جمعه ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۶

کارگردان پر مخاطب‌ترین نمایش این شب‌های تهران:

اعتقاد به نبود مخاطب در آثار مذهبی غلط است

نمایش میدانی «تنهاتر از مسیح»

سینماپرس: حسن بزرا، کارگردان نمایش «تنهاتراز مسیح» می‌گوید: اگر یک نمایش مذهبی خوب نبود یا ضعیف بود نباید آن را به پای همه نمایش‌های مذهبی بنویسم و نتیجه بگیرم نمایش‌های مذهبی مخاطب ندارند. متاسفانه نمایش‌های مذهبی برخلاف تصور خیلی‌ها هیچ گونه حمایتی از سوی وزارت ارشاد، حوزه هنری و یا مرکز هنرهای نمایشی نمی‌شوند.

شب گذشته در استودیو شبکه خبر مناظره‌ای میان «شهرام کرمی»، مدیر کل هنرهای نمایشی و «ساسان پیروز»، کارشناس هنرهای نمایشی با موضوع نمایش‌های لاکچری برگزار شد. در این مناظره «پیروز» معتقد بودند تئاتر مذهبی مخاطب ندارد و مخاطبان این گونه آثار با استفاده از رانت و به گفته ایشان اتوبوسی برای دیدن نمایش‌ها می‌آیند.

گفته‌های این کارشناس در حالی است که این روزها شاهد استقبال مخاطبان بی شماری از آثار مذهبی همچون نمایش میدانی «تنهاتر از مسیح» هستیم. این نمایش بزرگ که هر شب در بوستان ولایت روی صحنه می رود داستانی با محوریت مصائب خاندان عصمت و طهارات و وقایع  روز «عاشورا» دارد. سوال اساسی این است که آیا واقعا تئاتر مذهبی با ریزش مخاطب رو به رو بوده و از آن استقبال نمی‌شود؟ به همین بهانه با «حسن بزرا»، کارگردان نمایش مذهبی «تنهاتر از مسیح» همکلام شده‌ایم.
کارگردان پر مخاطب‌ترین نمایش این شب‌های تهراناین حرف که تئاتر مذهبی مخاب ندارد حرف غلطی است
 
اعتقاد به نبود مخاطب در آثار مذهبی غلط است

حسن بزرا، کارگردان نمایش «تنهاتراز مسیح» در واکنش به صحبت‌های ساسان پیروز، کارشناس هنرهای نمایشی می‌گوید: به نظرم این گونه اعتقادات که تئاتر مذهبی مخاطب ندارد و مخاطبانش ارگانی هستند، اعتقادی کاملا باطل و غلط است و صاحبان چنین تفکراتی بهتر است یک شب به دیدن نمایش ما بیایند و ببیند که مردم با چه شور و اشتیاقی به دیدن این نمایش می‌آیند و اتوبوسی هم در کار نیست. مخابان ما همه با عشق و علاقه از شمال و جنوب و شرق و غرب تهران به دیدن این نمایش می‌آیند.

این کارگردان افزود: میزان استقبال از کار مذهبی وابسته به این است که نمایش ما چه گونه نمایشی باشد این نمایش هر شب مخاطبی چند هزاری نفری دارد. برای مثال ما شب گذشته حدود ۱۵۰۰ نفر از عزیزان تماشاچی را از پشت درب‌های سالن به عقب راندیم چرا که دیگر صندلی نداشتیم و ما شرمنده این افراد شدیم.

«بزرا» درباره اینکه گفته می‌شود مخاطبان نمایش‌های مذهبی عده‌ای خاص هستند، نیز گفت: این حرف هم غلط است. همه تیپ آدم با همه نوع ظاهر و اندیشه برای دیدن نمایش ما در سالن حاضر می‌شوند و اتفاقا خیلی از ان‌ها اصلا از قشر مذهبی هم نیستند و متاسفانه برخی آنان را بدحجاب و بی حجاب خطاب می‌کنند، اما باعث افتخار ماست که توانسته‌ایم با یک نمایش مذهبی این مخابطان و این حضور پر شور را ساماندهی کنیم.

کارگردان نمایش «تنهاتر از مسیح» می‌گوید: تصور کنید چند نفر از پشت درب‌های نمایش‌های روشنفکری به عقب برگردانده شدند؟ چند نفر پشت در ماندند و نتوانستند این گونه از نمایش‌ها را تماشا کنند؟. «تنهاتر از مسیح» هر شب در دو سانس اجرا می‌شود، اما به قدری استقبال مخاطبان از آن بالاست که ما مجبور می‌شویم مردم را از درب‌های ورودی به عقب و مجبور به برگشت کنیم. با این اوصاف آیا این تفکر که تئاتر مذهبی مخاطب ندارد و بازیگران و... برای پول می‌روند و... تفکر درستی است؟ تئاتر ما در فضای کاری کاملا باز و به صورت میدانی اجرا می‌شود با رنگ و اسپشال و نور و بازی متفاوت.

کارگردان پر مخاطب‌ترین نمایش این شب‌های تهراناین حرف که تئاتر مذهبی مخاب ندارد حرف غلطی است
 
اگر کار خوبی تولید شود تماشاچی از آن استقبال می‌کند

وی معتقد است: این کار شایسته‌ای نیست که ما در هر سمت و جایگاهی که باشیم بیاییم و این موارد را با هم جمع ببندیم و معتقد باشیم که کار مذهبی مخاطب ندارد. من معتقدم اگر کار خوبی تولید شود تماشاچی آن را می‌پسندد و از آن استقبال هم می‌کند.

فقط سازمان اوج متولی و حامی کارهای خوب است

وی در ادامه می‌گوید: قطعا در بین نمایش‌های مذهب آثار ضعیف و کم مخاطب نیز وجود دارد کما اینکه در نمایش‌های به اصطلاح تجاری یا روشنفکری هم چنین چیزی وجود دارد. اما اگر یک نمایش مذهبی خوب نبود یا ضعیف بود نباید آن را به پای همه نمایش‌های مذهبی بنویسم و نتیجه بگیرم نمایش‌های مذهبی مخاطب ندارند. متاسفانه نمایش‌های مذهبی برخلاف تصور خیلی‌ها هیچ گونه حمایتی از سوی وزارت ارشاد، حوزه هنری و یا مرکز هنرهای نمایشی نمی‌شوند. باید دید چرا این اتفاق افتاده است و اینکه چرا فقط سازمان اوج متولی و حامی کارهای خوب است.

کارگردان پر مخاطب‌ترین نمایش این شب‌های تهراناین حرف که تئاتر مذهبی مخاب ندارد حرف غلطی است
 
مقصر سازمان‌هایی هستند که حمایت نمی‌کنند

این کارگردان در خاتمه تاکید می‌کند: به نظرم اگر سازمان اوج از این گونه کارها حمایت نکند و بستر را برای آنان آماده نکند، به هیچ عنوان در این حوزه کارهای خوبی تولید نمی‌شود. اگر تا الان این تولیدات به گونه‌ای بوده‌اند که مخاطب نداشته و از آنان استقبال نمی‌شده، پس مقصر کارگردان یا تیم تولید نیست، مقصر اصلی سازمان‌ها و ارگان‌هایی هستند که از آن‌ها حمایت نمی‌کنند. خوشبختانه این سازمان اوج است که این رسالت مهم را با خوش فکری و با نگاهی نو انجام می‌هد.
*جوان آنلاین

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.