شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۱

اقدامات مهم شبکه‌های رادیویی در بهار ۴۰ سالگی انقلاب

رادیو

سینماپرس: شبکه های مختلف رادیو برنامه‌هایی را به مناسبت ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی ایران تهیه و تولید می‌کنند.

به گزارش سینماپرس، رادیو برنامه‌هایی را در خور ۴۰ سالگی انقلاب تهیه و تولید می‌کند که گزارش اقدامات مهم شبکه‌های رادیویی در بهار ۴۰ سالگی انقلاب بدین شرح است:

رادیو ایران با ۲۰ برنامه و (مینی فیچر) مستند داستانی کوتاه

در «چلستون» دستاوردهای انقلاب در زمینه های اقتصادی، فرهنگی، نظامی و ... طی چهار دهه انقلاب اسلامی و در برنامه «روی دیگر تاریخ» سینمای قبل از انقلاب و چگونگی استفاده ابزاری از زنان به عنوان بازیگر و کارگردان بررسی می‌شود.

در برنامه «پیشران» با مدیران، معاون‌ها و مسئولان ارشد کشور در چهلمین سال انقلاب اسلامی با هدف بررسی گذشته برای برداشتن گام‌های حساب شده در راستای رسیدن به آینده بهتر گفتگو می‌شود.

«دیروز نامه» نگاه نقادانه و طنز به شخصیت های قبل از انقلاب درباره شخصیت و عملکرد آنها دارد و دستاوردهای علمی و اقتصادی در راستای حمایت از کالای ایرانی بعد از انقلاب تاکنون در «ایران ساز» معرفی می‌شود.

بیانات مقام معظم رهبری در مورد انقلاب، انقلابی گری، دستاوردها و دشمن شناسی در «نشانی» بازتاب دارد و برنامه صبحگاهی «سلام ایران» به انعکاس نشست چهلمین سال انقلاب که هر شنبه در ستاد چهلمین سال برگزار می شود با عنوان شنبه های انقلاب می‌پردازد.

«ایرانشهر» به موضوع چهل سالگی انقلاب و دستاوردهای انقلاب درباره مردم استان های مختلف و نقش آنها در پیروزی انقلاب اسلامی ایران می‌پردازد.

همچنین (مینی فیچرهایی) مستندهای داستانی کوتاه در مورد فرهنگ و هنر انقلاب در «کافه‌ هنر»، در خصوص دستاوردهای نظامی، دفاعی و هنر دفاع مقدس و انقلاب در «پلاک هشت»، در خصوص دستاوردهای انقلاب در حوزه زنان و خانواده در «خانه‌ و خانواده»، در خصوص دستاوردهای اقتصادی - پرداختن به کالای ایرانی در «نمودار»، در مورد مسائل علمی و دستاوردهای علمی انقلاب مانند نانو، برق و ... در «رهاورد» و بررسی سینمای بعد از انقلاب در «حوض نقره» پخش می‌شود.

همچنین دستاوردهای احیای محیط زیست کشور در «سیاره‌آبی» بررسی و در «میزبان» در مورد مسائل اقتصادی، محیط زیست و کشاورزی بعد از انقلاب گفتگو می‌شود.

دستاوردهای کشور در روستاها در برنامه «راهی‌ به‌ آبادی» و دستاوردهای حوزه کشاورزی در «سبزینه» معرفی می‌شود.

۲ برنامه سیاسی «جهان سیاست» به بررسی و تبیین رویدادها و تحولات مربوط به پیشرفت و دستاوردهای اقتصادی، سیاسی و دفاعی، علمی و فرهنگی نظام جمهوری اسلامی و ترسیم توطئه های دشمنان انقلاب اسلامی بر ضد نظام می‌پردازد و «رویای‌اندلس» آشکار نمودن تلاش دشمن برای تغییر رویکرد از اسلام ناب به اسلام التقاطی و بررسی راه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی نفوذ دشمن بر ضد جمهوری اسلامی و راهبردهای ایران برای مقابله با نفوذ و بررسی جنگ نرم و روانی است.

رادیو جوان با خط ویژه

رادیو جوان با موضوعات رشد امکانات در اختیار جوانان، فرصت ها برای نخبگان، بستر مناسب برای پیشرفت جوانان، مقابله با سیاه‌نمایی و تطهیر پهلوی، ایجاد و شکست طرح واره ها، شکاف دانش و تمرکز زدایی برنامه‌هایی را تهیه و تولید می‌کند.

در برنامه‌های درون شبکه ای فرصت های پیش روی نخبگان، که به واسطه پیشرفت های کشور، در چهار دهه اخیر به وجود آمده است، در «رادیوچی» بررسی می‌شود.

