شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۶

برگزاری نشست «سینما در عصر دیجیتال»؛

موانع معرفی فناوری‌های جدید دیجیتال در سینما/ برگزاری ۶ پنل تخصصی درباره ادامه حیات، تغییر در روایت و مخاطبان سینما

نشست «سینما در عصر دیجیتال»

سینماپرس: دبیر همایش «سینما در عصر دیجیتال» در نشست خبری این رویداد علمی از برگزاری ۶ پنل تخصصی و ۳ کارگاه ویژه در این همایش خبر داد.

به گزارش سینماپرس، نشست خبریِ اولین همایش بین‌ المللی «سینما در عصر دیجیتال» با حضور روح الله حسینی مدیر مدرسه ملی سینمای ایران و دبیر همایش «سینما در عصر دیجیتال» و اهالی رسانه و میلاد شکرخواه دبیر اجرایی صبح امروز ۱۲ آبان در محل مدرسه ملی سینمای ایران برگزار شد.

حسینی در ابتدای این نشست گفت: همایش بین‌المللی «سینما در عصر دیجیتال» محصول جلساتی است که در خانه سینما در بیش از یک سال گذشته برای برطرف کردن نیازهای آموزشی و پژوهشی برگزار شد. در واقع نیازهای سینماگران را شناسایی کردیم تا برنامه آموزشی مدرسه ملی را مدون کنیم.

وی بیان کرد: سینما تا امروز ادوار مختلفی را پشت سرگذاشته و تبدیل به ابزاری برای بیان رویاها شده و تحولات چشمگیری نیز در حوزه ابزار داشته است.

مدیر مدرسه ملی سینما تاکید کرد: مهمترین تحولی که حوزه‌های مرتبط با سینما را متحول کرده، فناوری دیجیتال و گذار از آنالوگ به دیجیتال است.

وی بیان کرد: پدیدآوران فیلم‌های سینمایی و حتی مخاطبان سینما نیز طی این سال‌ها با دیجیتال دچار تحول شده‌اند و  می‌توان گفت با این فناوری نه تنها سینما و اقتصاد آن بلکه فرهنگ نیز دچار تغییراتی شده است.

حسینی گفت: این همایش با محور اساسی چنین تغییراتی در سینما شکل می‌گیرد و با حضور هنرمندان و استادانی در عرصه سینما و دیگر حوزه‌ها برگزار می‌شود.

وی تاکید کرد: ۴۳۲ مرکز در داخل و خارج از ایران از برگزاری این همایش برای حضور، مطلع شدند. موضوع این همایش کاملا تخصصی است و چندان انتظار ارائه مقاله در تعداد بالا را نداشتیم. در کل ۵۰ چکیده مقاله به دست ما رسیده که از این میان تنها نیمی از چکیده‌ها برای ارائه در همایش مناسب بود.

وی توضیح داد: ۶ پنل تخصصی هم درباره ادامه حیات سینما، تغییر در روایت داستان در سینما و مخاطبان سینما برگزار می‌شود که برگرفته از نیم دیگری از چکیده مقاله‌ها است، تاکید می‌کنم ماهیت این پنل ها میان رشته‌ای است.

حسینی گفت:  ۳ کارگاه ویژه که به موضوع امکانات ویژه سینمایی می‌پردازد، نیز در طول همایش برگزار می‌شود.

وی تاکید کرد: همایش علمی امکانی برای ارائه آخرین دست آوردها است. همچنین محلی برای ارتباط گسترده میان سینماگران است. در همین زمینه اطلاع رسانی گسترده ای در سطح بین المللی داشتیم و ۸ میهمان بین‌المللی از اروپا آمریکا و آسیا در این همایش حضور خواهند داشت.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود توضیح داد: در حوزه سینما کمتر عادت به گفتگو داریم البته جشنواره سینمایی در کشور بسیار برگزار می‌شود اما محلی برای گفتگو میان سینماگران و دانشگاهیان وجود نداشته است.

دبیر همایش «سینما در عصر دیجیتال» ادامه داد: برای معرفی فناوری‌های جدید دیجیتال در سینما ارتباطات خوبی را با کمپانی‌ها برقرار کردیم اما به دلیل مانع جدی چند ماه گذشته و علی رغم تمایل برای حضور شرکت‌ها در این همایش، نتوانستیم این بخش را داشته باشیم.

وی ادامه داد: در واقع بیش از ۸ نفر تمایل به حضور در این همایش داشتند اما به دلیل شرایط موجود امکان حضور ندارند. براساس دیوانه‌بازی‌های ترامپ چنین مشکلاتی پیش آمده است. این ۸ نفری نیز که در همایش حضور دارند از نظر خودشان بسیار خطر کرده‌اند.

مدیرعامل مدرسه ملی سینما توضیح داد: ابزار سینمایی در ایران به وفور بوده و هست، موضوع اصلی صرفا ابزار نیست، بحث فرهنگی اجتماعی و ارتباطی برای ما بسیار اهمیت دارد و ما باید آشنایی لازم را برای استفاده از این ابزار داشته باشیم.

وی در پایان عنوان کرد: ۳محصول جانبی در این همایش رونمایی می شود که برای حاضران قابل توجه خواهد بود. اول نمایش تاریخچه تحولات تکنولوژی در قالب تصویر از سال  ۱۳۲۷تا۹۷ است. دوم نمایش حرف و مشاغل سینمایی و تاریخچه آن که از این طریق پی می بریم چه حرفه های منسوخ و چه شغل های دیگری به مرور ایجاد شده اند. سومین محصول هم نمایش تاریخچه پیشرفت تکنولوژی در سینمای جهان است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.