یکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳

انتظارات سینماگران از مدیریت سینما/۱۳

رئیسیان: دولت تدبیر و امید حتی نتوانست یک مشکل را در سینما حل کند/ سازمان سینمایی و خانه سینما نیاز به تغییرات اساسی دارند

علیرضا رئیسیان

سینماپرس: علیرضا رئیسیان کارگردان سینما در رابطه با انتظارات سینماگران از مدیریت سینمای کشور گفت: کمترین انتظار ما این است که اوضاع از آنچه که هست بدتر نشود چرا که متأسفانه ما با وضعیتی در سینما مواجه هستیم که هر مدیری می آید فقط توقعات بیشتری ایجاد می کند اما در عمل هیچ اتفاق مهمی در سینما رخ نمی دهد.

کارگردان فیلم سینمایی «دوران عاشقی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بی توجهی به مشکلات و انتظارات اهالی سینما توسط مدیران باعث ایجاد دلسردی و بی انگیزگی در میان بسیاری افراد شده است؛ ساختار نامتوازن دولتی که خود مدیران بارها به آن اذعان کرده اند بزرگترین مشکل امروز سینمای ایران است اما اسفا که هیچ شهامت و جسارتی در میان مدیران برای رفع این معضل بسیار مهم دیده نمی شود و هیچ مدیری رأس کار نمی آید که دست به تغییرات ساختاری بزند.

وی ادامه داد: سازمان سینمایی باید به روز شود و همپای جریانات واقعی سینمای ایران دربیاید؛ این سازمان عریض و طویل و بی انگیزه و حتی در برخی مواقع مزاحم برای سینما و سینماگران دیگر کارساز نیست و خود مدیران هم به این مسأله مهم واقف هستند و حتی در مصاحبه های شان این مطالب را متذکر می شوند.

رئیسیان خاطرنشان کرد: بنده معتقدم هم نهاد صنفی ما باید خودش را به روز کند و از این همه تمرکزگرایی بیهوده دوری کند و هم سازمان سینمایی باید تغییرات جدی در ساختار و تشکیلات دهد. از دوره آقای ایوبی قرار بود پروانه ساخت برای فیلمسازان حرفه ای حذف شود اما این اتفاق هنوز رخ نداده در حال حاضر پروانه ساخت تبدیل به رانت شده و این اتفاق بسیار متأثرکننده است. مشکل اکران و پخش نیز یکی دیگر از مشکلات ساختاری است که متأسفانه وضعیت آن روز به روز وخیم تر می شود و اگر از درون سازمان سینمایی که هم سیاست گذار و هم ناظر است تغییر صورت نگیرد در بدنه سینما هم تغییر ایجاد نمی شود.

این سینماگر برجسته سپس با تأکید بر اینکه حداقل توقعات این بود که در این دولت تکلیف مسائل تهیه کنندگان و شورای پخش و اکران به سرانجام برسد تصریح کرد: متأسفانه هیچ یک از این توقعات برطرف نشد و هیچ مسأله مثبتی رخ نداد. بسیاری از اهالی سینما به صورت جدی خواستار آن بودند تا سازمان هایی که فاقد مأموریت مشخص هستند اما بودجه های زیادی از سازمان سینمایی می گیرند کوچک و جمع شوند اما این اتفاق رخ نداد و معلوم نیست مدیران سینمایی به چه دلیلی از انجام این مسائل مهم سرباز می زنند!

کارگردان فیلم سینمایی «چهل سالگی» در ادامه این گفتگو متذکر شد: مدیر بعدی سازمان سینمایی هم با مشکلات زیادی روبرو خواهد بود و متأسفانه زمان زیادی هم ندارد تا حتی اگر توانایی اش را داشته باشد بخشی از معضلات و مسائل سینما را حل کند.

وی در پاسخ به این سوأل که آیا این مدیریت های کوتاه که مدت ها است در سینما شاهد آن هستیم به خودی خود می تواند یک معضل در سینمای کشور محسوب شود یا خیر اظهار داشت: متأسفانه ترکیب دولت ها مدیریت ها را به جریان موقتی تبدیل کرده در حالی که دولت ها معمولاً ۸ سال سرکار هستند و اگر مدیرانی انتخاب کنند که شایسته باشند و در تمام این مدت بتوانند در مسند مدیریتی خود باقی یمانند ۸ سال زمان کمی نیست تا مشکلات برطرف شود.  

رئیسیان در همین راستا افزود: اما معضل ما آنجا است که مدیران سینمایی به طور متوسط زیر ۴ سال هستند؛ از دوران آقایان  بهشتی و انوار به بعد مدیران به طور میانگین به ۴ سال هم نرسیدند در این اتفاق در حوزه فرهنگ کاری غلط است.

کارگردان فیلم سینمایی «ریحانه» در خاتمه این گفتگو گفت: در نهایت اینکه ما این روزها در سینمای کشور با مسائل و معضلات بسیاری در حال دست و پنجه نرم کردن هستیم؛ مسائلی مانند حضور مدایران ضعیف و ناکارآمد، ساختار صنفی غلط، نحوه اجرای آیین نامه ها و شرایط آن ها و بسیاری دیگر از مسائل از جمله دغدغه های سینماگران است که حتی یکی دو تای آن هم در دولت تدبیر و امید حل نشد و زمان از دست رفت.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.