دوشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۶

لودگی و هجمه به آرمان‌های جامعه در سینمای امروز

جبار آذین در میزگرد آسیب شناسی سینمای دفاع مقدس

سینماپرس: جبار آذین، منتقد و مدرس سینما گفت: « آنچه در سینمای کنونی کشور حرف اول را می‌زند، فرهنگ، اخلاق، انسان و دین مداری نیست بلکه لودگی، تمسخر، همجمه به فرهنگ، ارزش‌ها و آرمان‌های جامعه است. در جامعه‌ای که اعتقادت و باورهای دینی، ملی، انسانی و اخلاقی در آن سلطه دارد می‌طلبد که فرهنگ و هنر و سینمای آن هم بازتاب این گونه نگرش‌ها و خواست‌ها باشد و در جهت ارتقا سینما بکوشد.»

چند سالی است در فیلم‌های ایرانی دیگر کمتر خبری از روحیه جوانمردی، مروت و گذشت در قصه ها و قهرمانان فیلم ها پیدا می‌شود. سینمای دهه ۶۰ و ۷۰ مملو از قهرمانانی بود که روحیه پهلوانی، جوانمردی و از خودگذشتگی داشتند، اما رفته رفته با غلبه جریان روشنفکری بر سینمای ایران این قهرمان‌ها نیز از پرده رخت بر بستند و جای خود را به شخصیت‌هایی شکست خورده، درمانده و مایوس دادند. از همین رو با «جبار آذین»، منتقد و مدرس سینما درباره اینکه سینما چه نقشی در ترویج اخلاق و روحیه جوانمردی در جامعه دارد گفت و گو کرده‌ایم.


فرهنگ از حوزه فرهنگ جلای وطن کرده!

جبار آذین، منتقد و مدرس سینما در خصوص کمرنگ شدن روحیه جوانمردی و پهلوانی  در سینمای ایران بویژه شخصیت‌های اصلی فیلم‌ها می‌گوید: «به نظر من از روزگاری که پای سیاست و تجارت به عرصه فرهنگ و هنر و به ویژه سینما باز شد، به ناگزیر فرهنگ از حوزه فرهنگ جلای وطن کرده است.»
آذین می‌افزاید: «با حضور و نقش پر رنگ سوداگری، رفاقت و تجارت و همچنین دور شدن اداره سینما از معیارها و ملاک‌های فرهنگی و باورهای جامعه کسانی عهده دار سینما شده‌اند که نه در امور فرهنگ و سینما صاحب تخصص بوده‌اند و نه اینکه برای اعتقادت ها، سلیقه و دیدگاه‌های جامعه ارزش قائل بوده‌اند. از همین رو تولید فیلم‌های با محتوا و ارزشی به مرور جای خود را به آثار سطحی و سبک و بی محتوا داد تا گیشه‌ها از آن بی هنران، علف‌های هرز، مافیا و سوداگران باشد.»

نگاه‌های سیاسی، جناحی و بی هنری بر سینما حکم می‌راند

این مدرس سینما تصریح می‌کند:«معتقدم سال هاست که دیگر به جز مواردی اندک به همت برخی سینماگران متدین و متعهد ما شاهد آثار شاخص و ارزشمند که دارای استاندارهای سینمایی و فرهنگی باشند در سینما نیستیم. به عبارت دیگر آنچه این روزها بر سینما حکم می‌راند، نگاه‌های سیاسی، جناحی و بی هنری است که از فیلتر قدرت و ثروت مافیا و پول شویان سینما می‌گذرد. به همین دلایل است که سینما به حال خود رها شده و اغلب به گونه بازار مکاره و محلی برای کسب ثروت، موقعیت و قدرت و شهرت در آمده و کمتر مدیر و هنرمندی را می‌توان یافت که برای مسائل فرهنگی، معنوی و اخلاقی امتیازی قائل باشد.»

لودگی و هجمه به آرمان‌های جامعه در سینمای امروز

آذین ادامه می دهد:«روشن اینکه آنچه در سینمای کنونی کشور حرف اول را می‌زند، فرهنگ، اخلاق، انسان و دین مداری نیست بلکه لودگی، تمسخر، همجمه به فرهنگ، ارزش‌ها و آرمان‌های جامعه است.در جامعه‌ای که اعتقادت و باورهای دینی، ملی، انسانی و اخلاقی در آن سلطه دارد می‌طلبد که فرهنگ و هنر و سینمای آن هم بازتاب این گونه نگرش‌ها و خواست‌ها باشد و در جهت ارتقا سینما بکوشد.»

سینمای ایران به معماران و معماری نوین نیاز دارد

جبار آذین، منتقد و مدرس سینما در خاتمه تاکید می‌کند:«سینمای ایران به معماران و معماری نوین که با فرهنگ و سلیقه و انتظارات جامعه و سینماگران همسو بوده و از مسیر واقعیت‌ها و ارزش‌ها عبور کند، نیازمند است.
*جوان آنلاین

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.