یکشنبه ۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۲

دبیر همایش «سینما در عصر دیجیتال» خبر داد:

حضور ۵۰ شخصیت سینمایی، فرهنگی و علمی در ۶ پنل مجزا و بیش از ۲۰ سخنرانی

آغاز ثبت نام برای حضور در همایش بین المللی «سینما در عصر دیجیتال»

سینماپرس: دبیر اولین همایش بین‌المللی «سینما در عصر دیجیتال» به بیان توضیحاتی درباره نحوه انتخاب موضوعات، تعداد سخنرانان و پنل‌های تخصصی این رویداد پرداخت.

به گزارش سینماپرس، روح‌الله حسینی مدیرعامل مدرسه ملی سینمای ایران و دبیر نخستین همایش بین‌المللی «سینما در عصر دیجیتال» درباره چگونگی طراحی موضوعات این همایش گفت: طراحی و برگزاری این همایش محصول جلسات مشترکی است میان مدرسه ملی سینمای ایران و نمایندگانی از خانه سینما که از مهر تا بهمن‌‏ماه سال گذشته تشکیل شد. این جلسات پیرو تفاهمنامه با خانه سینما و به منظور شناسایی نیازهای آموزشی و پژوهشی فعالان سینمای ایران که عموماً از اعضای صنوف مختلف هستند، برنامه‏‌ریزی شده بود و همچنان هم ادامه دارد.  

وی ادامه داد: طبیعتاً وقتی دو نهاد مهم، در چنین سطحی به تامل و چاره‏‌اندیشی برای مسایل سینمای ایران می‏‌پردازند، حوزه‌‏های کلان‏ تر با ابعاد و تاثیرات گسترده‏‌تر بیشتر و زودتر محل مداقه و پژوهش قرار می‏‌گیرند. فناوری دیجیتال و تاثیرات شگرف و گسترده‏‌اش بر صنعت سینما از جمله این حوزه‌‏هاست. دست یافتن به این فناوری گرچه خیلی سریع و چه بسا آسان بوده، اما تقریباً هرگز فرصت درک و فهم تجربه‏‌ای که از خلال این فناوری و استفاده از آن باید حاصل می‌‏شده، دست نداده است؛ تجربه‌‏ای که صرفاً منجر به آسان‌تر شدن کار فیلمسازی یا تغییر مناسبات اقتصادی نشده، بلکه بر حوزه‌‏های فکر و فرهنگ هم تاثیر گذاشته و در جاهایی حتی منجر به توزیع و جابجایی قدرت شده است. درک این تغییر و تحولات و مناسبات، موضوع کلیدی و بنیادی این همایش است.

حسینی با اشاره به حضور رشته‌های علمی در کنار مباحث مطرح در حوزه سینما در همایش بین‌المللی «سینما در عصر دیجیتال» بیان کرد: در همین راستا در حوزه‌‏های دیگر هنری و علمی مثل ارتباطات، جامعه‏‌شناسی، ادبیات یا نقاشی هم به این گفتگو دعوت شده‌‏اند. تعامل میان سینما و ادبیات یا نقاشی و هنرهای دیگر در دوران جدید از جمله موضوعاتی است که در این همایش به آن‌ها پرداخته‌ایم. تحولات فرهنگ و جامعه‏‌ای که فیلمساز یا هنرمند ناگزیر از ارتزاق از آن‏‌هاست تا اثر خود را خلق کند، تحت تاثیر فناوری‏‌ها که بارزترین آن‌ها همین فناوری دیجیتال است، از دیگر موضوعات مباحثات و مناظرات در این همایش است بنابراین سخنرانی‌‏های این همایش از تخصصی‏‌ترین موضوعات که طراحی کانسپت در سینما یکی از آنهاست تا موضوعی میان‏‌رشته‌‏ای مانند قصه‏‌گویی تعاملی در سینما که محل تلاقی گیم، ادبیات و سینما است را شامل می‏‌شود.