در «خط ویژه» که برنامه‌ای میان شبکه‌ای است، پیشرفت های علمی کشور در قالب برنامه های ۳۰ دقیقه ای بررسی می‌شود.

«رو در رو+۴۰» نه تنها به بررسی پیشرفت های کشور در حوزه های فرهنگی، اجتماعی و امنیتی در چهار دهه گذشته می ‌پردازد بلکه با استانداران درباره پتانسیل های به بار نشسته استان ها و ارتقای سطح زندگی شهروندی در گذشته هر استان در چهار دهه اخیر گفتگو می‌شود.

رادیو تهران در «هوش مشرقی»

رادیو تهران در برنامه‌های شاخص «پارک شهر» با آیتم «تابلو صوتی» نگاهی به ۴۰ سالگی انقلاب در سخنان مبارزان و فعالان انقلاب اسلامی دارد. ضمن اینکه «تهران من» با هدف افزایش حس تعلق و خودباوری مردم تهران نسبت به استان تهران پخش می شود که در آیتم های کوتاه گزارشی، زندگی در استان تهران را قبل و بعد از انقلاب اسلامی مقایسه می کند.

این رادیو سلسله نشست های شنبه های انقلاب در ۴۰ موضوع دستاوردها و خدمات ۴۰ ساله کشور با همکاری جنبش مردمی پاسداشت انقلاب کبیر جمهوری اسلامی ایران  را پخش می‌کند و «گفتاورد» به بررسی و تبیین موضوعات اندیشه ها و رخدادهای تاریخی مربوط به ۴ دهه اخیر از دوران مبارزات انقلاب تا امروز بر اساس برنامه ریزی محتوایی ستاد صدا و کتاب رادیو در بهار ۴۰ سالگی می‌پردازد.

«هوش مشرقی» دستاوردی امیدآفرینی را معرفی کرده و توانمندی های انقلاب را در مقاطع تاریخ ۴۰ ساله ایران در عرصه های ورزش، علمی، صنعتی، اقتصادی، فرهنگی، هنری، سیاسی و سلامت تشریح می کند.

ضمن اینکه در برنامه‌ای  کوتاه در قالب CSA  دستاوردها و خدمات ۴۰ ساله کشور در حوزه های مختلف اقتصادی، نظامی، سیاسی، فرهنگی، دینی و اجتماعی می پردازد.

رادیو قرآن و روایت نشیبا

رادیو قرآن با ۷ برنامه «پای رحل استاد»، «چهل پنجاه و هفت»، «افق»، «قرآن و انقلاب»، «مهر تابان»، «چهل محفل» و «یک آیه یک قصه» به موضوع  بهار ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی می پردازد.

دستاوردهای قرآنی نظام در حوزه کودک و نوجوان دربرنامه «یک آیه یک قصه»با روایت مریم نشیبا  مقایسه می‌شود. ضمن اینکه با حضور قاریان و حافظان و فعالان و مسئولان قرآنی هر استان در برنامه «چهل پنجاه و هفت»، دستاوردهای قرانی انقلاب تبیین می‌شود. «افق» به معرفی دستاوردهای قرآنی مساجد و مقایسه موسسات و خانه های قرآن قبل و بعد از انقلاب، مصوبات قرآنی مجلس شورای اسلامی، دستاوردهای قرآنی نظام، جایگاه قرآن در مطبوعات قبل و بعد از انقلاب می‌پردازد. ضمن اینکه دستاوردهای پژوهشی قرآنی انقلاب در مقایسه با قبل از انقلاب در «قرآن و انقلاب» مطرح می‌شود.

فعالیت ها و دستاوردهای قرآنی ۴۰ سال انقلاب در برنامه «مهرتابان» و دستاوردهای چهار دهه انقلاب اسلامی به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در «چهل محفل» بیان می‌شود.

«پای رحل استاد» نه تنها به معرفی جلسات قرآن استادهای تهران و شهرستان‌ها می ‌پردازد بلکه به گسترش جلسات قرآنی به برکت پیروزی انقلاب اسلامی نیز اشاره دارد.

رادیو معارف با نهضت روح الله

رادیو معارف در برنامه‌های «حدیث آفتاب»، «کلام امام» و «پیام ولایت» به تبیین اندیشه های حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری می‌پردازد.

