تهیه‌کننده این برنامه مردم خصوصی‌ترین مشکلات خانوادگی‌شان را با این برنامه در میان می‌گذارند و حتی قرار است در فصل دوم کارهای محتوایی ویژه‌تر و فراتر از ازدواج و به‌عبارتی جزئی‌تر به مسئله و ماجراهای خانواده‌های ایرانی پرداخته شود.

ابوالفضل صفری تهیه‌کننده برنامه «وقتشه» گفت: جالب است بدانید ما در «وقتشه» وقتی مقوله ازدواج‌های مجازی را مطرح کردیم بازتاب‌های خوبی داشتیم که بسیاری مبتلا به این نوع روش غلط ازدواج هستند. ما در «وقتشه» دنبال کار شعاری نیستیم؛ چون اصولاً این نوع روش‌ها، هیچ تأثیرگذاری‌ای به‌همراه ندارند. ما علاوه بر یک نگاه محتوایی به این نوع نگاه غلط ازدواج، موقعیت‌های نمایشی ایجاد کردیم تا از این طریق به‌مراتب میزان تأثیرگذاری محتوای‌مان بالا برود. ما این واقعیت‌های تلخ را تلخ بیان نمی‌کنیم. در «وقتشه» کسی قضاوت نمی‌کند و بیننده خودش باید تصمیم بگیرد که کدام تفکر و روش نادرست است و کدام سبک زندگی کردن را باید برگزیند.

حسین کلهر با اشاره به اینکه با ساخت «وقتشه» توانسته‌ایم جلوی رشد آمار طلاق را بگیریم، افزود: نشان دادن یک‌سری اتفاقات خوب، صمیمیت و محبت خانواده‌ها بسیار تأثیرگذار است؛ حالا چه‌بهتر که بیست میلیون مخاطب این مزیت‌ها و کارهای خوب را می‌بینند. خدا را شاکرم در این مدت پخش بیش از یک سال «وقتشه» توانسته‌ایم جلوی رشد آمار طلاق را بگیریم. در این برنامه فرصتی فراهم شد تا همه نوع قشری چه مسئولین و چه مردم بتوانند نظراتشان را بیان کنند. اگر انتقادی دارند بگویند و اگر حسن اتفاق و تجربه‌ای در زندگی‌شان اتفاق افتاده یک توسعه و پیشرفتی داشته باشند. در «وقتشه» اتفاقات درخشانی رقم خورد و همه انتقادات را با آغوش باز پذیرا هستیم.

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.