شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۳

بازدید یک هیئت سوری از حوزه هنری

هنرمندان ایرانی صدای مظلومان جهان هستند / ایران کشوری پیشرفته و امن است و دولت و مردم برای آینده بهتر تلاش می‌کنند

بازدید هیات سوری از حوزه هنری

سینماپرس: هیئتی متشکل از فعالان فرهنگی و اساتید دانشگاه های کشور سوریه از نمایشگاه های «اهواز سرافراز» و «فرزندان روح الله» و نیز گنجینه هنر انقلاب حوزه هنری و کارگاه آثار تجسمی این نهاد بازدید به عمل آوردند.

به گزارش سینماپرس؛ با برنامه ریزی روابط عمومی و محافل سازمان سینمایی حوزه هنری جمعی از فعالان فرهنگی و اساتید دانشگاه‌های سوریه (از شهرهای دمشق، لاذقیه، دیرالزور، حسکه و حلب و …) از بخش‌های مختلف حوزه هنری انقلاب اسلامی بازدید کردند. در ابتدای این دیدار گروه اساتید فرهنگی و هنری به تماشای آثار هنرمندان در نگارخانه ابوالفضل عالی با عنوان «اهواز سرافراز» پرداخته و همچنین، به نگارخانه خانه عکاسان ایران رفته و در آنجا از نمایشگاه عکس «فرزندان روح‌الله» بازدید کردند. این گروه فرهنگی از کشور سوریه سپس از گنجینه هنر انقلاب حوزه هنری بازدید کرده و با حضور در کارگاه آثار تجسمی از نزدیک در جریان تولید آثار هنری اعم از نقاشی، خوش‌نویسی و نگارگری قرار گرفتند. در حاشیه این دیدار گفتگوهایی داشتیم با برخی از اعضای این هیئت سوری که در ادامه می‌خوانید.

هنرمندان ایرانی صدای مظلومان جهان هستند

دکترجمال عبدالله استاد دانشگاه فرات در شهر دمشق با اشاره به مهمان نوازی ایرانیان گفت: افتخار می‌کنم از حوزه هنری انقلاب اسلامی بازدید کردم. در این مرکز آثار هنری عظیم و ارزشمندی به لحاظ هنری و مفهومی دیدم. لازم می‌دانم از هنرمندان ایرانی به خاطر آنکه صدای مظلومان جهان هستند تشکر کنم.

او در ادامه گفت: آثاری که در حوزه هنری دیدم همگی دارای کیفیت بالایی به لحاظ مفهومی و هنری بودند که نشانگر دقت عمل خالقان این آثار است. جالب‌ترین بخش برایم بازدید از آثار مرتبط با جنگ ایران و عراق بود و از اینکه اینهمه اثر با کیفیت در این مکان آرشیو شده حقیقتا تعجب کردم. این نشان می‌دهد هنرمندان، مردم و ارتش ایران در یک مسیر حرکت می‌کنند و همدلی واتحاد دارند.

دکترعبدالله برخی از آثار هنری موجود در حوزه هنری را شگفت انگیز توصیف کرده و گفت: آثاری که در این مکان دیدم نه تنها برای ملت ایران که برای تمامی ملت‌های اسلامی باعث افتخار است.

ایرانیان را ملتی غیور و وطن پرست دیدم

دکتر سعد شوقی استاد هنرهای تجسمی دانشگاه دمشق یکی دیگر از اعضای هیئت سوری ضمن تشکر از دعوت به حوزه هنری گفت: ما پیش از سفر به ایران مطالبی در مورد این ایران خوانده و دیده بودیم اما حقیقت را در مورد این کشور نمی‌دانستیم. در این سفر چند روزه متوجه شدیم ایران امروزه کشوری پیشرفته و امن است و دولت و مردم برای آینده بهتر تلاش می‌کنند. در واقع، آنچه ما از ایران می‌دانستیم در مورد گذشته این کشور بود اما در جریان این سفر با ایران امروز بیشتر آشنا شدیم.

شوقی با اشاره به اینکه کلی اطلاعات و دانسته‌های جدید در مورد ایران برای دانشجویانش سوغات خواهد برد گفت: به شاگردانم در دانشگاه درباره ملت ایران خواهم گفت که آنها ملتی بسیار غیرتمند و وطن پرست هستند و من این غیرت را در کارها، حرف‌ها و حتی هنر و آثار تصویری شان دیدم.

او در ادامه گفت: ما از صنایع وزارت دفاع و حوزه هنری در یک روز بازدید کردیم. صبح به دیدن اقتدار نظامی ایرانیان رفتیم و عصر همان روز به دیدار اقتدار هنری آن ها؛ و پیام و صلح دوستی شان را در قالب آثار هنری دیدیم که برای‌مان بسیار جالب توجه بود. پیام صلح دوستی ایرانیان سوغات ما برای مردم کشورمان خواهد بود.

استاد دانشگاه دمشق گفت: ایرانی که من دیدم آباد و پیشرفته است و من فکر می‌کنم این کشور در خاورمیانه جایگاه قدرتمند و خوبی دارد. آرزوی من برای ایران و ایرانیان پیشرفت هر چه بیشتر و صلح و آرامش است.

ایران در عرصه‌های مختلف هنری در جهان پیشتاز است

عبدالرحمان احمد السید مدیر مرکز فرهنگی و هنری حسکه با اشاره به اینکه از ابتدای حضورشان در ایران خواستار بازدید از مراکز فرهنگی و هنری بودند گفت:  خوشحالیم که توانستیم حوزه هنری و آثار هنرمندان این مرکز را از نزدیک ببینیم. همه آثاری که اینجا دیدیم کیفت خوبی داشتند و مخصوصا آثاری که مربوط به جنگ ایران و عراق بودند برای‌مان بسیار جالب بود چراکه حکم خاطرات مردم از این رویداد تاریخی را داشتند.

احمد السید گفت: هنرمندان ایرانی بسیار زحمتکش و پرتلاش هستند و در همه عرصه‌های هنری می‌درخشند. می‌دانیم که ایران در عرصه‌های مختلف هنری در جهان پیشتاز است و حتی سینمای ایران در جشنواره‌های معتبر خارجی بارها و بارها جوایز بسیار مهمی را کسب کرده است.

مدیر مرکز فرهنگی و هنری حسکه گفت: روابط دولت‌های ایران و سوریه بسیار خوب است و ما دوست داریم همین ارتباط در سطح جامعه و بین مردم هر دو کشور نیز تبیین شود. مشاهده آثار سینمایی و هنری ایرانی باعث شد بفهمیم ذهنیت و روحیات‌مان چقدر به ایرانی‌ها نزدیک است.

او در پایان خاطر نشان کرد: به مردم کشورم خواهم گفت ایران در همه عرصه‌ها دارای پیشرفت است و این کشور را بسیار زیبا، متمدن و مردمانش را خونگرم و صمیمی دیدم. آنچه بسیار برایم در این سفر جالب بود آرامشی بود که مردم داشتند و پیشرفتی که هنرمندان درعرصه های مختلف هنری به آن دست پیدا کرده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.