وی ادامه داد: سخنرانی‌‏ها عموماً بر مبنای مقالاتی که به دبیرخانه رسیده‌‏اند ارایه می‌‏شوند و ماهیتی تخصصی‌‏تر و علمی‏‌تر دارند. در عوض پنل‏‌ها با توجه به موضوعات و سیاست‌‏های در دست اجرا و مبتلابه سینمای ایران یا حتی جهان طراحی شده‌‏اند و گرچه ماهیتی کم‏تر تخصصی دارند لیکن به موضوعاتی حساس‏‌تر و کلیدی‏‌تر می‏‌پردازند. مثل اینکه در عصر دیجیتال کنترل و نظارت بر سینما و آثار سینمایی چه شکل و نظامی پیدا کرده است. یا اساساً آیا می‌‏توان مثل گذشته بر تولید و توزیع و نمایش آثار در این عصر نظارت کرد یا خیر؟ و در این موضوعات به تجربه کشورهایی مانند هند و آلمان هم مراجعه می‏‌شود. در مجموع نزدیک به ۵۰ شخصیت سینمایی، فرهنگی و علمی در ۶ پنل مجزا و طی بیش از ۲۰ سخنرانی تخصصی تلاش می‏‌کنند تصویری تا حد امکان جامع از سینما و شرایط و تحولات آن در عصر دیجیتال ارائه دهند. و این تازه شروع فعالیت‏‌های مدرسه است برای گفتگو درباره سینما و فناوری‏‌ها در سال‏‌های آتی.

مدیرعامل مدرسه ملی سینمای ایران درباره انتخاب سرفصل موضوعاتی که در همایش مطرح می‌شود، توضیح داد و گفت: متر و معیار اصلی ما در انتخاب این موضوعات نظر نمایندگان کمیته مشترک خانه سینما و مدرسه ملی بوده، به علاوه اینکه از همان ابتدا و پس از تایید موضوع و عنوان همایش شورایی بزرگ تحت عنوان شورای سیاستگذاری شامل مدیران و سینماگران و استادان دانشگاه تشکیل شد که تک‌‏تک محورهای همایش را تعریف و تعیین کردند. محورهایی که چنانکه که گفتم با هدف ارائه تصویری جامع و روشن از اهمیت و جایگاه و تاثیر این فناوری بر سینما، تعریف و تشریح شدند. بعد هم کمیته علمی همایش شکل گرفت که این کمیته کار بررسی چکیده‌‏ها و تطابق آنها با ضوابط علمی و محورهای همایش را بر عهده داشت.

وی با اشاره به انتخاب اعضای کمیته مشترک خانه سینما و مدرسه ملی گفت: در انتخاب و تعیین اعضای کمیته علمی تلاش کردیم همان ملاحظه‏‌ای که در انتخاب محورها و موضوعات همایش به کار گرفته شده بود، برقرار باشد. به این شکل که اعضای کمیته علمی هم با رویکردی میان‌‏رشته‌‏ای انتخاب شدند. هم از سینما، هم از حوزه‏‌های ارتباطات و جامعه‌‏شناسی و هم از انیمیشن و ادبیات. وانگهی توجه هریک از دوستان به سینما و همزمان تحولات تکنولوژیک در این انتخاب موثر بود. البته می‏‌شد کمی گسترده‌‏تر عمل کرد و افراد بیشتری از حوزه‌‏های دیگری همچون تئاتر هم که نسبت ویژه‌‏ای با سینما دارد انتخاب کرد، اما همزمان باید به امکانات اجرایی و زمان کمی که در اختیار داشتیم، توجه می‏‌کردیم.

دبیر نخستین همایش بین‌المللی «سینما در عصر دیجیتال» در پایان صحبت‌های خود با اشاره به چشم‌‏انداز برگزاری این همایش در سال‌های آینده گفت: به نظر من برای کشوری مثل ایران که مدتی است در عرصه سینما صاحب نام و جایگاه ویژه‌‏ای است و بیرون از مرزهای آن، در همه جای جهان به آثار و تولیدات و سینماگران آن توجه می‌‏شود، برگزاری مراسمی سالانه که طی آن این سینما خود و شیوه‌‏ها و نظام کار و تولیدش را مورد ارزیابی و پژوهشی علمی قرار دهد، کاری مفید و چه بسا ضروری است. خوب است که در کنار زمان و مکانی ویژه برای عرضه تولیدات این سینما که جشنواره فیلم فجر نام دارد، زمان و مکانی ویژه هم برای تامل در باب این تولیدات و میزان نسبت و عیار آن‌ها در قیاس با تولیدات جهانی و آخرین شیوه‌‏ها و تحولات نظام سینما، در نظر گرفته شود. جایی که سینماگران در کنار پژوهشگران و اهل دانشگاه با یکدیگر گفتگو و تبادل نظر کنند و حاصل آن ارتقای کیفیت آثار سینمای ایران باشد. بر این اساس، استمرار در برگزاری این همایش را موثر و لازم می‌‏دانم.     

همایش بین المللی «سینما در عصر دیجیتال» با حضور صاحب‌نظران و استادان حوزه نظری و عملی سینما در حوزه فناوری دیجیتال در عرصه ملی و بین‌الملل از تاریخ ۲۱ تا ۲۳ آبان‌ماه در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.