چهارشنبه ۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۷

طالب زاده:

مستند «اربعین: حقیقت جاری» مقدمه‌ای بر تاثیرگذاری اربعین در جهان است

مستند «اربعین: حقیقت جاری»

سینماپرس: مراسم رونمایی مستند «اربعین، حقیقت جاری» ساخته محمدرضا محمدی‌نجات در شبکه پرس‌تی‌وی برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، مراسم رونمایی از جدیدترین مستند پرس‌تی‌وی با موضوع «اربعین» در حضور پیمان جبلی معاون برون‌مرزی سازمان صداوسیما و جمعی از مستندسازان کشور امروز(چهارشنبه دوم‌آبان‌ماه) در ساختمان معاونت برون‌مرزی رسانه‌ملی برگزار شد. مستند «اربعین، حقیقت جاری» به کارگردانی محمدرضا محمدی‌نجات و تهیه‌کنندگی واحد تولید مستند شبکه پرس‌تی‌وی رونمایی و سپس با حضور جمعی از مستندسازان کشور، روند تولید و ابعاد گوناگون تولید این مستند معرفی و بررسی شد.

این مستند در گفتگو با صاحب‌نظران آشنا با واقعیت‌های جهان امروز و فعالان عرصه مبارزه با ظلم و تبعیض، راه‌حل‌ها و راهکارهای مناسب برای حل مشکلات و معضلات زندگی امروز بشر را با استفاده از ظرفیت‌های قیام امام حسین(ع) و یاران با وفای ایشان در کربلا مورد نقد و بررسی قرار می‌دهد و از ظرفیت‌های رویداد بزرگ اربعین در گردآوردن صاحبان اندیشه‌های ظلم‌ستیز و دیگراندیش جهان سخن می‌گوید.

محمدرضا محمدی نجات کارگردان مستند «اربعین، حقیقت جاری» تصریح کرد: جدیدترین مستند پرس‌تی‌وی، مستندی است درباره چالش‌های پیش‌روی شبه امروز به شکل عام فارغ از رنگ، نژاد، ملیت و زبان و... آدم‌های مختلف از کشورهای متفاوت را در برابر این پرسش قرار دهیم که نهضت امام حسین(ع) چه درس‌هایی می‌تواند به ما بدهد تا برای مواجهه و مبارزه با مشکلاتی که بشر امروز به شکل عام با آن روبروست و چه راه‌حل‌هایی را می‌تواند به ما ارائه دهد؛ این کلام، حرف بزرگی است که سعی کرده‌ایم وارد مصادیق بشویم.

وی افزود: این مستند را سال گذشته در راهپیمایی اربعین حسینی همراه با جمعیتی از سیاه‌پوست‌های آمریکایی، مسیحیان روسی و مسلمانانی که در جوامع غربی زندگی می‌کنند ساخته‌ایم. این‌ها سعی کردند نگاه خودشان را به مسائل مبتلا به خودشان و درس‌هایی که می‌توانند از قیام امام حسین(ع) و ارزش‌هایی که در پیاده‌روی اربعین وجود دارد را بیان کنند. سعی کرده‌ایم از عوامل ساختاری جذاب و مستندگونه، حرف‌هایمان را شیوا و تأثیرگذار به مخاطب انتقال دهیم. البته در این بین نباید از توجه پرس‌تی‌وی به این نکات آموزنده و موردنیاز بشریت غافل شویم که در دنیای امروز به عنوان تنها رسانه اصلی انگلیسی‌زبان به رسالت رسانه‌ای خودش عمل می‌کند.

گفتنی است، مستند «اربعین، حقیقت جاری» جمعه چهارم آبان ساعت ۱۸:۳۰ از شبکه پرس‌تی‌وی پخش می‌شود. تکرار این برنامه شنبه در ساعت‌های ۰۲:۳۰ و ۱۱ و یکشنبه ساعت ۱۷ پخش می‌شود. این مستند محصول سال ۲۰۱۸ شبکه پرس‌تی‌وی است.

روح الله رضایی مدیر تولید مستند "اربعین، حقیقت جاری" تصریح کرد: مستندهای اربعین که عمدتا ساخته شده گونه گزارشی داشته اما مستند پرس تی وی گزارشی و خبری نیست و داستانی و روایی است. این مستند اربعین را به مثابه یک فرهنگ معرفی کرده است.

محمدرضا محمدی نجات تاکید کرد: تصور نداشتم که یک چنین نتیجه خوبی عایدمان می شود. چیزی که از من خواسته شده مناسک و آیین های راهپیمایی اربعین حسینی را به تصویر بکشیم. اما ما سعی کردیم پرتو این حرکت عظیم را از همراهان خارجی(میهمانان افق نو) این نگاه فطری و آزادی خواهی را منعکس کنیم.

