جمعه ۱۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۷

مهلت ثبت‌نام تا ۱۵ آبان

تشریح نحوه برگزاری نشست‌های تخصصی «۳۵-۲۰»

نشست‌ تخصصی جشنواره فیلم کوتاه تهران

سینماپرس: جزئیات چگونگی برگزاری نشست های «۳۵-۲۰» از سوی مدیر کمیته کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی جشنواره فیلم کوتاه تهران تشریح شد.

به گزارش سینماپرس، سعید پوراسماعیلی معاون فرهنگی و آموزش انجمن سینمای جوانان ایران و مدیر کمیته کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی سی‌وپنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران درباره چگونگی برگزاری نشست‌های «۳۵-۲۰» عنوان کرد: مجموعه نشست‌های جشنواره که با عنوان «۳۵-۲۰» شناخته می‌شوند شامل ۲۰ نشست است که در چهار موضوع محوری رئالیسم، مینیمالیسم، فرمالیسم و تجربه‌گرایی تقسیم شده است و در هر کدام از اینها موضوعات هنر، سینما و فیلم کوتاه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند.

وی با اعلام اینکه برای هرکدام از این مباحث استادانی به انتقال تجربه و دانش  خواهند پرداخت، افزود: در بحث «مفاهیم کلیدی در سینما» که صبح‌ها برگزار می‌شود به چهار موضوع مهم باورپذیری در سینما، سبک، آغاز و پایان در فیلم کوتاه می‌پردازیم که بسیاری آن را به شکل کلی شنیده‌اند و حتی برخی به اشتباه از آن استفاده می‌کنند و کمتر کاربردش در سینما و فیلم کوتاه بررسی شده است که در این جلسات به آنها به صورت علمی و کاربردی پرداخته می‌شود.

پوراسماعیلی بیان کرد: بخش مهم «٣۵-٢٠»، نمایش موضوعی فیلم‌های کوتاه است که ساعت ۹:۳۰ تا ۱۰:۳۰ و تکرار آن در ساعت ١٣:٣٠ تا ١۴:٣٠ است و در هر روز فیلم‌های کوتاه خارجی که در محورهای مینیمالیسم، رئالیسم، فرمالیسم و تجربه‌گرایی هستند به نمایش درمی‌آیند و به نوعی منبع و مرجع استادهای آن روز نیز خواهند بود.

این مدرس سینما در تشریح موضوعات این جلسات نیز گفت: روز جمعه ۱۸ آبان نخستین روز جشنواره از ساعت۹:۳۰ تا ۱۰:۳۰ ویژه نمایش فیلم‌های کوتاه رئالیستی خواهد بود سپس سعید عقیقی نشست تخصصی را با عنوان «باورپذیری در سینما» از ساعت ۱۱ تا ۱۳ برگزار می‌کند. «رئالیسم در هنر» عنوان نشست تخصصی دیگری است که از ساعت ۱۵ تا ۱۶:۳۰ توسط عطاالله کوپال اجرا می‌شود. ۲ نشست دیگر با موضوع رئالیسم در سینما ساعت ۱۷ تا ۱۹ توسط منصور براهیمی و همچنین رئالیسم در فیلم کوتاه از ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۱:۳۰ توسط مهرداد اسکویی برگزار می شود. در دومین روز جشنواره از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۰:۳۰ نمایش فیلم‌های کوتاه مینیمالیستی خواهد بود سپس مجید شیخ انصاری نشست تخصصی سبک در سینما را از ساعت ۱۱ تا ۱۳ برگزار می‌کند. در این روز، نشست‌های تخصصی مینیمالیسم در هنر توسط علیرضا سمیع آذر از ساعت ۱۵ تا ۱۶:۳۰، مینمالیسم در سینما با حضور سعید عقیقی از ساعت ۱۷ تا ۱۹ و مینیمالیسم در فیلم کوتاه توسط مجید برزگر از ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۱:۳۰ برگزار می شود.

