شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳

مطالبه از دست اندرکاران جشنواره فیلم فجر/۳

الوند: افرادی در سینما هستند که می خواهند جشنواره فیلم فجر را به انزوا بکشانند و جشن خانه سینما را جایگزین کنند

سیروس الوند

سینماپرس: سیروس الوند کارگردان سینما در آستانه برگزاری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر گفت: تغییر مکرر مدیران سینمایی باعث افت جشنواره فیلم فجر می شود چرا که این رویداد نمی تواند بر اساس سیاست های ثابت حرکت کند و مرتباً با تغییرات در اجرا و محتوا روبرو می شود، این اتفاقی است که ما در هیچ کجای جهان شاهد آن نیستیم و باید برای این مسأله تدبیری جدی اندیشه شود.

کارگردان فیلم سینمایی «دست های آلوده» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اگر تاکنون جشنواره فیلم فجر در داخل و یا خارج از کشور نتوانسته جلب توجه کند به دلیل مشکلات سیاسی است نه مشکلات و معضلات فرهنگی؛ شرایط سیاسی ما به گونه ای است که برقراری ارتباط سینمای ما با سینمای بین الملل و بالعکس آن چندان ممکن نیست. ما حتی در مسائل دیپلماتیک شاهد آن هستیم که کشورهایی که با ما قراردادهایی داشته اند یا آن را کنسل کرده اند یا به تعویق انداخته اند و یا به طور کل ترسیده اند!

وی ادامه داد: اما با همه این ها بنده معتقدم برخی از سینماگران کشورمان طی سال های پس از پیروزی انقلاب تمامی تلاش خود را به کار گرفته اند تا سینمای ایران را در دنیا مطرح کنند؛ بنده شخصاً خاطرم هست که حدود ۲ تا ۳ دهه قبل سینماگران ما سهم جدی در جشنواره های معتبر دنیا داشتند و بسیاری از جشنواره ها تلاش می کردند تا حداقل یک فیلم از سینمای ایران را در جشنواره شان داشته باشند از سوی دیگر فیلمسازان خارجی هم مایل به حضور در سینمای ایران بودند اما در حال حاضر مدتی است که شرایط سیاسی باعث شده تا ما چندان شاهد این اتفاقات نباشیم و بنده معتقدم اگر بحران ها برطرف شود قطعاً سینمای ایران مجدداً مورد توجه قرار خواهد گرفت.

الوند خاطرنشان کرد: جشنواره فیلم فجر در حال حاضر با همه کاستی ها و کمبودهایی که دارد معتبرترین رویداد سینمایی کشور است؛ اما اتفاقات متعدد باعث شده تا این رویداد سینمایی دستخوش تغییرات جدی و اساسی قرار گیرد. پیش از این بنده اشاره ای کردم به تغییر سیستم مدیریتی در سینمای ایران، این اتفاقی است که باعث افت و نزول کیفی جشنواره فیلم فجر شده است.

کارگردان فیلم سینمایی «یک بار برای همیشه» در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه بسیاری افراد در سینمای ایران وجود داشته و دارند که می خواستند جشنواره فیلم فجر را به انزوا بکشانند و جشن خانه سینما را جشن اصلی سینمای ایران بکنند اما تیرشان به سنگ خورد یادآور شد: باندبازی و زدوبندهای گسترده در جشن خانه سینما باعث شده تا جشنواره فجر همچنان معتبرتر از سایر جشن و جشنواره ها باشد؛ من یادم می آید در یکی از دوره های برگزاری این جشن وضعیت به گونه ای بود که از یک صنف ۵ داور وجود داشت و از این ۵ داور ۴ نفرشان کاندیدای دریافت جایزه شده بودند! یعنی خودشان به خودشان جایزه می دادند. همین رفتارها باعث شد تا اهمیت جشن خانه سینما برای سینماگران کمرنگ شود و جشنواره فیلم فجر همچنان معتبرترین رویداد سینمایی کشور باشد.

این سینماگر مطرح کشور متذکر شد: جشنواره فیلم فجر فراز و نشیب های زیادی داشته و دوران های متفاوتی را از پشت سر گذرانده و خوشبختانه همچنان پابرجاست؛ حالا لازم است طی ۱۰ روز برگزاری این رویداد مهم سینمایی همه دغدغه مندان، سینه سوختگان و فعالان سینما به میدان بیایند و سعی داشته باشند تا جایگاه این جشنواره را مستحکم تر از گذشته کنند.

الوند تأکید کرد: این وظیفه همه منتقدان، رسانه ها و اهالی مطبوعات است که طی این ۱۰ روز با کارشناسی های دقیق از جشنواره و رصد موشکافانه فیلم ها وضعیت یک سال سینمای کشور را مشخص کنند؛ متأسفانه سینمای ما در حال حاضر بدل به مکانی صرفاً برای درآمد شده و توجه بسیاری از متولیان آن تنها به سمت و سوی گیشه است. این وظیفه کارشناسان و منتقدان سینما است که طی این ۱۰ روز این مسأله را به همه دست اندرکاران جشنواره و سینماگران گوشزد کنند که سینما تنها گیشه نیست و باید مسائل هنری هم در فیلم ها دخیل باشد تا ما همواره شاهد تولید و اکران فیلم هایی مانند «هزاپا» ها و «مارمولک» ها و «عقرب» ها!... نباشیم.

وی در پایان افزود: امیدوارم متولیان برگزاری جشنواره به این مسأله مهم توجه داشته باشند و از فیلم هایی که با معیارهای هنری ساخته شده اند حمایت کنند و در جشنواره تنها به فیلم های گیشه پسند توجه نداشته باشند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.