کارگردان مستند "اربعین، حقیقت جاری"، افزود: ایده فیلم روی میز مونتاژ شکل گرفت؛ هرآنچه تصویربرداری شد در آنجا با رنگ آمیزی های استاندارد کیفی اتفاق افتاد. از هیچ صحنه و محتوای آرشیوی استفاده نکردیم که ارجاع به گذشته نباشد و هرآنچه که در راهپیمایی اربعین حسینی اتفاق افتاد را مخاطب می بیند.

نادر طالب زاده پژوهشگر و مستندساز درباره ویژگی های این مستند خاطرنشان کرد: ما سالانه یک کنفرانس افق نو که بیشترین میهمانان مان آمریکایی هستند در سال گذشته اربعین برگزار کنیم که مسلمانان سیاه پوستان انتخاب شدند که در مظلومیت هستند. کسانی که هنرمند و در کار رپری فعالیت دارند بیایند و این خیل عظیم پیاده روی اربعین را به عینه ببینند و آن ها خودشان این حرکت بزرگ را در آمریکا به رخ بکشند.

وی تاکید کرد: برایمان مهم این بود چه کسانی را بیاوریم و با ماجرای کربلا آشنا کنیم که یک سوغات غنی با خودشان به آمریکا ببرند و این مستند مقدمه ای بر تاثیرگذاری اربعین در جهان است.

نادر طالب زاده درباره اینکه مخاطبان خارجی دوست دارند درباره فرهنگ حسینی بدانند، گفت: می دانید که اربعین به یک پدیده تبدیل شده ولی کمرنگ شدن آن در رسانه های خارجی به خاطر دروغ پردازی های صهیونیست هاست و آن ها تعبیر اژدها به کار می برند و این ترس را ایجاد کردند که با نگاه هنرمندانه مستندسازان ما که می توانند به خوبی این حرکت را به تصویر بکشند. مستند به واقع گونه نمایشی و هنری است که این فرهنگ را به خوبی می تواند معرفی کند و صداوسیما حتما با این رویکرد می تواند فرهنگ اهل بیت را به خوبی معرفی کند. این کار را  فیلمساز به نحو شایسته ای می تواند این ضرورت ها را با یک زیباشناسی منحصر به فرد جلو ببرند.

این پژوهشگر و مستندساز خطاب به پرس تی وی، اظهار کرد: پرس تی وی یک رسالت ویژه ای دارد که با توجه به ظرفیت های بالقوه جهانیان به خصوص آمریکا می تواند فرهنگ تشیع مملو از وحدت را پذیرا باشد چون آن ها به خصوص سیاه پوستان معنای واقعی آزادی خواهی را به خوبی درک می کنند و می توانند به مناسب ترین شکل ممکن منعکس کنند.

پیمان جبلی معاون برون مرزی رسانه ملی، تصریح کرد: ای کاش بودجه چند آرپی جی ۷ را به نادر طالب زاده بدهند برای این اجلاس افق نو کم لطفی نشود و بیشتر در دید رسانه ها قرار بگیرد. مستند، حقیقت جاری نوعی الهام بود حقیقت بعد از ذات اقدس الهی یک حقیقت واقعی امام حسین (ع) است و هر روز شوق و شور آن بیشتر می شود و نمی توانند با هیچ حربه ای کتمانش کنند. شاید برایشان باورپذیر نیست این اقیانوس پیاده روی اربعین حسینی آنقدر گسترده شده است.

وی تاکید کرد: حقیقت جاری همان خون جاری است و فلسفه وجودی حضرت سیدالشهدا که در دین اسلام خلاصه نمی شود و یک مثابه انسانی دارد. حقیقت امام حسین برای ابدیت و جهانیان است. اربعین به واقع برای صهیونیست ها ترسناک و هولناک است. بعید نمی دانم راهپیمایی های غزه از پیاده روی اربعین الهام نگرفته باشد.

جبلی افزود: اربعین اقیانوسی از کشف نشده‌هاست و نیاز به پیدا کردن سوژه ندارد. هیچ توان مادی در مقایسه با رقبا و دوستان مان نداریم. ما بودجه المیادین را نداریم ولی بر روی پیام نهضت امام حسین و انقلاب اسلامی سوار هستیم و جلو می رویم. ولی به این معنا نیست که ما و سازمان صداوسیما وظیفه شناس نباشیم و این عرصه را جدی نگیریم. خوشبختانه با دست خالی، مدیران ما به کارهای ارزشی و آرمانی ارج می نهند و نمی گذارند کلام تاثیرگذار در عرصه جهانی بر روی زمین بمانند.

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.