سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۱

باز شدن پای مناقشات سیاسی به جشنواره بوسان

 داور ژاپنی جشنواره بوسان

سینماپرس: دبیر جشنواره بوسان پس از اعتراضات رسانه ای صورت گرفته علیه داوری ژاپنی که در جریان یک نشست درباره مناقشه صورت گرفته میان کره جنوبی و ژاپن در حاشیه یک رزمایش حق را به کره ای ها داده بود، بیانیه صادر کردند.

به گزارش سینماپرس به نقل از اسکرین‌دیلی، جشنواره بین‌المللی فیلم بوسان دیروز ۸ اکتبر بابت اتفاقات پیش آمده در جلسه مطبوعاتی چند روز قبل و تبعات پس از آن، به طور رسمی از جون کونیمارا داور بخش رقابتی «جریان های نو» عذرخواهی کرد.

این ماجرا نه از فستیوال که از کیلومترها آنسوتر و در نزدیکی جزیره Jeju آغاز شده است، جایی که قرار است یک رزمایش دریایی بین المللی به میزبانی کره‌جنوبی برگزار شود. حواشی این رزمایش در چند روز گذشته محل بحث و اعتراض بسیاری از کره ای ها قرار گرفته است زیرا نیروی دریایی ژاپن تصمیم دارد پرچم خورشید تابان خود را بر فراز ناوگان دریاییش به اهتزاز درآورد؛ پرچمی شبیه پرچم رسمی ژاپن به همراه اشعه هایی که از دایره سرخ آن بیرون زده و و نمادی است از ژاپن در دوران جنگ جهانی دوم. این پرچم در کره جنوبی عموما به معنای جنایت جنگی تعبیر می شود.

بعد از بالاگرفتن اعتراضات، ارتش کره جنوبی از کشورهای شرکت کننده درخواست کرد صرفا با پرچم رسمی خود در این رزمایش شرکت کنند، اما روز ۵ نوامبر، درست همان روزی که جلسه مطبوعاتی کونیمارا برگزار شد مقامات ژاپنی اعلام کردند اگر اجازه برافراشتن پرچم خورشید تابان خود را نداشته باشند از حضور در این رژه انصراف می دهند چرا که افراشتن این پرچم امری اجباری و سنتی در ناوگان این کشور است.

خبرنگاران حاضر در جلسه مطبوعاتی تحت تاثیر این فضا از کونیمارا درباره این جریان پرسش هایی مطرح کردند و کونیمارا اینطور اظهار کرد که از نظر او برافراشتن این پرچم کار صحیحی نیست. او گفت: من عمیقا درک می کنم نسل های گذشته خصوصا کره ای ها احساس دیگری راجع به این نماد دارند. نیروهای ژاپنی می گویند نمی توانند این درخواست را قبول کنند چون سنت آنهاست، در حالی که من فکر می کنم چرا آنها تاریخ را مدنظر قرار نمی دهند. این حقیقت وجود دارد که دولت شینزو آبه نه فقط در مورد این ماجرای پرچم که در بسیاری موارد دیگر موضعی محافظه کارانه اتخاذ کرده که این امر مشکلات اجتماعی بسیاری پدید آورده است.

بعد از انتشار این اظهار نظرات، مطبوعات ژاپنی به شدت و سختی بر این بازیگر ژاپنی تاخته و او را مورد انتقاد قرار داده اند تا جایی که نمایندگان کونیمارا به فکر بازگرداندن او از میانه جشنواره به خانه افتاده اند.

حال جی جئون دبیر جشنواره بوسان با صدور بیانه ای به سه زبان انگلیسی، کره ای و ژاپنی اظهار کرد: سوالاتی درباره حساس‌ترین بخش روابط کره و ژاپن در جلسه مطبوعاتی طرح شد و به دنبال آن متاسفانه باید بگویم آقای کونیمارا هم اکنون بابت سوتفاهم‌ها و سوبرداشت‌ها از اظهاراتشان عمیقا از لحاظ روحی و احساسی تحت فشار و ناراحتی هستند. بحث هایی که در آن جلسه مطرح شد نیازمند ماه ها بحث و مذاکره است و یک جلسه کوتاه مطبوعاتی سینمایی فضای مناسبی برای جواب به مشکلاتی که بیش از یک قرن است وجود دارند، نیست.

او اضافه کرد: به عنوان میزبان اصلی جشنواره فیلم بوسان مایلم مراتب عذرخواهی خود بابت وقوع این اتفاق ناخوشایند و آمادگی کم ما در جلوگیری از آن را اعلام کنم. من فکر می کنم امکان تضارب آرای سیاسی در یک فستیوال فیلم وجود دارد ولی همچنین اعتقاد دارم مهمانان خارجی‌ ما باید از کج فهمی‌ها و سوبرداشت‌ها محافظت شوند. جشنواره فیلم بوسان تمام تلاش خود را خواهد کرد تا در آینده مهمانان جشنواره در معرض چنین فشارهای نابه‌جایی قرار نگیرند.

کونیمارا نیز طی جوابیه ای رسمی بیان کرد: من کسی نیستم که در مورد همه مسایل عمیقا کنکاش کرده باشم ولی حتی شخصی چون من راجع به بعضی مسایل فکر می کند. در این جهان مناطق عاری از درگیری محدودی وجود دارند. ولی آیا ما وقعا می خواهیم در درگیری زندگی کنیم؟ من اینطور فکر نمی‌کنم و عقیده دارم این پیغام را باید با زبان فیلمسازی به بچه‌هایمان و نسل های بعدی منتقل کنیم.  

او در نهایت از دست اندرکاران جشنواره بیست و سوم و مردم شهر بوسان بابت حمایت‌ها و دلگرمی هایشان تشکر کرد.

ریاست داوران بخش «موج های نو» جشنواره بر عهده کیم هونگ‌جون فیلمساز کره ای است و علاوه بر کونیمارا جون، لابینا میتوسکا بازیگر و تهیه کننده مقدونیه ای، نانسون شی تهیه کننده هنگ کنگی و ناشن مودلی دبیر جشنواره فیلم سیدنی نیز او را همراهی می کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.