دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۸

انتظارات سینماگران از مدیریت سینما/۷

سالور: در حال حاضر آن چیز که از هنر بری است سینمای ایران است!/ سینمای ما این روزها بدل به «لانه عنکبوت» و «خانه وحشت» شده و ما نیازمند یک انقلاب و دگردیسی در آن هستیم

سامان سالور

سینماپرس: سامان سالور کارگردان سینما در رابطه با انتظارات سینماگران از مدیریت سینمای کشور گفت: من متأسفم که باید این نکته مهم را عنوان کنم که در حال حاضر آن چیز که از هنر بری است سینمای ایران است!؛ مسئولان سازمان سینمایی و دست اندرکاران سینما نه تنها فکری برای ارتقای کیفی آثار و تربیت مخاطب سینمای متفکر و مترقی و فرهنگ ساز ندارند بلکه با حمایت از برخی فیلم های زننده و مشمئزکننده باعث شده اند تا سینمای ما دچار بی هویتی و سرگشتگی شود.

کارگردان فیلم سینمایی «سیزده ۵۹» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: به نظر من حضور آدم های مختلف در پست ها تفاوتی نمی کند چرا که خانه از پای بست ویران است! سال ها است ما مخاطب جدی، باسواد، باشعور و بافرهنگ سینما را از دست دادیم و سال ها است فیلم مهم و ماندگار تهیه نکردیم و از سینمای ارزشمند حمایت نشده است؛ ما از سینمایی که ارزشمندی اش به تفکر و میزان باسواد بودن فیلمسازش باشد توجه نکرده ایم.

وی ادامه داد: ما سال ها است شاهد آن هستیم که سینمای ایران تبدیل به رقابت برای پول درآوردن بیشتر سرمایه گذاران و تهیه کنندگان شده است. کسی فیلمنامه خوب نمی خواهد و همه می خواهند فیلم های کمدی بفروش یا به قول خودشان «برفوش» بسازند تا سرمایه شان چند برابر شود!؛ جایگاه بین المللی سینمای ایران علیرغم آنچه مدیران سینمایی به غلط عنوان می کنند به شدت متزلزل شده به نحوی که اگر در دهه ۸۰ جشنواره های جهانی به داشتن فیلم ایرانی افتخار می کردند امروز دیگر خبری از این افتخارات نیست.

سالور سپس با بیان اینکه ما در سینمای ایران نیازمند یک انقلاب و دگردیسی هستیم اظهار داشت: پخش کننده های داخلی رقابت شدیدی در باندبازی و روابطی دارند که ضابطه ای ندارد. سینمای ما بازیگر محور شده و بازیگران و سینماداران تصمیم گیر سینما شده اند. معضلات و مشکلات سینمای ما با تغییر مدیران و حضور آدم هایی مانند آنچه که در حال حاضر هستند حل نمی شود ما نیاز به مدیری شجاع و جسور داریم که متوسط القامت هایی که گردن کلفت شده اند را زمین بزنند و اداره سینما را نه به صورت نمایشی که به صورت جدی در دست خود بگیرند.

این سینماگر متذکر شد: این روزها اکران سینماهای کشور تنها در انحصار ۲-۳ نفر خاص است؛ مدیران سینمایی اصلاً جرأت نمی کنند با این افراد مقابله کنند و همه این ها باعث شده تا همین چند نفر بر اساس منافع شخصی خود و اطرافیان شان برای سینما تصمیم گیری کنند.

کارگردان فیلم سینمایی «ساکنین سرزمین سکوت» خاطرنشان کرد: ماندن در سینمای ایران برای ساخت فیلم خوب اشتباهی بزرگ است چرا که کسی به تفکر آرتیستیک و هنری و متفاوت بودن نیست، یعنی هیچ مدیری به این مسائل اهمیت نمی دهد و در راهروهای مختلف سازمان تصمیم گیری اتفاقات با چک هایی که رد و بدل می شود می افتد و به همین علت اغلب فیلمسازان کاربلد یا قهر کرده اند یا بیکار و خانه نشین شده اند یا در دانشگاه های خارج تدریس می کنند.

سالور تصریح کرد: وضعیت سینمای امروز ایران آنقدر بغرنج و اسفبار است که من آدمی سراغ ندارم که بتواند یک شبه لانه عنکبوت و تماشاخانه وحشت را عوض کند و تغییر چندانی حاصل کند. مدیران ما هنوز به این نتیجه نرسیده اند که نباید همه چیز را فدای فروش و گیشه و اقتصاد کرد.

وی تأکید کرد: باید تبعیض در سینمای ایران از بین برود. این روزها شاهد این هستیم که برخی فیلم ها با شانتاژ و باندبازی از سکس پنهان حرف می زنند اما اکران می شوند و فیلم های اندیشمند به خاطر اعمال سلیقه سانسورچی های وزارت ارشاد در محاق و توقیف می ماند. ما نیاز به ابراهیم بت شکن در سینمای ایران داریم، بت ها امروز در سینمای ایران به شدت قدرت پیدا کرده اند و ابراهیمی باید پیدا شود که آن ها را قلع و قمع کند.

سالور در پایان این گفتگو افزود: ما نیاز به حضور مدیری داریم که جرأت و جسارت داشته باشد و نگاه درستی به وضعیت سینمای ایران و بیکاری شدید سینماگران داشته باشد. امروز اهالی سینما با سیلی صورت خود را سرخ نگه می دارند بیکاری و حال بد و ناامیدی فراوان است. مشکلات صنفی بیداد می کند و همه این ها نیاز به مدیری دغدغه مند و مدبر دارد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.