سه‌شنبه ۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۰

شهرام کرمی به تئاتری ها چه وعده‌ای داد؟

جلسه هیئت مدیره خانه تئاتر با شهرام کرمی

خبرگزاری فارس: هنرمندان فعال تئاتر مدعی هستند شورای نظارت و ارزشیابی سختگیرانه عمل می‌کند، اما مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی معتقد است این دقت و جدیت موجب کاهش هزینه‌ها می‌شود و به نفع هنرمندان است.

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، طی یکی ـ دو ماه اخیر برخی هنرمندان نسبت به عملکرد شورای نظارت و ارزشیابی نمایش‌ اعتراض داشتند و آن را سختگیرانه توصیف کردند. به همین منظور، جلسه فوق‌العاده‌ای نیز روز گذشته در هیئت مدیره خانه تئاتر با حضور مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی برگزار شد تا صحت این ادعاها بررسی شود.

طی این جلسه، هیئت مدیره خانه تئاتر از مدیرکل هنرهای نمایشی تقاضا کرده تا به نگرانی اهالی تئاتر در این زمینه توجه کند و در سیاست‌گذاری تئاتر بیش از پیش کنشگر باشد. اما در این زمینه باید سوال شود آیا واقعاً مشکل از شورای نظارت و سختگیری بیش از حد آنها است یا اینکه محتوای نمایش‌ها نیاز به ممیزی و ارزشیابی بیشتر دارد؟ شاید یادآوری جنجال‌های نمایش «رویای شب تابستان» نمونه خوبی برای این موضوع باشد!

جالب توجه این که هیئت مدیره خانه تئاتر از شهرام کرمی خواسته‌اند گلایه‌های آنان را به گوش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برسانند، این در حالی است که سیدعباس صالحی از وضعیت موجود تئاتر رضایت ندارد.

هیئت مدیره خانه تئاتر از ارزشیابی و مسائلی از این دست به عنوان موانعی بر سر راه هنرمندان یاد کرده‌اند!

محمودرضا رحیمی سخنگوی خانه تئاتر در این باره گفته است: نگرانی‌های خانه تئاتر از بالا رفتن میزان سختگیری شورای ارزشیابی و نظارت در این یکی دو ماه است، نباید فضا به گونه‌ای باشد که اعتمادی بین هنرمندان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برقرار نباشد، بلکه باید به جوانان اجازه آزمون و خطا داد، تئاتر نیاز به اعتمادسازی دارد.

شهرام کرمی هم که به اعضای خانه تئاتر وعده بازگشت شرایط به روال طبیعی را تا ماه آینده داده است،‌ به فارس گفت: من دغدغه دوستان را شنیدم، مطمئنا این جلسات به حل مشکلات کمک می‌کند، در جلسه هم مطرح کردم که قرار نیست سیاست‌ها انقباضی باشد. بخشی از دغدغه دوستان و نگرانی‌ها مبنی بر سخت‌گیری در نظارت و ارزشیابی کارها بود که من به آنها توضیح دادم بخشی به خاطر شفاف‌تر و قانونی شدن مسائل است که در این عرصه من در اداره کل هنرهای نمایشی وظیفه صیانت از حقوق هنرمندان را دارم.

وی افزود: بخشی از این مشکل هم به شایعاتی مربوط است که در فضای هنری بعضاً پخش می‌شود، بنابراین قسمتی از این نگرانی‌ها طبیعی است اما بخشی همان شایعاتی است که دهان به دهان می‌چرخد، از جمله احضار یک تعداد هنرمندان به دادگاه که از اساس این چنین نبوده است.

کرمی علت دقت و جدیت اخیر شورای نظارت را قانونمند شدن همه بخش‌ها تا اجرای یک نمایش به شمار آورد و گفت: تیم و اعضایی که کارها را بررسی می‌کنند، همان‌ها هستند که از قبل بودند، ما همان رویه را طبق قانون جلو می‌بریم و چیزی تغییر نکرده است اما سعی داریم همه چیز را قانونمندتر کنیم، مثلا در این چند ماه خیلی جدی شدیم تا به موقع نمایشنامه‌ها را دریافت کنیم و اول نمایشنامه خوانده شود، بعد از تصویب، اجرا دیده شود و این رویه مطابق آیین نامه صورت بگیرد. شاید این باعث شده برای برخی نگرانی‌هایی ایجاد شود. 

مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی در پایان تصریح کرد: نگرش ما این است که کاری با هزینه زیاد تولید نشود و بعد در مرحله بازبینی دچار چالش شود، بلکه در همان مرحله متن، مورد ارزیابی قرار گیرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.