چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۴

نمایش «روبی و جوجه‌ها» در «جلسات کارتون تهران»

سریال «روبی و جوجه‌ها»

سینماپرس: «روبی و جوجه‌ها» اولین مجموعه انیمیشنی استودیویی «بابک و بهنود نکویی» و گروه سازنده تمام تلاششان را کرده اند تا کاری در سطح بین الملل بسازند که با همه کودکان از هر ملیتی بتواند ارتباط برقرار کند.

به گزارش سینماپرس، بابک و بهنود نکویی، کارگردانان مجموعه انیمیشنی «روبی و جوجه ها» هستند که امسال در جشنواره جهانی انسی ۲۰۱۷ در بخش مجموعه های تلویزیونی حضور داشتند. «روبی و جوجه‌ها» اولین مجموعه انیمیشنی استودیو آن‌هاست و گروه سازنده تمام تلاششان را کرده اند تا کاری در سطح بین الملل بسازند که با همه کودکان از هر ملیتی بتواند ارتباط برقرار کند. به بهانه حضور این انیمیشن در «جلسات کارتون تهران» آنها از تجربه های خودشان درباره تولید و حضور در جشنواره انسی گفتند.

بهنود نکویی درباره چگونگی انتخاب سوژه مجموعه «روبی و جوجه‌ها» گفت: ساخت سریال «روبی و جوجه‌ها» از طرف مرکز صبا به ما پیشنهاد شد و هدف این بود که اثر بر اساس تقابل همیشگی روباه و خروس که ریشه در ادبیات فولکلور و داستان‌های بومی ایرانی دارد، سریالی با تعداد قسمت‌های بالا ساخته شود.

او ادامه داد: از آنجایی که از بدو امر مخاطبانی از سراسر جهان را مد نظر داشتیم و هدفمان تولید یک انیمیشن با کیفیت بود، به یک طرح نو و متفاوت فکر کردیم که نتیجه‌اش حذف دیالوگ بود و طراحی یک اثر اسلپ استیک که برای هر مخاطبی از هر جای جهان آشنا و قابل درک است. پیش تولید این سریال از سال ۱۳۹۴ آغاز شد و اواخر این سال وارد مرحله تولید شدیم که تا امروز حدود ۲۰ قسمت از آن تولید شده است.  

با دقت و وسواس پیش تولید را انجام دادیم

بابک نکویی دیگر کارگردان این مجموعه در پاسخ به این سوال که بزرگترین چالش شما در ساخت این کار چه چیزی بوده توضیح داد: «روبی و جوجه‌ها» یک اثر کوتاه نیست که در چند ماه تولید شده باشد یا افراد معدودی در ساخت آن هم همکاری کرده باشند یا مثلا یک تجربه شخصی باشد. این اثر یک سریال تلویزیونی است و با قوانین یک سریال در تعداد بالا طراحی شده است. برای طراحی چنین سریالی باید پیش ‌تولید سنگینی می‌داشتیم و دیزانی را در نظر می‌گرفتیم و شیوه‌ای از تولید را انتخاب می‌کردیم که قابلیت توسعه در تعداد قسمت‌های زیادی مثلا حدود صد قسمت را داشته باشد. چون اولین تجربه ما در این زمینه بود و چون می‌خواستیم کیفیت بالا از نظر بصری و محتوایی ارائه کنیم، لازم بود با دقت و وسواس پیش تولیدمان را به انجام برسانیم.

او ادامه داد: همین طور نیروهای جدیدی که قرار بود به گروه اضافه شوند را با دقت و سخت‌گیری انتخاب کنیم. لازم بود در هیچ مرحله‌ای از حساسیت و دقتمان کم نکنیم تا به نتیجه مطلوب برسیم. می‌خواستیم کیفیت به یکی دو قسمت از کارمان محدود نشود و در کل سریال باشد به ترتیبی که مثلا تغییرات احتمالی اعضای گروه در پروسه طولانی تولید این اثر که چندین سال خواهد بود، تاثیری در کیفیت نداشته باشد و با هر نوع تغییر و تحولی در تیم تولید کیفیت کاهش پیدا نکند.

کودکان از هر ملیتی می توانند مخاطب «روبی و جوجه ها» باشند

بابک نکویی با اشاره به اینکه داستان‌پردازی و روایت برایشان بسیار اهمیت داشته است گفت: این اثر برای مخاطبی که در نظر گرفته‌ایم، یعنی مخاطب کودک مناسب باشد و در عین حال هر کودکی با هر ملیتی از هر کجای جهان را به خودش جلب کند. این نکته هم کار ما را کمی سخت‌تر می‌کرد و در ضمن به دنبال لحن و شکل منحصر به فردی بودیم که این انیمیشن شبیه به هیچ سریال دیگری در دنیا نباشد و ویژگی‌های خودش را داشته باشد. برای رسیدن به این خواسته‌ها زمان زیادی را صرف کردیم و با دقت زیادی کار کردیم تا به نتیجه مطلوب برسیم و خوشبختانه این اثر را به عنوان یکی از کارهای شاخص استودیو گنبدکبود می‌شناسیم و از نتیجه کارمان رضایت داریم.

