چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۰

اولین اکران فیلم گمشده «شهدا» در موزه سینما

فیلم سینمایی «شهدا»

سینماپرس: فیلم سینمایی «شهدا» ساخته داریوش کوشان و از تولیدات سال ۱۳۵۸ برای نخستین بار در ویژه برنامه «نمایش گزیده‌ چهل سال سینمای ایران» رونمایی و اکران می‌شود.

به گزارش سینماپرس، ویژه برنامه «نمایش گزیده‌ چهل سال سینمای ایران» که به مناسبت بزرگداشت چهل سالگی انقلاب اسلامی ایران در موزه سینما برگزار خواهد شد، پنج‌شنبه ۲۶ مهرماه رسما آغاز به کار می‌کند.

آیین گشایش این برنامه ساعت ۱۵ با حضور مدیران سینمایی، کارگردان‌ها، بازیگران، چهره‌های عرصه فرهنگ و پژوهش و اعضای این گردهمایی برگزار می‌شود و در نخستین روز، دو فیلم سینمایی «شهدا» و «آقای هیروگلیف» از تولیدات سال‌های ۱۳۵۸ و ۱۳۵۹ روی پرده می‌روند.

بر پایه این خبر، فیلم سینمایی «شهدا» در سال ۱۳۵۸ توسط داریوش کوشان کارگردانی شد اما هرگز به روی پرده نرفت و در هیچ فیلمشناختی ثبت نشد. نسخه پزتیو این فیلم در جابجایی‌های بسیار طی سال‌ها و در نهایت به جای اصلی خود، فیلمخانه ملی ایران رسید. از این رو، نسخه تقریبا کاملی از این فیلم (فاقد حلقه پنج) در فیلمخانه ملی موجود است که برای نخستین بار در ویژه برنامه «نمایش گزیده‌ چهل سال سینمای ایران» رونمایی و اکران می‌شود.

همچنین در این برنامه سیدحسن حسینی، پژوهشگر سینما و مطالعات فرهنگی درباره «شهدا» توضیحات بیشتری ارائه خواهد کرد.

ویژه برنامه «نمایش گزیده‌ چهل سال سینمای ایران» که تا پایان سال ۱۳۹۷ ادامه خواهد داشت، پنج‌شنبه‌های هر هفته در دو سانس ۱۵ و ۱۷ دو فیلم سینمایی ویژه مخاطبانی که در این گردهمایی ثبت‌نام کرده‌اند، اکران می‌شوند.

گزیده‌ فیلم‌های چهل سال سینمای ایران به همت علی بختیاری از بین تولیدات سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۹۷ انتخاب و با تلاش فیلمخانه ملی ایران برای نخستین بار و ویژه این برنامه، اسکن و اصلاح شده‌اند.

پژوهشگران، دانشجویان و علاقه‌مندان می‌توانند برای اطلاع از برنامه و زمان‌بندی اکران فیلم‌ها به سایت موزه سینمای ایران  cinemamuseum.ir مراجعه و جدول نمایش فیلم‌ها را دریافت کنند.

یادآوری می‌شود، نمایش گزیده‌ چهل سال سینمای ایران ویژه افرادی است که کد اختصاصی و کارت عضویت خود را از روابط عمومی موزه سینما دریافت کرده‌اند.

لازم به ذکر است، به دلیل استقبال کم‌نظیر مخاطبان از این برنامه، اعضا می‌بایست با بررسی جدول نمایش و انتخاب فیلم‌های مورد علاقه خود، یک هفته قبل از اکران برای رزرو برنامه اقدام کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.