دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۴

برگزاری نشستی با هدف معرفی ۴۰ سال فعالیت رسانه‌ها

سعيد اوحدی

سینماپرس: رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به تشریح برنامه‌های ویژه فرهنگی این نهاد برای اربعین حسینی و نیز بررسی فعالیت رسانه‌ها در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت.

به گزارش سینماپرس نشست خبری مشترک سعید اوحدی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و حجت الاسلام ارزانی، دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد تهران و علی محمد اسماعیلی، رئیس فرهنگسرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی صبح امروز، ۳۰ مهرماه در فرهنگسرای رسانه برگزارشد.

این نشست با هدف معرفی چهل سال فعالیتهای رسانه‌ای در دوران پس از انقلاب اسلامی برگزار شد.

در این نشست خبری محمد اسماعیلی در سخنانی با اشاره به برنامه‌های چهل سال با رسانه‌ها در انقلاب اسلامی گفت: ما در عصری هستیم که رسانه‌ها به نوعی همه زندگی مردم شده‌اند و ذهنیت همه فرزندانمان از آن شکل می‌پذیرد؛ پس نباید از آن غفلت کرد و باید در قالب سلسله نشست‌هایی با حضور اساتید رسانه به بررسی تجربیات چهل سال گذشته فعالیت‌های رسانه‌ای در ایران بپردازیم.

وی ادامه داد: الان ۳۰۰ شبکه ماهواره‌ای فارسی زبان در ایران قابل دریافت است که سعی دارد بر ذهن مردم تاثیر بگذارد و آنها را از پارادایم انقلاب دور کند. تلاش داریم در این چهل نشست از تجربه دوستان در این زمینه حداکثر استفاده را بکنیم.

رسانه‌ها و انقلاب اسلامی

در ادامه این نشست، سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز در سخنانی عنوان کرد: سازمان سعی کرده در سال جاری به جایگاه تاریخی رسانه‌ها در انقلاب توجه ویژه‌ای نشان دهد و به همین خاطر با میزبانی این فرهنگسرا چهل نشست هفتگی با هدف مرور فعالیت رسانه‌ای در انقلاب اسلامی را برگزار کند.

وی با اشاره به تعبیر رهبر انقلاب اسلامی درباره رسانه، گفت: امیدواریم این نشستها با حضور اصحاب رسانه گامی جدی باشد در بررسی نقش و فعالیت رسانه‌های انقلاب اسلامی برای رسیدن به اهداف مطلوب از امید افزایی به جامعه.

اوحدی اضافه کرد: البته رسانه‌های ما واقعا دین خود را به انقلاب اسلامی ادا کرده‌اند. امروز ۳۵۰۰ رسانه و بیشتر از ۳۵۰ روزنامه در کشور ما فعالیت دارند که نشان‌دهنده یک انقلاب رسانه‌ای در دل انقلاب اسلامی ایران است. با این همه ما امروز به تعبیر رهبر انقلاب در یک جنگ رسانه‌ای قرار گرفته‌ایم و باید برای این مساله فکر جدی کرد.

اوحدی ادامه داد: به تازگی به صورت رسمی اعلام شد که عربستان حمایت رسمی از سه شبکه فارسی زبان را اعلام کرده است، آن هم در شرایطی که محور مقاومت، پیروزی‌های قابل توجهی به دست آورده است. آنها میلیاردها دلار خرج کردند که ماجراهای اخیر بصره را رقم بزنند، اما رسانه‌های آزادی‌خواه با این جریان مقابله کردند و نوع اطلاع‌رسانی همین رسانه‌های آزاده بود که امروز شاهد آزاد شدن ۹۵ درصد از خاک سوریه هستیم؛ یا مثلا در زمینه ترور آقای خاشقچی نیز شاهدیم که رسانه‌های انقلابی چه نقشی ایفا کرده و دست عوامل آن را رو کردند.

تبین برنامه‌های قرارگاه فرهنگی اربعین

وی در ادامه با اشاره به برنامه‌های قرارگاه مردمی اربعین نیز گفت: ما دو سرفصل در برنامه‌های اربعین باز کردیم. امسال برای نخستین بار هم در داخل کشور و هم در مسیر راهپیمایی بین نجف و کربلا ۱۵ برنامه متنوع فرهنگی را برای زائران اربعین تدارک دیده‌ایم؛ زائران گسترده‌ای که تنها از ایران حداقل دو میلیون و پانصد هزار نفر خواهند بود. اعتقادمان این است که در موسم اربعین باید فعالیت‌های فرهنگی عمیقتری داشته باشیم و امسال در این مسیر حرکت کردیم.

اوحدی افزود: برای نخستین بار سینمای سیار در سه مرزبان که دیم که زائران بتوانند هرشب در سه اکران فضای باز از فیلم ها استفاده کنند. برپایی مراسم پرده خوانی وقال و... و. هم در این محل ها تدارک دیده شده است. در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب نمایشگاه بزرگ کاریکاتور را نیز با همکاری آقای  شجاعیطباطبایی در سه مرز ما برپا می شود. همچنین هشت سوگواره شعر آیینی در هشت موکب در مسیر نجف به کربلا نیز برپایی خواهیم کرد و در کنار آن یادواره شهدای مقاومت را نیز در روز اربعین  در سالن اجتماعات عتبات در عراق برگزار می شود.

واحدی همچنین با اشاره به برگزاری راهپیمایی جاماندگان گفت:پیش بینی می کنیم امسال دو میلیون نفر در این  این راهپیمایی سالانه حضور پیدا کنند که  در پنج مسیر در تهران به سمت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی برگزار خواهد شد.

مسجد؛ رسانه انقلاب اسلامی

در ادامه این نشست حجت الاسلام ارزانی نیز در سخنانی عنوان کرد: یکی از بهترین راه های نفوذ دشمن مساله اطلاع رسانی است. ما هنوز با مساله جنگ رسانه ارتباط جدی برقرار نکردیم. در طول تاریخ مساجد یکی از اثربخش ترین رسانه ها بوده اند و در شکل انقلاب اسلامی نیز چنین بودهاست. مسجد رسانه دین محور اخلاق محور و مردمی است. ما به تازگی طرح هر مسجد یک خبرنگار را در دست برگزاری داریم که اطلاعات جالبی را  از فعالیت های  مساجد به مردم خواهد رساند

وی در ادامه با اشاره به موضوع اربعین حسینی نیز گفت: دهی زمانی از تاریخ این عدد از راهپیمایی برای رسیدن به حرم حسینی روایت نشده است. این از برکت انقلاب اسلامی است که جسارت حضوری اینچنینی به همه مردم از سراسرجهان داده است

ارزانی با اشاره به برگزاری موکب هایی با عنوان اتحاد در مسیر راهپیمایی اربعین از سوی ستاد عالی کانون های فرهنگی مساجد گفت:در این موکب ها جوانان ایرانی و عراقی در کنار هم حضور خواهند داشت ومدل پذیرایی هم به این شکل خواهد بود که ایرانی ها به سبک ع ای و عراقی ها به سبک ایرانی پذیرایی خواهند کرد. اجرای سخنرانی های سه زبانه و حضور روحانیونی مسلط به سه زبان نیز در این موکب ها تدارک دیده شده است و برنامه هایی نیزه قشر کودک این موکب ها تدارک دیده شده است.

*مهر

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.