دوشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۷

نامه ۱۰۰ هنرپیشه و نویسنده علیه رژیم آل‌سعود

«مریل استریپ»، «جی‌کی رولینگ» و «زَدی اسمیت»

سینماپرس: «مریل استریپ»، «جی‌کی رولینگ» و «زَدی اسمیت» در کنار یکصد نویسنده و هنرپیشه دیگر طی نامه‌ای سرگشاده از سازمان ملل خواستار تحقیق و رسیدگی در مورد قتل جمال خاشقچی شدند.

به گزارش سینماپرس به نقل از گاردین، بیش از ۱۰۰ نویسنده و هنرپیشه طی نامه‌ای سرگشاده از سازمان ملل خواستار تحقیق و رسیدگی جدی در مورد قتل جمال خاشقچی شدند.

«مریل استریپ»، «جی‌کی رولینگ» و «زَدی اسمیت» در کنار یکصد نویسنده و هنرپیشه دیگر نامه‌ای سرگشاده به سازمان ملل نوشته و خواستار رسیدگی به موضوع قتل خاشقچی روزنامه‌نگار شدند.

در بخشی از این نامه آمده است: «قتل خشونت‌آمیز روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی در خاک کشوری خارجی، نقض شدید حقوق بشر و  سرکوب شدید توسط حکومت عربستان سعودی را نشان می‌دهد که دولت این کشور در سال‌های اخیر بسیاری از نویسندگان، روزنامه‌نگاران، مدافعان و وکلای حقوق بشر را در حمله‌ای گسترده به آزادی بیان، زندانی کرده است.»

این نامه «آنتونیو گوتِرِش» دبیرکل سازمان ملل را خطاب قرار داده و خواستار تحقیقات مستقل در مورد آنچه واقعا برای خاشقچی اتفاق افتاده، شده است. از زمانیکه خاشقچی ناپدید شده، دولت ترکیه اعلام کرده که شواهدی در دست دارد که این روزنامه‌نگار توسط یک گروه از عربستان سعودی به قتل رسیده و جسدش از بین برده شده است. 

«پاتریک استوارت»، «ایان مک‌اِوان»، «باب وودوارد»، «روکسانا گای»، «مارگارت اتوود»، «اَلِک بالدوین»، «مالی رینگ‌والد» و «جفری یوجیناید» از دیگر امضاکنندگان صاحب‌نام این نامه هستند. این نامه با هماهنگی و همکاری انجمن «قلم آمریکا»(پن) که سازمانی غیردولتی‌ است و به هدف دفاع از آزادی بیان، صورت گرفته است.

خاشقچی پیش از مرگ یکی از منتقدین سرسخت دولت سعودی بویژه از منتقدان «محمد بن سلمان» بود که این هفته افشا شد که در یک تماس تلفنی بن سلمان با جِرد کوشنر، مشاور کاخ سفید و داماد دونالد ترامپ او را «اسلامگرای خطرناک» نامیده بودند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.