سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۶

انتظارات سینماگران از مدیریت سینما/۴

مصیری: مدیران از خواب غفلت بیدار شوند و فکری به حال احیای سینمای ملی و ورود پول های کثیف به سینما که منجر به بحران در عرصه فرهنگ و هنر شده بکنند!

منوچهر مصیری

سینماپرس: منوچهر مصیری کارگردان سینما در رابطه با انتظارات سینماگران از مدیریت سینمای کشور گفت: مدیران از خواب غفلت بیدار شوند و فکری به حال احیای سینمای ملی و ورود پول های کثیف به سینما که منجر به بحران در عرصه فرهنگ و هنر شده بکنند!؛ ما این روزها با مشکلات متعدد و بسیاری در سینمای کشور در حال دست و پنجه نرم کردن هستیم و این معضلات نیاز به حضور مدیرانی مدبر دارد تا بتوانند بر آن فائق آمده و سینمای ایران را در مسیر درستی هدایت کنند.

کارگردان فیلم سینمایی «دنیا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مهمترین اتفاقی که ما به آن احتیاج داریم این است که تعریفی جدی از سینمای ملی داشته باشیم؛ ما باید بدانیم سینمای ملی چیست و چه اهدافی را دنبال می کند؟ آیا این حجم از فیلم های نازل و بی هویت که ما این روزها شاهد تولید و اکران آن ها در سینماها هستیم جزو سینمای ملی محسوب می شوند؟

وی ادامه داد: از سوی دیگر ما باید قوانینی جدی در سینمای ایران داشته باشیم و اجازه ندهیم هر شخصی با هر عقبه و سابقه ای وارد سینما شده و پول های مشکوک و کثیف به سینما وارد کند؛ من نمی دانم چرا مسئولان و مدیران سینمای ایران این چنین منفعلانه با مصائبی همچون پول های کثیف برخورد می کنند و چرا به صورت قاطعانه جلوی ورود پول های کثیف توسط برخی افراد معلوم الحال به سینما را نمی گیرند؟

این سینماگر خاطرنشان کرد: تولید سینمای کشور با ورود این پول های کثیف و مشکوک به شدت دچار نابسامانی و بحران شده؛ کسانی که این پول های بی هویت را وارد سینما کرده اند باعث افزایش شدید، غیرعقلانی و بی رویه دستمزدها در سینما شده اند!؛ فلان بازیگری که تا دیروز با دستمزد ۲۰ میلیون تومانی در فیلمی بازی می کرد حالا به یکباره دستمزد گزاف ۸۰۰ میلیون تومانی طلب می کند؛ این ها همه بحران است و این وظیفه مدیران سینمایی است که جلوی این بحران ها را بگیرند نه اینکه دست روی دست بگذارند و فقط ناظر اضمحلال و نابودی سینما و سینماگران راستین باشند.

مصیری تأکید کرد: ورود پول های کثیف به سینما باعث شده تا بسیاری از اهالی سینما که با پول های حلال و زحمت کشیده در سینما فعالیت می کردند و وارد هیچ دسته و باند و حزب و گروهی نبوده و نیستند خانه نشین و بیکار شوند؛ دیگر فرصتی برای فعالیت سالم و ساده در سینمای کشور نیست. این وظیفه مسئولان فرهنگی و نهادهای ناظر بر عملکرد مسئولان فرهنگی است که تدبیری جدی و اساسی داشته باشند و نگذارند پول های کثیف و مشکوک بیش از این وارد سینما شود؛ این وظیفه مدیران است که با ایجاد تمهید و راهکاری فوری و جدی حسابرسی دقیق و شفافی ایجاد کنند و نگذارند هر کس به واسطه زد و بند و باندبازی و رانت خواری به سینما پول وارد کند.

کارگردان فیلم سینمایی «ازدواج صورتی» با انتقاد شدید از عملکرد مدیران سینمای کشور اظهار داشت: مدیران سینمایی در حال حاضر هیچ گونه الگوی درستی برای اداره سینمای کشور ندارند؛ البته متأسفانه سینمای ما از ابتدا تاکنون هیچ الگوی استاندارد و مناسبی نداشته و ندارد و همه چیز تنها بر اساس نظرات شخصی و سلیقه ای افراد جلو می رود. وضعیت سینما و کلاً حوزه فرهنگی و هنری کشور به شدت دچار آشفتگی شده و ما نیازمند آن هستیم که مدیری مدبر و دغدغه مند اداره سینمای کشور را در دست گیرد و ما را از این بحران جدی نجات دهد.

وی در پایان این گفتگو متذکر شد: همانطور که پیش از این اشاره کردم مدیران سینمایی تنها نظرات غیرکارشناسی و سلیقه ای خود را در سینما اعمال می کنند و به جای آنکه تدبیری برای برون رفت از بحران های جدی در سینما داشته باشند اتفاقاتی را رقم می زنند که خود یک بحران جدید در سینما محسوب می شود؛ به عنوان نمونه در شرایط بحرانی اقتصاد کشور برگزاری تفکیک شده جشنواره جهانی چه دلیلی دارد؟ اصلاً معلوم هست مدیران سینمایی با چه دلیل و برهانی ۲ بار برای برگزاری جشنواره هزینه می کنند و اصلاً این جشنواره منفک شده طی این سال های برگزاری اش چه امتیاز مثبتی به جز هدر شدن پول با خود در پی داشته است؟

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.