چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۰

مهین نویدی:

متاسفانه امروزه اکثر گریم‌ها بیشتر شبیه آرایش شده‌اند

مهین نویدی

سینماپرس: طراح چهره‌پردازی با سابقه سینمای ایران معتقد است طراحی گریم بازیگران خانم باید به عهده گریمور زن باشد و برای بازیگر مرد هم به چهره پرداز مرد سپرده شود چون از لحاظ روحی و روانشناسی درک بهتری از همدیگر دارند و این مهم روی کارشان تاثیر مستقیم دارد.

به گزارش سینماپرس، مهین نویدی طراح چهره پرداز پیشکسوت سینما و تلویزیون درباره تازه ترین فعالیت های خود گفت: به تازگی و بعد از یکسال و ۴ ماه مجموعه تلویزیونی «از یادها رفته» به کارگردانی بهرام بهرامیان را به پایان رساندم. پروژه ای بسیار سنگین و دشوار که به جرات می توانم بگویم در میان آثار تاریخی متعددی که انجام دادم این سریال از همه شان سخت تر و سنگین تر بود. تعداد بازیگران نقش اصلی بسیار بالا، تنوع لوکیشن، تعداد تیپ ها و شخصیت های متفاوت قصه و ضرورت انجام گریم های سنگین جزو لاینفک این کار بود که به همراه یک گروه ۶ نفره به ثمر رسید.

وی با اشاره به اینکه قصه «از یادها رفته» در سال ۱۳۲۰ روایت می شود در رابطه با اینکه منابع تصویری چقدر می توانند مبنای گریم های سینمایی باشند، افزود: اگر قرار باشد عکس و فیلم های آن دوره خاص مبنای گریم های سینمایی و تلویزیونی باشند نمی توان و نباید تمام جزییات آن را استفاده کرد چون با ورود تکنولوژی های تصویری و مواد و متریال های خیلی خوب در گریم مسلما اگر بازیگران دقیقا سبک دهه ۲۰ را داشته باشند نه تنها جذاب نیست بلکه مخاطب کار را پس می زند. بهترین کار این است که با استفاده از المان های تاریخی کاری نو و به روز ارائه کرد تا مخاطب به تماشا ترغیب شود.

برنده سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر در پاسخ به اینکه چرا در این مجموعه تلویزیون از طراح چهره پردازی دیگری هم استفاده کرده است، توضیح داد: به اعتقاد من در کار گریم، چهره پردازی بازیگر زن باید به عهده گریمور خانم باشد و برای مردان هم گریمور آقا باشد چرا که شخصیت های سینمایی روح دارند و باید در گریم هم روانشناسانه با آن مواجه شد. قطعا مردان و زنان هر کدام جنس خود را بهتر می شناسند و تبحر بیشتری در پرداختن به جزییات دارند. خانم ها پیچیدگی های خاص روحی دارند که فقط برای یک خانم قابل درک است و طبیعتا همین احساس بر چهره هم اثر می گذارد. سینما پر از لحظه های عاطفی است که هر کدام از ویژگی های عشق، حسادت، اندوه و … خطوط چهره خود را می طلبد.

نویدی ادامه داد: از آنجا که سریال «از یادها رفته» بسیار پربازیگر و پر کار بود و نیاز به شخصیت پردازی و تیپ سازی های متنوعی داشت تصمیم گرفتم همین روش را در پیش بگیرم به همین خاطر خواهرزاده ام دانیال حقیقت را که حدود بیست سال است در این حوزه به طور حرفه ای کار می کند به کارگردان پیشنهاد دادم. آقای بهرامیان که پیش از این نیز با او همکاری داشتم و از سابقه حقیقت آگاه بود پذیرفت و به این ترتیب طراحی چهره بازیگران خانم را من انجام دادم و بازیگران مرد هم به یک چهره پرداز مرد سپرده شد. خوشبختانه نتیجه کار هم برای همه رضایت بخش بود.

رییس سابق انجمن چهره پردازان گفت: این ایده همیشگی من است و زمانی که مسئول انجمن بودم خیلی تلاش کردم این نوع همکاری را جا بی اندازم اما همکاران آقا قبول نمی کردند چون معتقد بودند در این شرایط کار دو دست می شود که من اصلا با نظرشان موافق نیستم. سریال «امام علی» توسط عبدالله اسکندری و مهری شیرازی انجام شد و اتفاقا کاری یکدست و حرفه ای هم از آب درآمد. این شیوه کار دقیقا مثل منفک کردن طراحی صحنه از لباس است.

وی با اشاره به اینکه از شخصیت پردازی و تیپ سازی لذت می برد، عنوان کرد: اگر دو نفر در یک سطح حرفه ای باشند کار با کیفیت تر خواهد شد. من پیش از این در سریال «رعنا» به همین شیوه با جلال الدین معیریان همکاری کردم. اخیرا هم در فیلم سینمایی «پشت دیوار سکوت» همین روش را پیش گرفتم. متاسفانه در سینمای ما چون آقایان همه جا در همه محافل هستند کار بیشتر به آنها پیشنهاد می شود و بارها دیده ام بهترین گریمورهای خانم مجبورند زیر دست مردانی که تازه کارشان شروع کرده اند کار کنند در صورتی که هر کدام صاحب نظر و با سابقه هستند.

کاندیدای چهره پردازی جشن های خانه سینما و جشنواره فیلم فجر بیان کرد: متاسفانه امروزه اکثر گریم ها بیشتر شبیه آرایش شده اند و این به خاطرهمان عدم شناختی است که ذکر کردم. آقایان گریمور شناخت روانشناختی ندارند و در تمام لحظه های شاد و غمگین معنوی و .. شما تغییری در چهره بازیگر نمی بینید چون واقعا نمی دانند در این لحظه چه گریمی برای بازیگر مناسب است. مثلا برای نشان دادن خانم مذهبی که چادرش می بینیم کلی آرایش های بیرون زده و مژه مصنوعی دارد که جای گریم عرفانی را گرفته است. در این نوع شخصیت پردازی ها باید وجه زیبایی درونی بیشتر نمود پیدا کند نه زیبایی ظاهری. بنابراین باید از رنگ ها و خطوط متفاوت تری استفاده کرد. وی افزود: یا مورد دیگری که من را به شدت آزار می دهد اینکه خانم را سر نماز با ریمل و رژلب و کرم پودر نشانش می دهند و شما اصلا باورتان نمی شود این آدم وضو گرفته باشد. تجربه نشان داده این ظرافت ها را یک چهره پرداز خانم بهتر تشخیص می دهد. گریمور باید کمک کند تا ۵۰درصد حس نقش به بازیگر القا شود. اگر در این کار موفق باشد بازیگر هم با تمام سختی های یک گریم چندساعته در پروژه های طولانی راحت کنار می آید.

وی در پایان در رابطه با سایر فعالیت های خود گفت: به زودی برای تدریس در آموزشگاه «خوَرمهر» به مدیریت پوران درخشنده حضور خواهم داشت و گریم، چهره پردازی و چهره آرایی را تدریس خواهم کرد. در این آموزشگاه برای نسل جوان فضای آموزشی خوبی فراهم شده است. این روزها علاقمندان گریم زیادند اما یادمان باشد هر کس که کلاس می آید گریمور نمی شود استعداد و تلاش بی وقفه حرف اول را می زند.

*سوره سینما

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.