دوشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۱

حمید بهمنی در گفتگو با سینماپرس:

جریان «برجام» مانع از اکران «گام های شیدایی» می شد/ سینمای ایران که زمانی لقب پاک ترین سینمای دنیا را داشت امروز چطور می تواند سربلند باشد؟

حمید بهمنی

سینماپرس: حمید بهمنی کارگردان سینما که مدتی است جدیدترین اثر سینمایی اش با عنوان «گام های شیدایی» روی پرده رفته است با انتقاد از شرایط اکران فیلمش اظهار داشت: جریان «برجام» مانع از اکران «گام های شیدایی» شد چرا که برخی افراد فکر می کردند آمریکا دست از خصومت با ملت ایران بر می دارد و روابط صمیمانه ای میان ایران و آمریکا شکل می گیرد!

کارگردان فیلم سینمایی «آخرین نبرد» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بعد از ساخت فیلم «گلوگاه شیطان» در اواخر سال ۹۰ از طرف موسسه شهید آوینی پیشنهاد ساخت فیلم «گام های شیدایی» به بنده داده شد؛ فیلمنامه این فیلم توسط یک گروه دانشجویی نوشته شده بود و جدا از اینکه ایده بسیار خوب و قابل تأملی داشت از نظرهای دیگر دارای ضعف های بسیار زیادی بود چرا که فیلمنامه نویسی حرفه ای آن را ننوشته بود و از این رو با پیشنهاد بنده بازنویسی فیلمنامه توسط آقای مهدی سجاده چی از فیلمنامه نویسان برجسته سینمای کشور انجام شد.

وی ادامه داد: بعد از اتمام بازنویسی «گام های شیدایی» روز اول محرم سال ۹۱ در شهرک سینمایی دفاع مقدس کلید خورد؛ کلید خوردن این فیلم مصادف بود با زمانی که آمریکا بخش اعظمی از عراق را فتح کرده بود و سوریه را در دستان خود گرفته بود و تعداد شهدای مدافع حرم بسیار زیاد شده بود. آن زمان متأسفانه سینمای ایران در قبال جنایات داعش و آمریکایی ها سکوت کرده و هیچ کاری انجام نمی دادند و بنده خوشحال بودم که مشغول ساخت فیلمی هستیم که سعی دارد تا بخش هایی از حمایت های آمریکایی ها از تروریست ها را مطرح کند.

بهمنی یادآور شد: فیلمبرداری «گام های شیدایی» بعد از بیش از یک ماه در ایران به پایان رسید و سپس نزدیک به ۵ درصد از فیلم در کشور لبنان فیلمبرداری شد؛ ابتدا قرار بود کل فیلم در کشور عراق ساخته شود اما از آنجا که آن زمان عراق بسیار ناامن بود به ما مجوز ساخت فیلم ندادند و حتی نگذاشتند تا در مراسم اربعین هم برویم و فیلمبرداری کنیم.

کارگردان فیلم سینمایی «آن مرد آمد» در پاسخ به این سوأل که چرا از زمان ساخت تا اکران فیلم فاصله زیادی افتاده تصریح کرد: جریان «برجام» مانع از اکران فیلم «گام های شیدایی» شد چرا که برخی افراد فکر می کردند آمریکا دست از خصومت با ملت ایران بر می دارد و روابط صمیمانه ای میان ایران و آمریکا شکل می گیرد از این رو بسیاری دست های آشکار و نهان جلوی اکران «گام های شیدایی» را طی سال های اخیر گرفتند و مرتباً به طرف ما سنگ اندازی می کردند تا اینکه به آن ها ثابت شد آمریکایی ها هرگز به فکر کشور و مردم ایران نیستند و هیچ وقت نمی شود به آن ها اعتماد داشت.

این سینماگر تأکید کرد: البته هیچ گاه به صورت رسمی از سوی وزارت ارشاد و سازمان سینمایی به ما اعلام نشد که شما حق اکران این فیلم را ندارید اما برخوردها و سنگ اندازی های متعددی که ما با آن مواجه می شدیم به این معنا بود که آقایان مخالف اکران این فیلم استراتژیک هستند. مدت ها ما دنبال آن بودیم که پروانه نمایش فیلم را دریافت کنیم اما برای ما مشکلاتی ایجاد می کردند و یا اینکه بعد از دریافت پروانه نمایش زمان مناسبی برای اکران فیلم در نظر نمی گرفتند و همه این ها باعث شد تا «گام های شیدایی» بسیار دیر اکران شود.

