جمعه ۱۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۸

"رسول" با ضرباهنگی تند که نبض تماشاگر را می‌گیرد

نمایش "رسول"

سینماپرس: بیش از ۸ هزار نفر در ۵ شب اول اجرای نمایش "رسول" در بوستان نوروز منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد به تماشای این نمایش بزرگ میدانی نشستند.

به گزارش سینماپرس، در هر شب از اجرای بزرگترین نمایش میدانی کشور که به‌موضوع تحولات روحی و روانی فردی به نام رسول ناشی از پیروی از قیام عاشورا اختصاص دارد، بیش از هزار نفر از مناطق مختلف تهران به تماشای این نمایش نشسته‌اند.

براساس این گزارش با توجه به برنامه‌ریزی گسترده در سطح شهر تهران، حضور گسترده مردم در شب‌های اخیر به‌حدی بوده است که تمام صندلی‌های این نمایش از سوی تماشاگران پر شد.

نمایش میدانی رسول کاری از گروه نمایش فصل شیدایی است که پیش از این چندین نمایش بزرگ در تهران و شهرهای مختلف کشور به صحنه برده‌اند و در این نمایش که به زندگی مردی از دوران گذشته اختصاص دارد با بیش از ۱۲ بازیگر مطرح عرصه نمایش و ۱۷۰ هنرور هر شب در بوستان نوروز منطقه فرهنگی و گردشگری عباس آباد به صحنه می‌روند.

این نمایش از ۶ تا ۱۸ آبان‌ماه و همزمان با ایام اربعین حسینی و رحلت نبی مکرم اسلام(ص) و حضرت امام حسن مجتبی(ع) و حضرت امام رضا(ع) هر شب از ساعت ۱۹ تا ۲۱به روی صحنه می‌رود.

حمیدرضا نعیمی، کاظم هژیرآزاد و حبیب دهقان نسب از بازیگران مطرح این نمایش هستند که در کنار بیش از ۱۷۰ بازیگر و هنرور به اجرای نقش می‌پردازند.

"رسول" با ضرباهنگی تند که نبض تماشاگر را می‌گیرد

شب پنجم اجرای نمایش بزرگ میدانی "رسول" به نویسندگی حمیدرضا نعیمی و کارگردانی سعید اسماعیلی در فضای باز بوستان نوروز در حالی روی صحنه رفت که توانست مخاطبان بیشتری از پایتخت‌نشیان را جذب کند.

رسول دادخواه خیابانی معروف به "رسول ترک" جزو عوامی است که نگاه ویژه امام حسین(ع) او را در جرگه خاصان قرار می‌دهد. رسولی که سروشکل، رفتار و مرامش هیچ شباهتی به دوستداران امام حسین(ع) ندارد، اما به چشم برهم زدنی از فرش به عرش می‌رسد. قصه او از تولدی شروع و با تولدی دیگر پایان می‌یابد. رحمت و مهربانی امامان مثل باران، محدود به عده ای خاص نمی شود. "رسول" رشک برانگیز است و شاید بعضی در دل آرزو کنند کاش گاهی به ما هم نگاهی...

این همان قصه نمایشی است که این روزها در بوستان نوروز منطقه فرهنگی و گردشگری عباس آباد اجرا می شود.

اجرای "رسول" مانند مضمون نمایش محدود به عده خاصی نمی‌شود و هر فردی از زن و مرد، پیر و جوان می‌تواند بیاید و هم‌نفس با نمایش به دنبال رگه‌هایی از شباهت قصه رسول به خودش باشد.

نمایش که شروع می‌شود هنوز سر و صدا به گوش می‌رسد، اما بالاخره وقتی نوبت به تهران قدیم و حضور هنرمندان بخصوص حمیدرضا نعیمی در نقش رسول ترک می‌رسد، نبض تماشاگر را به دست می‌گیرد. در بخش‌هایی که کلیپ‌هایی حزن انگیز پخش می‌شود، صدای گریه تماشاگران به گوش می رسد.

نمایش "رسول" در یک فضای ۱۲ هزار متر مربعی هر شب اجرا می‌شود اما واکنش تماشاگران نشان می‌دهد که نمایش در همراه کردن تماشاگرانش موفق بوده و در اجرای پنجم ضرباهنگ نمایش و هماهنگی بازیگران بیشتر شده است. برای طراحی دکور "رسول" زحمات بسیاری کشیده شده است و شاهد بازسازی تبریز دهه ۲۰، تهران قدیم و خیمه‌گاه امام حسین(ع) در مساحتی برابر با سه هزارمتر مربع هستیم.

رئیس شورای شهر به تماشای "رسول" می‌نشیند

در ششمین شب اجرای نمایش "رسول" به نویسندگی حمیدرضا نعیمی و کارگردانی سعید اسماعیلی، محسن هاشمی؛ رئیس شورای اسلامی شهر تهران به تماشای این نمایش می‌نشیند.

نمایش رسول که کاری از گروه فصل شیدایی است و اجرای خود را از ششم آبان آغاز کرده، درباره داستان زندگی تولد تا مرگ مردی در تهران قدیم است که دچار تحولات اساسی در مسیر زندگی می‌شود.