 تحلیل تاریخ انقلاب اسلامی دربرنامه‌ «نهضت روح الله»، تشریح مبانی فقهی و کلامی ولایت فقیه در  «در مسیر ولایت»، فرهنگ مطلوب، بایدها و چالش ها در گفتگو با چهره های شاخص فرهنگی در «گفتگوی فرهنگی»، آرمان ها و دستاوردهای معنوی انقلاب اسلامی در برنامه های «آسمان هشتم»، «میعاد»، «روایت عشق»، «شاهد» و «شجره طیبه»، همچنین گفتمان های کلیدی انقلاب اسلامی در برنامه های «راهبرد»، «برای بیداری» و «اندیشه ها»، دشمن شناسی و دشمنی شناسی در برنامه های «ابلیسیان» و «دسیسه» از دیگر موضوعاتی است که این رادیو در بهار ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی به آن می‌پردازد.

رادیو فرهنگ و شنیدنی‌های تاریخ انقلاب

ویژه ‌برنامه «شنیدنی‌های تاریخ انقلاب» با مروری بر تاریخ شکل گیری انقلاب اسلامی و پس از آن تولید می‌شود. «چهل برگ» با معرفی و مروری بر ۴۰ سال نشر ایران، «چهل روایت» روایت هایی از هنر و ادبیات انقلاب «سروش» نحوه شکل گیری و تولید سرودهای انقلابی و گفتگو با هنرمندان این عرصه، «چهل نما» گفتگو با هنرمندان شاخص تئاتر و سینما درباره دستاوردهای این حوزه پس از انقلاب است.

«رستاخیز کلمات» با موضوع نقد و بررسی زندگی و آثار شاعران برجسته و تاثیرگذار انقلاب، «مسابقه ۵۷ – ۹۷» تاریخ انقلاب اسلامی و رویدادها و دستاوردهای فرهنگی-تاریخی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، «چله بهار» معرفی شاعر و پخش سرودهای انقلابی و «رهاورد» دستاورهای انقلاب اسلامی در حوزه علم و فناوری از دیگر برنامه‌های این شبکه رادیویی است.

رادیو سلامت و معرفی تولیدات دانش بنیان

این شبکه رادیویی با برنامه‌های «کارنامه» معرفی تولیدات دانش بنیان در حوزه سلامت، «رویش» برنامه ترکیبی نمایشی از دستاوردهای حوزه سلامت با معرفی بنیانگذاران آن، «ره‌آورد» بیان پیشرفت‌ها و دستاوردهای حوزه سلامت، «با نخبگان» معرفی نخبگان حوزه سلامت به منظور الگوسازی، «زنان جامعه من» معرفی زنان فعال و تاثیرگذار جامعه به موضوع چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی می‌پردازد.

رادیو گفت‌وگو درگذر از بحران

این شبکه رادیویی نه تنها در برنامه‌های روتین گفتگوهای سیاسی، علمی و اقتصادی به موضوع انقلاب اسلامی می‌پردازد، بلکه در ویژه برنامه‌های «عصر خمینی» به تأثیرات انقلاب اسلامی بر حوزه های نظریه های انقلاب و روابط بین الملل و بازتاب های آن در سطح منطقه و جهان، «دستاورد» تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه های اقتصادی، «راهی که آمده‌ایم» تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه علم و فناوری، رشد و شتاب علمی، تولید علم در ۴۰ سال گذشته می‌پردازد. ضمن اینکه «گذر از بحران» برنامه ای با ساختار مستند در خصوص چگونگـی مواجهه جمهوری اسلامـی ایــران با بحران هـای پیش روی خود در دوران پس از انقلاب است.

رادیو ورزش و بیان تاریخ شفاهی ورزش ایران

این شبکه رادیویی در ویژه برنامه «تاریخ شفاهی ورزش ایران» از زبان مدیران و مسئولان ورزشی به تاریخ ورزشی پس از انقلاب  می‌پردازد. «دستاورد» با کارشناس مجری خسرو والی‌زاده به تحلیل دستاوردهای حوزه ورزشی قهرمانی و حرفه‌ای پس از انقلاب با حضور مسیولین حوزه ورزش می‌پردازد.

«ایران‌ما» میزان پیشرفت حوزه‌های متولی ورزش در استان‌ها پس از انقلاب را پیگیری می‌کند و «بانوی قهرمان» به تحلیل و انعکاس افتخار آفرینی بانوان در میادین ورزشی می‌پردازد.