معاون فرهنگی و آموزش سینمای جوان ادامه داد: در ادامه نشست‌های تخصصی این دوره از جشنواره، یکشنبه ۲۰ آبان از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۰:۳۰ نمایش فیلم های کوتاه فرمالیستی خواهد بود سپس نشست آغاز در فیلم کوتاه با حضور احمد الستی از ساعت ۱۱ تا ۱۳، فرمالیسم در هنر توسط محمدرضا ابوالقاسمی از ساعت ۱۵ تا ۱۶:۳۰ فرمالیسم در سینما  با حضور محمدرضا اصلانی از ساعت ۱۷ تا ۱۹ و آسیب‌شناسی یک موضوع: فیلم‌ها از کجا شروع می‌شوند؟ توسط سعید عقیقی از ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۱:۳۰ برگزار می‌شود. در چهارمین روز از سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۰:۳۰ نمایش فیلم های کوتاه تجربه گرایی خواهد بود سپس نشست پایان در فیلم کوتاه از ساعت ۱۱ تا ۱۳ و هنر تجربی در روزگار ما از ساعت ۱۵ تا ۱۶:۳۰ با حضور احمد الستی، سینمای تجربی معاصر توسط ویرجیل ویدریش از ساعت ۱۷ تا ۱۹ و آسیب شناسی یک موضوع: فیلم‌ها چگونه پایان می‌یابند؟ با حضور سعید عقیقی از ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۱:۳۰ برگزار می‌شود.

پوراسماعیلی گفت: ما امسال به دلیل اینکه نمی‌خواستیم از حضور استادان بین‌المللی محروم باشیم نشست‌های اسکایپی را در پایان هرشب در نظر گرفتیم که در این بخش چهار استاد هر شب از ساعت ۲۲ تا ۲۳ هر کدام ٢۵ دقیقه درباره موضوع نشست‌ها صحبت می کنند و ۱۰ دقیقه نیز به پرسش و پاسخ اختصاص داده‌ایم که از میان پرسش ها انتخاب و به آنها پاسخ داده می‌شود. اگر همه چیز خوب پیش برود و مسایلی چون قطعی اینترنت را نداشته باشیم این اتفاق می‌تواند اتفاق خوب و مهمی را در بخش نشست‌های جشنواره امسال رقم بزند. ویرجیل ویدریش که از داوران جشنواره و از جمله فیلمسازان تجربی معروف در دنیاست به صورت حضوری نشست خواهد داشت که دوشنبه ۲۱ آبان ماه ساعت ۱۷ درباره سینمای تجربی معاصر در جهان و به ویژه سینمای اتریش گفتگو می کند. همچنین از بین مهمانان خارجی که در جشنواره حضور دارند استادانی را انتخاب کرده‌ایم که اگر یکی از نشست‌های اسکایپی پایان شب به هر دلیلی کنسل شد بتوانیم به شکل حضوری جایگزین کنیم و از آنها بهره ببریم.

این فیلمبردار سینما اظهار کرد: یکی دیگر از اتفاقات بخش نشست‌های جشنواره امسال انتخاب دبیر علمی است. سال قبل نشست‌ها توسط شورای آموزش برنامه ریزی و نظارت می‌شد و امسال احمد الستی به عنوان دبیر علمی در کنار اتاق فکر، این بخش را عهده‌دار شده است. همچنین الستی در تمامی نشست‌ها حضور پیدا و در کنار استادها، جلسات را مدیریت می‌کند، به گفتگوها جهت داده و با سوال‌های طراحی شده جلسات را پیش می‌برد.