با اجرای نمایش‌هایی چون "رسول" تئاتر را به دل مردم بیاوریم

سامان خلیلیان، مدیر نمایش‌های خیابانی مرکز هنرهای نمایشی درباره نمایش‌های محیطی گفت: به نظرم نمایش‌های میدانی می‌تواند به شدت مردم را تحت تأثیر قرار دهد و به این قائلم که تئاتر باید به دل مردم بیاید.

سامان خلیلیان بازیگر، کارگردان تئأتر و مدیر نمایش‌های خیابانی مرکز هنرهای نمایشی در گفت وگو با روابط‌عمومی منطقه فرهنگی و گردشگری عباس آباد درباره نمایش‌های میدانی نظیر "رسول" گفت: "هر اتفاقی که بیرون از سالن نمایش می‌افتد برای مردم جذاب است و قرار نیست به صورت محیرالعقول کاری انجام دهید و مردم بر اثر آن علاقه‌مند به تماشای نمایش شوند. "

او با اشاره به گرانی بلیت تئأتر ادامه داد: "در این وضعیت آشفته اقتصادی که مردم توانایی رفتن به سالن‌های نمایش ندارند، هر اتفاقی خارج از سالن‌های نمایش می‌تواند برای آن‌ها جذاب باشد. "

بازیگر نمایش"رستم و سهراب" در پاسخ به این پرسش که آیا نمایش‌های میدانی می‌تواند فرهنگ تئاتر دیدن را در بین مردم زنده کند، گفت: "به نظرم نمایش‌های میدانی می‌تواند به شدت مردم را تحت تأثیر قرار دهد و به این قائلم که تئاتر باید به دل مردم بیاید. دیدن یک تئاتر معمولی برای یک خانواده شاید ۲۰۰ هزارتومان خرج داشته باشد و دیدن نمایش‌ها به صورت رایگان می‌تواند مردم را با فرهنگ دیدن تئاتر آشنا کند. "

او با اشاره به فرهنگ باب شده این روزها در تئاتر بیان کرد: "در حال حاضر مردم برای تماشای تئاتری که بازیگر چهره نداشته باشد، ریالی خرج نمی‌کنند و متأسفانه این‌گونه شده که افراد می‌خواهند بازیگر را از نزدیک ببینند تا با او عکس بگیرند و این تبدیل به فرهنگ ما شده است. "

کارگردان نمایش خیابانی "پسرک بازیگوش" در خصوص اینکه فنون اجرای نمایش محیطی چگونه باید باشد، گفت: "انتخاب محیط و جغرافیا برای اجرای نمایش‌های محیطی اهمیت دارد و این به صرف فراخ بودن یک زمین نیست. "

کارگردان نمایش "آیات" درباره ویژگی نمایش میدانی نیز عنوان کرد: "نمایش میدانی در ذات خود نوعی نمایش ایرانی است و بیشتر خودش را مینیمال می‌کند؛ یعنی یک فضای باز میدانی در اختیار می‌گیرد و بدون کمترین آکسسوار اجرا می‌شود. "

خلیلیان معتقد است: "نمایش در فضای باز در اسلوب تئاتر محیطی و در وضعیت نمایش ایرانی و تعزیه نمی‌گنجد و در حقیقت نمایش وارد یک فضای میدانی شده است. هر لوکیشنی تقسیم‌بندی فضای نوری خود را دارد و با امکاناتی که ما در ایران داریم، شاید چندان آن‌طور نباشد، اما قطعا فضاسازی با نور ایجاد می‌شود. "

او در خصوص نگاه رایجی که در رابطه با نمایش محیطی وجود دارد نیز گفت: "دوستان ما در این عرصه منتظر کمک دولتی هستند، اما در خارج از کشور این طور نیست و به طور عمومی بقای تئاترها با مردم است. تنها برای هنرمندانی که بیشتر در فضای تئاتر محیطی کار می‌کنند، شهرداری مکان‌هایی را برای اجرا مهیا می‌کند و ارتزاق گروه‌های هنری نیز از همین راه است؛ مگر کمپانی‌های بسیار بزرگ و بین المللی که باز هم ارتزاق آن‌ها از روابط بین کشورها و حضور در جشنواره هاست. "

بازیگر نمایش "خیابان یک طرفه" افزود: "معمولا درآمد هنرمندان خیابانی و محیطی بیشتر از خود مردم است و در انتها از مردم بابت نمایشی که دیدند، مبلغی در حد توان خودشان دریافت می‌کنند و این یک فرهنگ عمومی در خارج از کشور است. در ایران نیز چنین فرهنگی را از ایام قدیم داشتیم که نقالان و پهلوانان میدانی بعد از اجرای نمایش هزینه را از مردم دریافت می‌کردند و یک بازار عرضه و تقاضا بود. "

او در پایان گفت: "در حال حاضر شکل تئاتر محیطی به این صورت است که همه منتظرند، دولت پولی به آن‌ها بدهد. ما در حال تلاشیم که فضاهایی را با مجوزهای مشخص ایجاد کنیم تا گروه ها بتوانند از صبح تا بعد از ظهر اجرا کنند و پاتوقی برای اجرای هنرمندان و گرایش مردم به این نوع تئاتر شود. "

نمایش "رسول" به‌عنوان بزرگترین نمایش میدانی کشور از ۶ تا ۱۸ آبان هر شب ساعت ۱۹ تا ۲۱ در بوستان نوروز مجموعه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد روی صحنه می رود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.