شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۲

پس از ۶ سال

سود دیزنی از خرید «لوکاس فیلم»

کمپانی دیزنی

سینماپرس: خرید «لوکاس فیلم» برای کمپانی دیزنی سود فراوانی به دنبال داشته و اکنون با گذشت ۶ سال، هزینه ای که صرف خرید این شرکت شد، با سود حاصل از فروش فیلم‌ها تامین شده است.

به گزارش سینماپرس به نقل از مووی‌وب، ۶ سال پیش در همین روزها کمپانی دیزنی با انتشار خبر خرید «لوکاس فیلم» که مهم‌ترین محصول آن مجموعه فیلم های «جنگ ستارگان» بود، به قیمت سرسام آور ۴ میلیارد دلار، صنعت فیلم و سرگرمی را در حیرت فرو برد. در همان زمان جرج لوکاس کهنه کار از دنیای «جنگ ستارگان» کنار کشید ولی دیزنی به شیفتگان بدبین این دنیا قول فیلم های جدیدی از کهکشان های خیلی خیلی دور را داد و حال ۶ سال بعد از آن معامله پر سر و صدا و میلیارد دلاری، دیزنی به نقطه سربه‌سری درآمد و هزینه رسیده است و این بدین معناست که از حالا به بعد جنگ ستارگان تا سال‌های سال منبعی مغذی برای دیزنی خواهد بود.

بنا بر گزارش های جدیدی که منتشر شده است دیزنی با عواید چهار فیلمی که بعد از این تغییر مالکیت ساخته شده یعنی فیلم های «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» (۲۰۱۵)، «یاغی یک» (۲۰۱۶)، «جنگ ستارگان: آخرین جدای» (۲۰۱۷) و «سولو» (۲۰۱۸) و همچنین درآمدهای حاصل از دیگر مجراهای عرضه و پخش، هزینه ۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری خود را جبران کرده است. اگرچه رقم دقیقی از اینکه «لوکاس فیلم» چقدر برای دیزنی سودآور بوده در دسترس نیست ولی آنچه از دورنما پیداست این است که این یکی از بهترین سرمایه گذاری های غول دنیای فیلم و سرگرمی بوده است.

پال درگرابدیان تحلیلگر ارشد رسانه ای شرکت ComScore در این باره می گوید: فروش جهانی فیلم هایی که تاکنون تحت مالکیت دیزنی ساخته شده اند از ۴.۸۳ میلیارد دلار عبور کرده است. البته در این رقم هزینه های ساخت و بازاریابی فیلم محاسبه نشده اما به هر حال فروش در گیشه سهم زیادی در جبران هزینه های اولیه دارد.

وی می افزاید: در میان این فیلم ها، «سولو» (۲۰۱۸) یک اشتباه بود که فروش آن حتی از ۴۰۰ میلیون دلار هم عبور نکرد؛ فیلمی که هزینه های ساخت آن به لطف فیلمبرداری های تکراری به ۲۷۵ میلیون دلار رسید. در نقطه مقابل «جنگ ستارگان: آخرین جدای» (۲۰۱۷) با وجود بدبینی اولیه طرفداران به کارگردان کار، یک پروژه تجاری کاملا موفق بود و پرفروش ترین فیلم سال ۲۰۱۷ شد و بیش از یک میلیارد و سیصد میلیون دلار نصیب دیزنی کرد.

سیستم نمایش خانگی، پخش بلو-ری، رسانه های آنلاین و دادن حق امتیاز برای ساخت مجموعه های انیمیشنی همچون «شورشیان جنگ ستارگان» و نمونه اخیر آن «مقاومت جنگ ستارگان» که پخش آن چند روز دیگر از شبکه تلویزیون دیزنی آغاز می شود از دیگر منابع سودآوری دیزنی بوده اند.

آینده برای دیزنی از این هم روشن تر است زیرا جی جی آبرامز در حال حاضر روی «جنگ ستارگان ۹» کار می کند که قرار است ۲۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ اکران شود. ریان جانسون نیز بعد از «یاغی یک» و «جنگ ستارگان: آخرین جدای» در حال کار روی فیلم دیگری با محوریت کاراکترهای جدید است تا سه گانه خود را تکمیل کند و در نهایت دیوید بنیوف و دی. بی وایس، خالقان مجموعه عظیم «بازی تاج و تخت» نیز در حال ساخت مجموعه ای بزرگ هستند که اولین سریال لایواکشن جنگ ستارگان به نام «ماندالوریان» خواهد بود. این پروژه بزرگ قرار است سال آینده از طریق رسانه آنلاین دیزنی عرضه شود و دیزنی امید دارد که این استراتژی موج بزرگی از مشترکان را به سوی این رسانه دیجیتال جذب کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.