سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۲

فراخوان امام جمعه تبریز برای نقد مسئولان در نهمین جشنواره «عمار»

 حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم / امام جمعه تبریز

سینماپرس: حجت الاسلام آل هاشم امام جمعه تبریز با اعلام جایزه «شهید رجایی» برای فیلم‌هایی درباره روش مسئول مردمی و نقد مسئولان در بخش فراخوان مردمی نهمین جشنواره عمار، مشارکت کرد.

به گزارش سینماپرس، حجت الاسلام آل هاشم، امام جمعه تبریز با اعلام جایزه «شهید رجایی» برای فیلم‌هایی درباره سیره مسوول مردمی و نقد مسوولان در بخش فراخوان مردمی نهمین جشنواره عمار، مشارکت کرد.

حجت الاسلام آل هاشم در توضیح این اقدام اظهار داشت: ضرورت تولید و توزیع فیلم در هنر انقلاب ایجاب می‌کند که ما بتوانیم جریان تولید فیلم را در سینمای انقلاب متناسب با عظمت، عمق و تاریخ انقلاب توسعه بدهیم. از این مسیر نوعی غبار روبی از واقعیات جامعه را انجام داده باشیم.

وی ادامه داد: اهمیت هنر سینما هم برای همه روشن است و نیاز به توضیح ندارد. کار مهمی دیگری که باید نسبت به این مسئله اهتمام داشته باشیم تلاش برای توزیع مناسب این تولیدات است. مهم این است که وقتی تولید انجام گرفت این توزیع شود.

او اضافه کرد: آثاری که تولید می‌شود اگر به دست مردم نرسد تولید شدن یا تولید نشدن آن تفاوت چندانی ندارد. باید بتوانیم از طریق شبکه های مردمی این تولیدات را به همه جای کشور و ایران اسلامی برسانیم. یکی از موضوعاتی که در انقلاب اسلامی ایران احیا شد در واقع نوعی بازگشت به سنت‌های اسلام ناب محمدی است.

آل هاشم توضیح داد: موضوع ساده‌زیستی، مردم‌داری و مردمی بودن مسوولان کشور است. این ارزش در نگاه مردم بسیار اهمیت دارد. ما باید تلاش کنیم این ارزش و برکات برآمده از آن را در جامعه تثبیت و تکثیر کنیم. از این جهت وقتی شنیدم جشنواره فیلم عمار از مردم درخواست کرده تا برای ساخت فیلم فراخوان بدهد، مناسب دیدم توجه فیلمسازان را به موضوع سیره مسئولان و ویژگی‌های مسئول مردمی و مسئول اسلامی جلب کنم.

وی خاطرنشان کرد: قصد ما هم این است که از رهگذر این تولیدات، ضمن اینکه ارزش‌های نهفته در سیره مردمی مسوولان برای همه به ویژه مسئولان عزیز نشان داده شود برخی رویکردهای اشرافی گری و غیرمردمی هم هنرمندانه برای رشد فضیلت مردم‌داری باز شود.

آل‌هاشم یادآور شد: اینکه عنوان جایزه برای این موضوع چه باشد خودش نکته مهمی است. اما وقتی ما تاریخ انقلاب اسلامی را مرور می کنیم خوشبختانه با نمونه‌های درخشانی از مسوولان مردمی مواجه می‌شویم که در حافظه ملت ماندگار شده است. مثلا در میان مسئولین نظام جمهوری اسلامی ایران به غیر از روحانیت و شهدای محراب عزیز ما در میان مسوولین نظام، نام شهید بزرگوار محمدعلی رجایی رئیس جمهور کشور درخشش ویژه ای دارد.

وی عنوان کرد: اگر امثال شهید رجایی و سایر شخصیت های مردمی و ماندگار انقلاب اسلامی به درستی به جامعه معرفی می‌شدند و به هنگام معرفی می شدند ما شاهد برخی رفتارها و عادات اشرافی‌گری و غیر مردمی در جمع مسوولان کشور نبودیم. باید سیره این شهدای عزیز و آرمان های انقلاب شکوهمند اسلامی ایران را بازخوانی کنیم. همین بازخوانی کمک بزرگی به اصلاح امور کشور خواهد داشت.

آل‌هاشم اظهار داشت: در هر حال به پاس خدمات این شهید بزرگوار رجایی جایزه اعلامی را به نام شهید رجایی مزین می‌کنیم و به سه اثر برگزیده جشنواره مردمی فیلم عمار با موضوع سیره مسوولان مردمی و غیر مردمی مسوولان هزینه یک سفر زیارتی کربلای معلی و دو هزینه سفر زیارتی مشهد مقدس را اهداء خواهیم کرد.

وی در پایان گفت: ما در این مسیر می‌توانیم به رهنمودهای مقام معظم رهبری که به طور دائم در ارتباط با ساده‌زیستی و مردمی بودن مسئولان اشاره می‌کنند یا فرمایشاتی که از امام بزرگوار باقی مانده است را مرور کنیم. علاوه بر اینکه در این جشنواره حضور پیدا خواهید کرد و این جوایزی هم که مطرح شد تقدیم خواهد شد زمینه اکران این فیلم‌هایی هم که در جشنواره برگزیده شدند هم در حاشیه نمازهای جمعه می‌تواند برای مردم پخش شود و مردم هم از این فیلم ها استفاده کافی را ببرند.

لازم به ذکر است در فراخوان نهمین جشنواره مردمی فیلم عمار علاوه بر بخش رقابتی، ۲ بخش فراخوان مردمی و فراخوان ثبت سوژه نیز به این رویداد هنری سینمایی اضافه شده است. بر این اساس، جشنواره از تمام مؤسسات، تشکل‌های مردمی و افراد حقیقی دعوت کرده است موضوعات و دغدغه‌های مد نظر خود را در حوزه تولید، در قالب فراخوان‌ از سینماگران بخواهند و به فیلمسازانی که بهترین اثر را در این موضوعات تولید کرده‌اند هدیه‌ای مادی یا معنوی اختصاص دهند. دبیرخانه جشنواره اعلام کرده است قصد دارد تدریجاً فراخوان‌های دریافتی از مردم تا دی‌ماه را جایگزین فراخوان خود کند، اما در عین حال تعدادی از فراخوان‌های دریافتی تا امروز را نیز اعلام کرده است.

نهمین جشنواره مردمی فیلم عمار، ۶ تا ۱۶ دی ماه ۹۷ در سینما فلسطین تهران برگزار می‌شود و از آبان ماه سال جاری تا ۳۰ مهر سال آتی اکران‌های مردمی این جشنواره هم در شهرها و روستاهای کشور برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.