وی در پاسخ به این سوأل که آیا شما معتقدید برخی افراد به صورت عمدی فیلم های ارزشی و استراتژیک را در زمان های بد اکران می کنند گفت: بله؛ مافیای اکران اجازه نمی دهد این نوع آثار اکران شود. ما چون بعد از سال ها بلاتکلیفی مستأصل بودیم راضی به اکران «گام های شیدایی» در زمان فعلی و با این شرایط شدیم. در ابتدا قرار بود سرگروه ما سینما ایران باشد اما نشد؛ بعد از ۳۰ سینما به ۱۵ سینما رسیدیم و همه این ها دست به دست هم داد تا فیلم آنطور که شایسته است دیده نشود.

کارگردان فیلم سینمایی «گلوگاه شیطان» متذکر شد: من در هر صورت خوشحالم این فیلم فرهنگی و استراتژیک که برخلاف آنچه امروز در سینمای کشور شاهد هستیم و مرسوم شده است که برای سرکیسه کردن مخاطبان ساخته می شوند اکران شده است. ما امروز شاهد گسترش تولید و اکران فیلم هایی هستیم که فقط می خواهند مردم را سرکیسه کرده و به سالن های سینما بکشانند و اصلاً به فرهنگ و هنر اهمیت نمی دهند. من خوشحالم که در این شرایط بغرنج یک فیلم فرهنگی و استراتژیک اکران شده است.

بهمنی خاطرنشان کرد: «گام های شیدایی» نشان داد که می شود سینمای خوب و سالم علیرغم همه مشکلات وجود داشته باشد. درست است که این فیلم باید تبلیغات گسترده داشته باشد اما نداشت درست است که این فیلم باید اکران گسترده می شد اما نشد اما همه ما می دانیم که فیلم های ارزشی همیشه مظلوم هستند و این فیلم های طنز مبتذل و آثار دختر و پسری هستند که مورد حمایت قرار می گیرند! من شخصاً وظیفه شرعی خود را انجام داده ام و امیدوارم خدا و اهل بیت (ع) از فیلمم راضی باشند.

این فیلمساز ادامه داد: طی روزهای اخیر خیلی از دانشگاه ها و وزارتخانه ها درخواست اکران فیلم را داشتند چرا که متوجه شدند در بین این همه فیلم مبتذل فیلمی در رابطه با آمریکا هم هست که حرف های مهم برای گفتن دارد؛ اما اسفا که ارشاد وقتی اجازه ساخت فیلم های سخیف می دهد در واقع اجازه داده تا روابط پنهان در اکران و... شکل بگیرد و فیلم های فرهنگی و اتمسفر مثبت در فضای امروز سینمای کشور له شوند.

وی متذکر شد: سینمای ایران که زمانی لقب پاک ترین سینمای دنیا را داشت امروز با امثال فیلم «هزارپا» چطور می تواند سربلند باشد؟ درست است که بخشی از سینما سرگرمی و تفریح است و فیلم های طنز هم باید ساخته شوند اما آیا فیلم طنز یعنی قر کمر و حرف های زیر شکم!؟؛ فیلم طنز آثار چارلی چاپلین است، فیلم طنز «لیلی با من است» و آثاری شبیه به آن است. ما حتی امروز در سینمای کشورمان تعریف درستی از فیلم طنز نداریم و این در حالی است که کسانی که این فیلم های سخیف و مبتذل را می سازند بسیار مدعی هم هستند!

بهمنی در پایان این گفتگو افزود: این بسیار دردآور است که آثاری مانند «گام های شیدایی» مهجور واقع می شوند اما در سینماهای مان فیلم هایی اکران می شود که اصلاً در شأنیت کشور و مردم ما نیست. مقصر آشفتگی و ولنگاری امروز در سینما سیاست گذاران و سیاست های کلان است که باید از بیخ و بن اصلاح شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.