چهارشنبه ۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۵

حمایت عربستان از «ایران اینترنشنال» به روایت گاردین

ایران اینترنشنال

ایسنا: نشریه گاردین در گزارشی به پشت پرده حمایت مالی از شبکه تلویزیونی فارسی‌زبان «ایران اینترنشنال» پرداخته که در بالاترین سطح به «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی می‌رسد.

شبکه تلویزیونی فارسی زبان «ایران اینترنشنال» که در بریتانیا مستقر است، از طریق یک کمپانی خارجی حمایت مالی می‌شود که رییس آن روابط نزدیکی با «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی دارد. این موضوع بروز نگرانی درباره عدم استقلال خبری این شبکه تلویزیونی و همچنین وجود چندین پایگاه وابسته به رژیم سعودی در لندن را موجب شده است. 

یک منبع خبری به گاردین اعلام کرده که «محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی که بسیاری معتقدند مسوول قتل «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار عربستانی است، پشت پرده هدایت شبکه ایران اینترنشنال قرار دارد اما این شبکه تلویزیونی تمام ادعاها مبنی بر دریافت بودجه از دربار سلطنتی سعودی را انکار کرده است.»

گاردین در ادامه مطلبش آورده است: «شبکه «ایران اینترنشنال» سال گذشته و به طور ناگهانی در صحنه رسانه‌ای لندن ظهور کرد و بسیاری از ۱۰۰ پرسنل این شبکه حقوق‌ سخاوتمندانه‌ای دریافت می‌کنند که حدود دوبرابر دیگر رقبای رسانه‌ای است اما همواره از اعلام منبع حمایت مالی خود طفره رفته‌اند.»

اما این منبع خبری به گاردین اعلام کرده‌ است، ««سعود القحطانی» مشاور اطلاعاتی «محمد بن سلمان» که پس از ارتباط با موضوع قتل «جمال خاشقجی» از سمت خود برکنار شده است، یکی از چهره‌های پشت پرده حمایت مالی از شبکه «ایران اینترنشنال» است. تصور کنید که چگونه این غول‌های رسانه‌ای سعودی با پول‌هایی که از ولیعهد دریافت می‌کنند در تلاش برای تغییر دنیا از طریق خریدن رسانه‌ها هستند. این پولی است که از دربار سلطنتی سعودی می‌آید.»

با این وجود، شبکه تلویزیونی «ایران اینترنشنال» اعلام کرده که هر گونه اظهار نظری مبنی بر این که این رسانه درگیر نوعی کار خلاف است و استقلال خبری ندارد، بی اساس است. 

در حالی که عربستان سعودی کمترین تحمل را در مقابل انتقادات از سلطنت مطلقه خود که با قتل خاشقجی به بالاترین حد رسیده، نشان داده است، اما به بهانه ترویج آزادی بیان، در حال ایجاد تشکلات رسانه‌ای به زبان‌های دیگر است.

گاردین در گزارش خود یادآور شده است که شبکه تلویزیونی «ایران اینترنشنال» تا سال ۲۰۱۲ در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا قرار داشت و حالا وابسته به مقامات سعودی و برخی مقامات دولت ترامپ چون «جان بولتون» است. 

یکی از کارکنان شبکه تلویزیونی «ایران اینترنشنال» فاش کرده است که محتویات اخبار این شبکه تحت تاثیر سرمایه‌گذاران مخفی آن قرار دارد که پشت یک کمپانی خارجی در جزایر کیمن مخفی شده‌اند. 

ریاست کمپانی «Volant Media» که هم‌اکنون شبکه تلویزیونی «ایران اینترنشنال» را اداره می‌کند بر عهده شخصی به نام «عادل عبدالکریم» یک تبعه سعودی است که رابطه‌ای طولانی با مقامات اجرایی مرتبط با دربار سعودی از جمله «عبدالرحمن الراشد» دارد. «الراشد» هم‌اکنون عضو هیات مدیره گروه تحقیق و بازاریابی سعودی (SRMG) به عنوان بزرگترین کمپانی انتشاراتی در خاورمیانه است. 

چندین منبع خبری نیز اعلام کرده‌اند «عبدالرحمن الراشد» که پیش از این مدیر کل شبکه عربستانی العربیه بود، یکی دیگر از چهره‌هایی است که پشت پرده حمایت مالی از شبکه تلویزیونی «ایران اینترنشنال» قرار دارد.

همچنین درباره «نبیل الخاطب» یکی از افرادی که در قالب مشاور با این شبکه تلویزیونی همکاری می‌کند نیز گفته می‌شود وی ناظر شبکه و همچنین نماینده سرمایه‌گذاران است که از ملیت فلسطینی وی برای پنهان کردن سرمایه‌گذاران سعودی شبکه استفاده شده است. با این وجود وی با رد این ادعا که بر تصمیمات خبری شبکه تاثیر می‌گذارد اعلام کرده که یک مشاور مستقل است که با شبکه‌های تلویزیونی در سراسر جهان همکاری می‌کند. 

بر اساس اعلام یک منبع خبری، عربستان سعودی، ۲۵۰ میلیون دلار برای کمک به ایجاد شبکه تلویزیونی «ایران اینترنشنال» کمک کرده است که هیچ آگهی تبلیغاتی ندارد. همچنین تحقیقات درباره اجاره بهای پرداختی این شبکه و همچنین حقوق پرداختی به کارکنان، حاکی از هزینه سالانه ۵۰ میلیون دلاری آن است. 

گاردین در پایان این گزارش آورده است، «یکی از کارکنان پیشین این شبکه تلویزیونی گفته که بسیاری از پرسنل در شرایط دشواری گیر کرده‌اند و متوجه شده‌اند که حقیقت درباره سرمایه‌گذاران سعودی شبکه به آنها گفته نشده است و حالا نیز به سبب مفاد قراردادشان و بازپرداخت‌ها قادر به استعفاء نیستند. همچنین برخی از کارکنان از شرایط دریافت ویزای شبکه استفاده می‌کنند تا همچنان در لندن زندگی کنند.»

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.