دوشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۰

هالیوود یک روایت جعلی دیگر می‌سازد/ رسوایی نئوکان‌ها در پرونده «ایران گیت»

مجله تایم

سینماپرس: شبکه امریکایی نتفلیکس تولید فیلم «آخرین چیزی که او می‌خواست» درباره پرونده «ایران گیت» یا همان قضیه مک فارلین را در امریکای‌جنوبی کلید زده و بن افلک کارگردان فیلم ضدایرانی آرگو نقش اول مرد این فیلم را بازی می‌کند.

چند وقتی است که دی ریس کارگردان زن سیاهپوست، تولید و ساخت فیلم سینمایی با عنوان اولیه «آخرین چیزی که او می‌خواست» را با محوریت قضیه مذاکره مک فارلین مقابل دوربین برده است؛ فیلمی که با اسامی دیگری مثل پرونده «ایران گیت» یا رسوایی «کنترا گیت» در امریکا شناخته می‌شود و آن را با همکاری شبکه نتفلیکس امریکایی مقابل دوربین برده است. دی ریس از «بن افلک» و «آن هاتاوی» دو بازیگر هالیوودی برای ایفای نقش در چهارمین فیلم بلند کارنامه‌اش که مضمونی سیاسی دارد، استفاده می‌کند.

فیلم «آخرین چیزی که او می‎خواست» اقتباسی سینمایی از رمان سیاسی، پیچیده و مهیج با همین نام است که توسط «جوان دیدیون» نوشته شده و فیلمنامه اقتباسی این اثر را نیز مارکو ویلالوباس نوشته است. برخی منابع خبری از سفارشی بودن این فیلم از سوی طیفی از جمهوریخواهان تندرو یا همان نئوکان‌های امریکایی خبر می‌دهند.

اتفاقات و داستان این کتاب در میانه دهه ۸۰ میلادی رخ می‎دهد و در مورد فردی به نام النا مک‎ماهان، یک خبرنگار روزنامه واشنگتن پست است که پس از اینکه از شغلش استعفا می‎کند تا مراقب پدر بیمار و در حال مرگ خود باشد، متوجه می‎شود به نحوی وظیفه و نقش پدرش به عنوان یک دلال اسلحه مرتبط با دولت امریکا در امریکای مرکزی را به ارث برده است. اوضاع زمانی برای النا مک‎ماهان جدی‎تر می‎شود که درگیر ماجرای ایران- کنترا یا ماجرای مک‎فارلین در دهه ۸۰ میلادی می‎شود؛ برنامه‎ای که در دوره ریاست‌جمهوری ریگان به اجرا درآمد. طبق مدعای این اثر، دولت امریکا در دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به طور غیرقانونی به ایران سلاح می‎فروخته و پول حاصله از آن را برای حمایت از گروهی تحت عنوان «شورشیان کنترا» که علیه دولت وقت مستقر در کشور نیکاراگوئه بوده ارسال می‌کند. در واقع در این فیلم سه گروه درگیر ماجرا هستند؛ گروه اول امریکایی‌ها به عنوان مذاکره کننده با ایران و فروشنده سلاح به آنها، گروه دیگر جمهوری اسلامی ایران به عنوان خریدار پنهانی سلاح از امریکا و در نهایت گروه سوم که شورشیان نیکاراگوئه با عنوان گروه کنترا است که در حال مبارزه با دولت قانونی وقت این کشور به ریاست دانیل اورتگا هستند و امریکا پول حاصل از فروش سلاح به ایران را با عنوان کمک برای آن‌ها ارسال می‌کند. صرف‌نظر از اطلاعات کلی درباره فیلم «آخرین چیزی که او می‌خواست»، توجه و تذکر چند نکته حائز اهمیت است. نکته اول اینکه وقتی قرار است شبکه امریکایی نتفلیکس به سفارش نئوکان‌های تندرو و جنگ‌طلب اثری را بسازد که یکی از طرف‌های اصلی و درگیر ماجرا جمهوری اسلامی باشد ناگفته پیداست که باید منتظر فیلمی سرشار از اتفاقات مجعول تاریخی، اما با رنگ و لعاب هالیوودی باشیم که مهم‌ترین شاخصه‌اش، وجه ضد‌ایرانی بودن آن است.

دیگر نکته قابل اعتنا اینکه قرار است نقش اول فیلم «آخرین چیزی که...» را بن افلک بازی کند. بن افلک کارگردان فیلم «آرگو» است. وی در کنار جرج کلونی تهیه کننده آرگو سعی کردند با تشبث به انواع دروغ‌های شاخدار و قدرت تخیل امپریالیستی موضوع تسخیر لانه جاسوسی امریکا در ایران را به شکلی روایت کنند که در خدمت تقویت هژمون متوهمانه امریکا باشد. در واقع این دو سعی کردند با پوشاندن یک پوستین وارونه و فیک بر قامت انقلاب دوم کشورمان (بنا بر فرموده امام خمینی (ره)) در سال ۱۳۵۸، هم نوکری خودشان را به لابی‌های قدرت و فعال در پشت پرده سیاست امریکا اثبات کنند و هم کینه و عقده امریکایی‌ها نسبت به ایرانی‌ها را نشان بدهند. نکته قابل توجه دیگر در مورد این اثر دی ریس، کارگردان آن است که اولاً یک زن و ثانیاً برحسب اتفاق، یک سیاهپوست است. برای نئوکان‌هایی که با سیاست‌های نژادپرستانه و ضدمهاجرتی ترامپ مورد تنفر بسیاری از مردم امریکا قرار گرفته‌اند و ساخت این اثر توسط یک زن «سیاهپوست» که مورد حمایت آشکار جمهوریخواهان تندرو و جنگ‌طلب قرار گرفته می‌تواند قماری باشد که آن‌ها خودشان را پیشاپیش برنده آن می‌بینند. سال‌های زیادی است که سینمای غرب با سردمداری هالیوود سعی در تخریب وجهه تاریخی و معاصر ایران اسلامی دارد.

*روزنامه جوان

نظرات

  • حمید ۱۳۹۷/۰۸/۱۵ - ۱۲:۰۷
    0 0
    اگه به نقش حسن روحانی در قضیه مک‌فارلین و مذاکرات پنهانیش با اسرائیل هم بپردازه خیلی جالب می‌شه

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.