دوشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶

«خانه پوشالی» در فصل آخر فروپاشید

سریال «خانه پوشالی»

سینماپرس: روز جمعه فصل آخر سریال مشهور «خانه پوشالی» از نتفلیکس پخش شد، سریالی که با انتقادات شدیدی همراه بوده است.

به گزارش سینماپرس، سنت شبکه نتفلیکس این است که همه اپیزودهای هر فصل سریال‌هایش را به‌صورت یک‌جا روی اینترنت قرار می‌دهد و مخاطبانش می‌توانند به‌صورت آن‌لاین با هر ترتیبی که خودشان می‌خواهند آن را ببینند و مدیریت کنند. روز جمعه هر ۸ قسمت فصل آخر سریال «خانه پوشالی» در فضای مجازی منتشر شد و رسانه‌ها در دو روز گذشته به نقد و تحلیل روی این اثر پرداخته‌اند.

مهم‌ترین نکته در مورد فصل ششم سریال «خانه پوشالی» این است که کوین اسپیسی بازیگر نقش اصلی سریال دیگر در پروژه حضور ندارد. او که در موج رسوایی‌های اخلاقی هالیوود متهم به اعمال خلاف اخلاق شد، توسط سازندگان اصلی «خانه پوشالی» از نقش فرانک آندروود بیرون گذاشته رسماً اخراج شد. در چنین شرایطی بار اصلی پروژه بر دوش رابین رایت، بازیگر مقابل اسپیسی در نقش کلر آندروود است. مهم‌ترین نقدها به فصل جدید «خانه پوشالی» هم دقیقاً از همین جا آغاز می‌شود؛ اخراج کوین اسپیسی و عدم استخدام بازیگری در حد و اندازه‌های او باعث شده تا «خانه پوشالی» بیش از هر زمان دیگری خالی از بازیگران سرشناس باشد. برای چند دقیقه ترکیب سازندگان فصل اول سریال را به‌خاطر بیاورید: کوین اسپیسی، رابین رایت، زویی مارا، ماهرشالا علی، مایکل کلی، ریچل بروزنان و... در اثری به‌کارگردانی دیوید فینچر(!) آن را مقایسه کنید با ترکیب ناشناخته بازیگران فصل ششم که توسط کارگردانان نه‌چندان شناخته‌شده‌ای مثل ایمی کنن‌من مدیریت شده‌اند! در عین حال بازیگران قدیمی و محبوب سریال مثل رج ای. کتی و جوئل کینامن (بازیگران نقش فردی و ویل کانوی) هم رفته رفته یا کشته شده و یا حذف شده‌اند و دیگر نمودی از آنها را نمی‌بینیم. تیمی از بازیگران ناشناخته و کاراکترهای جدید، بدون حضور بازیگران درجه‌یک قدیمی باعث افت فاحش سطح بازی‌ها شده است، خصوصاً این‌که کوین اسپیسی در این سریال به‌خاطر شکستن دیوار چهارم شهرت خاصی پیدا کرده بود و توانسته بود لحظات جذابی برای مخاطب خلق کند. این موضوع از دستان رابین رایت خارج است و حتی نتوانسته نزدیک به همتای مرد خودش عمل کند. نکته بدتر در مورد فیلمنامه این است که نقش اصلی سریال حذف شده اما به‌خاطر تعلیق بیشتر داستان از پاسخ به این سؤال که چرا و چگونه فرانک آندروود مرده است حرفی نمی‌زند و تعلیق جایگزینی را هم ارائه نمی‌دهد که مخاطب با آن سرگرم شود. در تمام طول سریال جای کوین اسپیسی خالی است و هیچ چیز و هیچ کس نتوانسته آن را پر کند. مجموعه این انتقادات باعث شد تا منتقد گاردین در همان روز اول انتشار به این مجموعه فقط ۲ ستاره از ۵ بدهد. ونیتی فیر با این تیتر که «خانه پوشالی بالاخره فروپاشید» به انتقاد از آن پرداخته و منتقدان دیگر هم به‌شکل‌های گوناگون به فصل آخر این سریال تاخته‌اند.

نکته جالب‌تر اما به آرای مردم برمی‌گردد. میانگین امتیازات IMDb (که توسط عموم مخاطبان سینما به فیلم‌ها و سریال‌های گوناگون داده می‌شود) به اپیزودهای سریال «خانه پوشالی» در فصل اول ۸.۵ از ۱۰، در فصل دوم ۸.۸، در فصل سوم ۸.۵، در فصل چهارم ۸.۷، و در فصل پنجم برابر با ۸.۴ است. این عدد برای فصل آخر فاجعه‌آمیز می‌شود و به عدد ۴.۲ می‌رسد، این در حالی است که تمام فصول سریال تا قبل از فصل آخر ۱۳قسمتی بودند اما فصل آخر فقط ۸ قسمت دارد. مخاطبان خانه پوشالی بعد از ۵ فصل جذاب حالا با خاطره‌ای بد، با سریال مورد علاقه خودشان خداحافظی می‌کنند.

بعد از پایان «برکینگ بد» وقتی از وینس گلیگان پرسیدند چرا این سریال را فقط در ۵ فصل ساخته و به پایان برده او گفت می‌ترسید بعد از فصل پنجم کیفیت کار افت کند. به‌نظر می‌رسد این موضوع در مورد «خانه پوشالی» صادق است و حالا همه آنهایی که روزگاری آرزو می‌کردند کاش برکینگ بد ادامه داشت می‌گویند، کاش «خانه پوشالی» در فصل قبل تمام می‌شد!

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.