چهارشنبه ۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۱

شهرام کرمی:

نمایش های مذهبی مخاطب واقعی و مردمی دارند

نمایش «خاتون»

سینماپرس: مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد در حاشیه تماشای نمایش «خاتون» بر مردمی بودن نمایش های مذهبی و لزوم حمایت نهادها از این نوع نمایش تاکید کرد.

به گزارش سینماپرس، نمایش «خاتون» چند شبی است که اجرایش را در سالن اصلی تئاتر شهر آغاز کرده است، این نمایش مذهبی به کارگردانی حسین عالم‌بخش در ماه صفر اجرا می‌شود و شب اول نیز با حضور امام جمعه موقت تهران روی صحنه رفت.

شهرام کرمی مدیر مرکز هنرهای نمایشی در حاشیه اجرای این نمایش به یک خبرگزاری گفت: نمایش «خاتون» یکی از نمایش‌های قابل توجه و ارزنده در ژانر دینی است؛ اثری که حسین عالم‌بخش تلاش کرده تا با یک ساختار منسجم و نگاهی به یک واقعه‌ای تاریخی اثری مستقل را خلق کند.

وی با بیان اینکه «خاتون» جنبه دراماتیک خوبی دارد، افزود: بسیار مایه خوشحالی است که این نمایش خوب که اثر ارزنده‌ای است برای سومین سال پیاپی اجرای عمومی پیدا کرده است چون این بدان معناست که مورد اقبال و استقبال مخاطبان قرار گرفته است.

کرمی اضافه کرد: اینکه یک نمایش عمومی بتواند تداوم پیدا کند، اتفاق ارزشمند و قابل اهمیتی است و این نشان می‌دهد که مردم ما تئاتر دینی را دوست دارند و برای آن اهمیت قائل هستند و هم هنرمندان و هم مردم با علاقه نمایش‌های دینی را دنبال می کنند.

مدیر هنرهای نمایشی تصریح کرد: نمایش های مذهبی نوعی از نمایش مردم‌پسند هستند، به این معنا که نمایش‌هایی هستند که مخاطب واقعی و مردمی دارند، در این راستا یکی از وظایف ما این است که به سمت توسعه نمایش‌های مردم‌پسند برویم و همین اهمیت بسزایی دارد و جزء برنامه‌ها و سیاست‌های ما در مرکز هنرهای نمایشی است که از این اتفاقات حمایت کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تئاتر برای مخاطب است و نمایش دینی که در راستای ارزش‌های جامعه تولید و اجرا می‌شود می‌بایست همه نهادهای فرهنگی از آن استقبال کنند و حمایت از نمایش مذهبی که حامی مهم و بزرگی به نام مخاطب مردمی را دارد، قابل توجه است تا ما هم به این ژانر توجه داشته باشیم.

بر پایه این گزارش، نمایش «خاتون» به نویسندگی و کارگردانی حسین عالم‌­بخش روایتی از وقایع خرابه شام و شهادت حضرت رقیه(س) از 22 مهر تا 14 آبان ماه در مجموعه تئاترشهر به صحنه می‌رود.

در خلاصه داستان این نمایش می‌خوانیم: خرابه معروف شام در کنار قصر سبز یزید است، مدتی از رفتن اسرا از شهر می‌گذرد و مسئولین حکومتی برای خرید آن خرابه به نزد «آسیه» پیرزن صاحب ویرانه می‌آیند. «آریحا» دختر کوچک نصرانی که یتیم است و نزد عمویش «یوحنا» که تاجر جوانی است به آنجا رفت ­و آمد دارد و با همبازی خود در حجره‌ای مشغول بازی است. مأمورین حکومت در هنگام حضور در خرابه با «حمیده» یکی از غساله‌های شهر که همدم «آسیه» است و «یوحنا» برخورد می‌­کنند و اتفاقاتی در این راستا می‌افتد...

بازیگران «خاتون» عبارتند از: کریم اکبری مبارکه، علی برجی، سیروس اسنقی، بهار ارجمند، عطیه غبیشاوی، کیمیا ملائی و میلاد محمدزاده.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.