رادیو اقتصاد با خدمتی بی منت

این شبکه رادیویی در برنامه‌های «کالای‌ایرانی»، «رهیافت»، «ساعت‌صنعت»، «نود و هشتی‌ها» و برنامه‌های خبری «روی‌خط اقتصاد»، «روی‌خط‌بازار» و «روزازنو» به موضوع چهلمین بهار پیروزی انقلاب اسلامی در ایران می‌پردازد اما ویژه‌برنامه «خدمت‌ بی‌منت» با هدف معرفی یک روستا از هر استان که در طول ۴۰ سال به شاخص های رشد و توسعه رسیده است و در قالب مستندی گزارشی در روستاها تهیه می‌شود. در ساخت این برنامه رعایت قالب مستند گزارشی است؛ با ورود به روستا صحبت و گپ و گفت با روستائیان یا دهیار اعضای شورای شهر و حتی متناسب با نیازهای‌شان، با مسئولین مرتبط هم گفتگو می‌شود. در ساخت این برنامه سعی می شود ضمن حفظ فضای بکر و اصالت روستایی، از موفقیت ها، زیر ساخت ها و ظرفیت های آن روستا در بخش های مختلف صحبت شود

رادیو نمایش با تولید ۸۰ کتاب صوتی و نمایش تک قسمتی

اداره کل هنرهای نمایشی با توجه به اهمیت دستاوردهای انقلاب اسلامی در چهلمین سالگرد نسبت به تدوین مصوبات اقدام کرده است. تولید ۴۰ نمایش تک قسمتی مشترک با رادیو انقلاب، ۴۰ کتاب صوتی ناهید، خاطرات ایران، نرگس، سیاه چمن، خاطرات مرضیه، کارآگاه سرکرده، تی لم، انگشت مجسمه، فصل کوچ چلچله، افرا، فصل کبوتر، زمستان بی‌شازده، سرو بلند گوراب، برخورد، زیتون سرخ، روایتی ساده از ماجرایی پیچیده، شباویز، شانزده سال، تالار پذیرایی پایتخت، خداحافظ سالار، ای کاش گل سرخ نبود، قرار بانه، سفر سرخ، شب ناسور، گلوله‌های کاغذی، لتاک، شش و پنجاه‌ونه، انجمن مخفی، از دانشگاه تا شکنجه‌گاه، من پسر شاه نیستم، رسم دلداگی، نقاش سرزمین ملائک، زخم سکوت ، منتظرش بودند، صریر صبر، شهود، با دستهای بسته پرواز، ریام، می‌شود از اینجا فرار کرد، پای یه عشق دیگه در میونه از دیگر تولیدات این شبکه‌رادیویی است.

در برنامه زنده «گیومه»، نشست شنبه های انقلاب به صورت اختصاصی با موضوع دستاوردهای انقلاب اسلامی پوشش داده می شود. از آنجا که رویکرد این برنامه فرهنگی هنری است در این راستا به موضوعات تئاتر، سینما و مساجد به صورت کامل پرداخته شده است.

تولیدات چند رسانه‌ای رادیو

در سایت کتاب گویای ایرانصدا تعداد ۳۱ کتاب ویژه انقلاب اسلامی در ۲ قالب نمایشی (۱۸) و روایی (۱۳) تهیه شده که تعداد ۹ کتاب گویا  تولید اختصاصی ایرانصدا است، کتاب نمایشی «ساکن طبقه وسط» نیز بصورت سه بعدی تهیه شده است. همچنین در سایت موسیقی ایرانصدا تعداد ۱۳۶ قطعه موسیقی، ۲ مجموعه پادکست با اطلاعات کامل ویژه انقلاب اسلامی بارگذاری شده که قابل مشاهده است. در ایرانصدا تعداد ۴۳ مستند صوتی ویژه انقلاب اسلامی تهیه و بارگذاری شده است که از مستندهای شاخص آن می‌توان به مستند «فرح پهلوی» اشاره کرد.

رادیو پیام با پیام خدمت  

با وجودی که ساختار رادیو پیام به صورت زنده، ترکیبی ساده است که به چهار بخش موسیقی، گفتار، خبر و برنامه های کوتاه مدت تقسیم بندی می شود، در برنامه ‌۹۰ ثانیه تا ۳ دقیقه «پیام خدمت» دستاوردهای انقلاب از زبان بزرگان بیان می‌شود. در «سکانس انقلاب» موسیقی فیلم‌ها و سریال‌های انقلابی پخش می‌شود، «سرود انقلاب» نیز به صورت میان برنامه پخش می‌شود و «یک مسابقه یک پیام» اولین برنامه تعاملی رادیو پیام است، که مخاطب در آن مشارکت  دارد و به صورت مسابقه اجرا می‌شود. «شنبه‌های انقلاب» هم از دیگر برنامه‌های ویژه رادیوپیام است.

رادیو آوا و ترانه‌های انقلاب

ساختار رادیو آوا به صورت زنده ترکیبی و ساده است که به ۲ بخش موسیقی و کلام تقسیم بندی می شود. «ترانه انقلاب» و «گفتار متناسب با موضوعات روز و تقویم» از اقدامات محتوایی این رادیو است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.