یکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۲

حجت الاسلام والمسلین پژمانفر عضوکمیسیون فرهنگی مجلس:

قابلیت سینمای مقاومت در جذب مخاطب بین‌المللی بسیار بالا است/ تصمیم مجلس در تفکیک حمایت از سینمای مقاومت و حرفه‌ای اشتباه بوده است

حجت الاسلام نصرالله پژمان فر در مراسم بزرگداشت نادر طالب زاده

سینماپرس: اعمال سیاست جداسازی سینمای مقاومت و دفاع مقدس از سینمای حرفه‌ای، نتیجه بخش نبوده و برخلاف تصورات مسئولان، سینمای مقاومت را به محرومیت و الویت‌های دست دوم کشانده است.

به گزارش سینماپرس، حجت الاسلام والمسلمین نصر الله پژمانفر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، جایگاه مقاومت در سینمای امروز را مهجور دانست و گفت: مقاومت بخش مهمی از تاریخ کشور ما است و حرف‌های ناگفته زیادی برای نسل امروز ما دارد. در بطن این حماسه بزرگ، سوژه‌های دست نخورده و بکری وجود دارد که در ذات خود، مبنای اسطوره سازی محسوب می‌شوند. با این تفاسیر تاکنون بهره‌مندی خوبی از موضوعات مقاومت صورت نگرفته و این ژانر فیلمسازی را با روندی ناخوشایند روبرو کرده است.

وی افزود: سینمای مقاومت تاکنون موفقیت چندانی در عرصه فیلمسازی نداشته و در پرداختن به ارزش‌های جنگ تحمیلی کوتاهی شده است. در خوش بینانه‌ترین حالت،١٠ درصد فعالیت‌های انجام شده مفید بوده که این حجم از فعالیت‌های فرهنگی بسیار نگران کننده است. با این حال جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با انگیزه ورزی و یادآوری ارزش‌ها، در نمایش زوایای پنهان مقاومت مردم ایران موثر و موفق بوده است .

پژمانفر خاطرنشان کرد: سطح حمایت از سینمای مقاومت و دفاع مقدس بسیار کم و ناکافی است. این در حالی است که به جرأت می‌توان گفت فیلم‌های مقاومت موجود بیشتر تحت تاثیر انگیزه‌های روحی و روانی و به صورت خودجوش ساخته شده است و مسئولان امر توجه چندانی به این ژانر ندارند.

وی علت عدم رشد فیلم‌های دفاع مقدس و مقاومت در عرصه بین‌المللی را کمبود  اثر دانست و اظهار داشت: علاوه بر کوتاهی مسئولان در حمایت از ساخت آثار ارزشی، کم کاری و بی‌انگیزگی فیلمسازان در تولید این نوع از فیلم‌ها برای مخاطب جهانی، نقش فرهنگی سینمای مقاومت را به زیر سوال برده است. بنابراین نمای مثبت و رو به رشدی در پرداختن به موضوع مبارزه با ظلم ستیزی نداشته و حضور ما در این عرصه را نادیده می‌گیرند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، در پاسخ به تصمیمات مجلس شورای اسلامی نسبت به حمایت از تولیدات فرهنگی در بقای تاریخ انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی اذعان داشت: اهمیت موضوع مقاومت علت تصمیم گیری درمورد جدا شدن سینمای دفاع مقدس و مقاومت از سینمای حرفه‌ای بوده و سیاست تفکیک سینمای دفاع مقدس را در پی داشته است اما متاسفانه این جداسازی نه تنها توجه ویژه مسئولان را جذب نکرده بلکه به گروه‌های محروم و اولویت‌های دست دوم تبدیل شده است. ظرفیت بالای تولیدات دفاع مقدس انتظارات فرهنگی کشور را پاسخگو نبوده است. در حال حاضر با امید به آینده و گاها جابه‌جایی مدیریتی، منتظر تغییرات اصولی در این حیطه هستیم.

وی معتقد است: قابلیت سینمای مقاومت در جذب مخاطب بین‌المللی بسیار بالا است اما لازمه احقاق این امر توجه به سوژه و محتوای جدید است چرا که مخاطب سینمای معناگرا به دنبال جذابیت و اطلاعات نو می‌گردد. این در حالی است که فضای بین‌الملل از داشتن سوژه‌های خاص خالی بوده و مجبور به خلق سوپرمن و پرداخت هزینه‌های بالا شده است.  بنابراین در ساخت فیلم‌های مقاومت باید به فرهنگ، دیالوگ و اصطلاحات مخاطب جهانی توجه شود و مقتضیات فرهنگی و محیطی عرصه بین‌الملل در نظر گرفته شود.

پژمانفر یادآور شد: حضور خانواده شهدای دفاع مقدس، مدافع حرم و ترور در جشنواره فیلم مقاومت فضایی تبادلی را ایجاد می کند. حضور شاهدان عینی می تواند صداقت و واقعیت داستان فیلمنامه می شود به عنوان مثال فیلم سینمایی شیار ١۴٣ توانست ارتباط عاطفی شدیدی با مادران شهدا برقرار کند و با جامعیت در انتقال مفهوم، بر هرگونه مخاطب اثرگذار بوده است.

به گفته وی، مشکل تهاجم فرهنگی در همه کشورها وجود دارد در این میان سینما ترفند خوبی برای برون رفت بحران ها تلقی می شود که علاوه بر اصلاح ایرادات فرهنگی کشورهای خارجی، زمینه رشد را برای رشد و نفوذ پیام مقاومت در جامعه هدف فراهم می کند.

گفتنی است پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت همزمان با هفته بسیج از ۵ تا ۹ آذر ماه به دبیری محمد خزاعی در تهران برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.