سه‌شنبه ۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۲

افتتاح دانشگاه هنرهای استاد فرشچیان؛

صالحی: استاد فرشچیان توانسته بین هنر فاخر و مردمی ترکیبی ایجاد کند

افتتاح دانشگاه هنر استاد فرشچیان

سینماپرس: شامگاه گذشته (دوشنبه ۳۰مهرماه) دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان با حضور مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی، وزرای علوم و ارشاد و جمعی از شخصیت های فرهنگی افتتاح شد.

به گزارش سینماپرس، مراسم افتتاحیه دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان با حضور علی اکبر ولایتی رئیس هیأت موسس و هیأت امنا، محمدمهدی طهرانچی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی، محمود فرشچیان، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، محمدرضا مخبردزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سید محمودرضا آقامیری سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و واحد تهران مرکزی، جمعی از اعضای هیأت رئیسه و روسای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، فرهیختگان، هنرمندان و شخصیت های فرهنگی برگزار شد.

در این مراسم که به طور مستقیم و زنده از شبکه های ۳ و ۵ صداوسیما پخش شد، ولایتی، طهرانچی، مخبردزفولی، بهمن نامور مطلق رئیس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان، صالحی و غلامی به ایراد سخنرانی پرداختند.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین افتتاح دانشگاه هنرهای ایرانی ـ اسلامی استاد فرشچیان با اشاره به اینکه امشب به نوعی پاره‌ای از آرزوها متولد می‌شود، اظهار داشت: خوشبختانه آرزوی استاد فرشچیان که سال‌ها به طول انجامید در این شب برآورده شد، استاد فرشچیان هم از جهات فردی و خلق و منش و هم از بعد هنری برای همگان ارزشمند هستند.

وی ادامه داد: جامعه ایرانی هنرمندان زیادی دارد ولی این استاد دردانه هنر ایرانی اسلامی ترکیبی از هنر سنتی ایرانی را خلق می‌کند که با هنر مدرن پیوند دارد و  این یک نوآوری و نوسازی است که کمتر کسی مثل استاد فرشچیان می‌تواند ارتباط بین این دو را برقرار کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد:‌ کمتر هنرمندی را می‌توان پیدا کرد که هنرش ریشه در سنت داشته باشد اما به زمان معاصر خود پر کشیده باشد، ترکیبی از زیست بوم ایرانی_جهانی ویژگی استاد فرشچیان است، ایشان ایرانی بوده، هست و می‌ماند و با مضامین ایرانی، اسلامی و در عین حال نظری بر مضامین معاصر؛ هنر خود را به نمایش می‌گذارد که این نوع هنر در بین هنرمندان ما کم پیدا می‌شود.

صالحی یادآور شد: استاد فرشچیان همچنین توانسته هنرمندانه بین هنر فاخر و مردمی ترکیبی ایجاد کند که در آن از چشم و دل یک روستایی تا یک هنرمند جهانی دل برباید و این کار کمی نیست و استاد فرشچیان همه این ترکیب‌ها را با هم دارد، به همین منظور می‌گویم که امشب شب آرزوی ایشان است زیرا آرزوی یک استاد هنرمند دست نشان ایران دوست؛ به ثمر نشسته است.

وی افزود: خوشحالیم که امشب سنت آموزشی «استاد_شاگردی» به میان آمده است، سنت اجازه از استاد از دیرباز قدمت دارد اما متاسفانه این سنت هم به سنت‌هایی که ما زود پرونده آنها را بسته‌ایم پیوست، متاسفانه در برهه‌ای از تاریخ ما به سمت نوآموزی‌های جدید رفتیم‌ بی‌آنکه روش‌های قدیمی را به کار بگیریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: این سنت استاد و شاگردی در تمام علوم وجود داشته و در سنت ایرانی اسلامی هم موجود بوده است، این سنت محدود به علوم اسلامی نبوده و حوزه هنر هم در این سنت دستی دارد، در بسیاری از حوزه‌های هنری هنوز اجازه استادی وجود دارد و هر کسی هر اثری را با امضاء منتشر نمی‌کرده و حتما یک استاد باید اجازه و رخصت بدهد تا یک هنرمند اثر خود را با امضاء منتشر کند.

صالحی در پایان گفت: اجازه اساتید در حرفه‌های کوچک تا بزرگ وجود دارد، به همین ‌منظور ما در یک سنت استاد و شاگردی بزرگ شدیم، این سنت متاسفانه سنت مغفولی شد و کمتر مورد توجه قرار گرفت و خوشبختانه امشب شب خوبی است زیرا به عنوان یک خبر خوب امشب این سنت احیاء می‌شود و توسعه پیدا خواهد کرد.

دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان پس از اهدای حکم مسئولیت به رئیس و اعضای شورای سیاست گذاری این دانشگاه به صورت رسمی افتتاح شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.