شانس پذیرفته شدن در جشنواره انسی خیلی بالا نیست

بهنود نکویی درباره حضور این انیمیشن در جشنواره انسی ۲۰۱۸ گفت: بدون شک انسی یکی از معتبرترین و یکی از مفصل‌ترین جشنواره‌های انیمیشنی دنیاست چون در کنار بخش رقابتی جشنواره، اتفاقات زیادی رخ می‌دهد که فقط در جهت رونق جشنواره نیست بلکه در دیده شدن فیلم‌ها نقش دارند و از مهمترین آنها می‌توان به ارتباط نزدیک با سایر فیلمسازان اشاره کرد و آدم‌های مهم صنعت و هنر انیمیشن آشنا شد؛ یعنی کسانی که هم در صنعت انیمیشن افراد تعیین‌کننده‌ای هستند و هم هنرمندان مستقل.

او ادامه داد: از سویی در چنین جشنواره‌ای می‌توانیم خودمان را با بهترین‌های دنیا محک بزنیم. چون جشنواره انسی آثار را با سخت‌گیری بسیار زیاد انتخاب می‌کند و شانس پذیرفته شدن در این جشنواره خیلی بالا نیست. به عبارتی اگر اثر یک انیمیشن‌ساز به این جشنواره راه پیدا کند یعنی به سطح بالایی از کیفیت و استاندارد بین‌المللی دست پیدا کرده است.

این کارگردان با بیان اینکه بخش سریال جشنواره انسی امسال با حضور چند اثر بسیار یا کیفیت از کمپانی‌های مهم دنیا برگزار شد گفت:  بنابراین راه یافتن به فهرست بیست سریال منتخب این جشنواره، برای ما به این معناست که کارمان به ویژگی‌های بارزی رسیده و در سطح بین‌المللی حرفی برای گفتن داریم.

ممکن است ایرانی‌ها روحیات خاص خودشان را در پروسه تولید داشته باشند

بابک نکویی درباره  شیوه ای که در «جلسات کارتون تهران» دنبال می شود، بررسی روند تولید انیمیشن و تاثیر آن روی مخاطبان گفت: از تجربیاتی که خارجی‌ها درباره آثارشان منتشر کرده‌اند مطلع هستیم اما کمتر راجع به تجربیات هنرمندان خودمان در داخل کشور خبر داریم و البته این مسئله چندان هم بد نیست. چون آنها تجربیات زیادی در زمینه تولید انیمیشن دارند و آزمون و خطاهای بیشتری داشته‌اند و دستاوردهای موفقیت‌آمیز بیشتری دارند که توانسته‌ایم از این تجربیات و دستاوردها الگو بگیریم.

او ادامه داد: اما همیشه چیزهایی هست که به جغرافیا و فرهنگی که در آن کار می‌کنید، ارتباط دارد. مثلا ممکن است ایرانی‌ها خصوصیات اخلاقی و روحیات خاص خودشان را در پروسه تولید داشته باشند. یا عادت‌ها و شیوه‌هایی در کشورهای دیگر وجود داشته باشد که ما هنوز به آنها نرسیده باشیم. به همین دلیل در میان گذاشتن و به اشتراک گذاشتن شرایط تولید انیمیشن و تجربیات حرفه‌ای از سوی هنرمندان ایرانی می‌تواند بسیار مفید باشد چرا که شاید بتواند به نقاط تاریکی نور بتاباند که در هیچ استودیوی انیمیشن‌سازی مثلا آمریکایی وجود نداشته باشد و مخصوص کار در ایران باشد.

نکویی تاکید کرد: برای هنرمندانی که در مسیر ما هستند، چنین تجربیاتی می‌توانست بسیار چاره‌ساز و کارآمد باشد، از برخی آزمون و خطاها جلوگیری کند و نشان دهد  که با چه چالش‌هایی می‌توانستند در کارشان مواجه باشند. فکر می‌کنم برای کسانی که قرار نیست چنین تولیدی داشته باشند، آگاهی از تجربیات و دستاوردهای تولید انیمیشن می‌تواند جذاب باشد. همچنین روش کار هر کارگردان یا هنرمندی در انیمیشن می‌تواند به افرادی که کارهای شخصی خودشان را می‌سازند یا در یک مجموعه همکاری می‌کنند، ایده بدهد.

کارگردان «روبی و جوجه ها» با اشاره به اینکه قطعا انیمشن جعبه سیاه دارد گفت: قطعا تولید انیمیشن در شکل سریال ظرایف و ویژگی‌هایی دارد که کمتر بازگو شده و البته این امر بستگی به گروه تولید دارد که بتواند روند تولید را تشریح کند و به نکاتی اشاره داشته باشد که کمتر به آنها پرداخته شده است. به نظرم ایونت‌هایی مانند تهران کارتون هم می‌تواند بهانه خوبی باشد برای بازگو کردن تجربیات و دستاوردها و حتی می‌توان آنها را ثبت کرد و در اختیار کسانی قرار داد که در آینده قصد دارند همین راه را بروند.

انیمیشن «روبی و جوجه‌ها» در دومین دوره«جلسات کارتون تهران» که با نمایش و بررسی انیمیشن‌های ایرانی پذیرفته‌شده در جشنواره جهانی انسی ۲۰۱۸ در روز پنجشنبه نوزدهم مهرماه  از ساعت ۱۶ الی ۲۱ در پلتفرم داربست برگزار می‌شود، به نمایش درمی آید. حضور در این جلسات آزاد و رایگان است.

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.