پوراسماعیلی درباره نحوه نام نویسی و هزینه‌های آن نیز توضیح داد: علی‌رغم افزایش هزینه‌های اجرایی، ما امسال افزایشی در این بخش نداریم و همانند سال گذشته خواهد بود و ۲۰ نشست به همراه چهار باکس نمایش فیلم همان قیمت سال گذشته، یعنی ١ میلیون تومان است که در واقع پانصدهزار تومان با تخفیف ویژه جشنواره ارایه می شود که به همراه پذیرایی میان وعده، ناهار و شام  خواهد بود. دوستان علاقمند تا ۱۵ آبان ماه فرصت دارند تا از طریق سایت به نشانی www.tisff.ir اقدام به نام نویسی کنند. چنانچه شخصی در کل نشست‌ها حضور داشته باشد گواهی شرکت دریافت می‌کند و علاوه بر این از ۳۰ درصد تخفیف خرید کتاب از نمایشگاه کتاب جشنواره نیز بهره مند می‌شود. ضمن این که تا پایان سال ۹۷ امکان حضور در کارگاه‌های دفتر ویژه تهران را نیز خواهد داشت و علاقمندان شهرستانی نیز علاوه بر این امکانات از تخفیف ۶۰ درصدی هتل برای اسکان نیز بهره‌مند خواهند شد.

وی ادامه داد: هنرجویان انجمن سینمای جوان، دانشجویان سینما، هنرجویان مدرسه ملی، هنرجویان آموزشگاه‌های آزاد سینمایی نیز می‌توانند از تخفیف ۶۰ درصدی برخوردار شوند و تنها با پرداخت ۴۰۰ هزار تومان از همه امتیازات بهره‌مند شوند. همچنین فیلمسازان حاضر در بخش مسابقه جشنواره امسال و مربیان انجمن سینمای جوان از تخفیف ۸۰ درصدی برخوردارند و با پرداخت ۲۰۰ هزار تومان کارت ویژه جشنواره را می‌توانند دریافت ‌کنند. در واقع همه پولی که از دوستان گرفته می‌شود در قالب این امتیازات به آن‌ها بازگردانده می‌شود و حسن دریافت این کارت‌ها این است که صندلی آن‌ها رزرو می‌شود و استفاده برایشان راحت‌تر است به جز دریافت کارت ویژه دوستان علاقمند می‌توانند از کارت تک نشست نیز استفاده کنند.  

مدیر کمیته کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی جشنواره فیلم کوتاه تهران در پایان تاکید کرد: از آنجایی که ظرفیت سالن‌ محدود است توصیه می‌کنم دوستان علاقمند در روزهای ابتدایی، نام نویسی خود را انجام دهند. برآورد ما این است که امسال ظرفیت نشست‌ها زودتر تکمیل می‌شود بنابراین فعلا تهیه کارت‌های موقت روزانه و تک نشست امکان پذیر نیست و تنها دوستانی که می‌خواهند از کل نشست‌ها و خدمات آن بهره‌مند شوند امکان نام نویسی در بخش کارت ویژه را دارا هستند. سایر دوستان می‌توانند در روزهای ۱۵، ۱۶ و ۱۷ آبان ماه به سایت مراجعه کرده و برای نام نویسی کارت‌های روزانه و تک نشست اقدام کنند. اگر این اتفاق برای شخصی میسر نشد ولی علاقه مند به حضور در نشست‌ها بود می‌تواند یک ساعت پیش از شروع نشست در سالن حضور پیدا کرده و در صورت وجود جای خالی، کارت موقت دریافت کرده و در آن نشست شرکت کند، اما باز هم تاکید می‌کنم چون ظرفیت سالن‌ محدود است دوستان تهیه کارت را به روزهای نشست موکول نکنند و برای کارت ویژه یا تک نشست اقدام کنند که در روز نشست با مشکل مواجه نشوند.

سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به منظور شناسایی و معرفی برترین آثار کوتاه در سطح ملی و بین‌المللی و همچنین ایجاد رقابت سازنده بین فیلمسازان از ۱۸ تا ۲٢ آبان ۹۷ برگزار می شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.