دوشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۰

در افتتاحیه همایش «سینما در عصر دیجیتال» مطرح شد؛

«دیجیتال» در ایران با سینما معنا و مفهوم پیدا کرده است

افتتاحیه همایش «سینما در عصر دیجیتال»

سینماپرس: مراسم افتتاحیه نخستین همایش بین‌المللی «سینما در عصر دیجیتال» صبح امروز دوشنبه ۲۱ آبان ماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، مراسم افتتاحیه نخستین دوره این همایش صبح امروز دوشنبه ۲۱ آبان ماه با حضور محمد مهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی، سینماگران ایرانی، میهمانان خارجی، دانشجویان و جمعی از مدیران سینمایی در مرکز همایش‌های بین‌المللی کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

 در ابتدای این مراسم روح‌الله حسینی دبیر علمی ‌همایش و مدیرعامل مدرسه ملی سینمای ایران ضمن خوش آمدگویی به میهمانان حاضر در این مراسم گفت: مدرسه ملی سینمای ایران افتخار دارد از امروز ۲۱ آبان ماه به مدت سه روز میزبان سینمای ایران با موضوع «سینما درعصر دیجیتال» باشد تا در کنار یکدیگر، درباره ماهیت، سازو کار و تحولات و تغییرات سینما در دوران جدید در عصر انفجار اطلاعات، عصر شبکه‌ها و الگوریتم‌ها و دوران همکاری بزرگ ماشین‌ها و انسان‌ها گفتگو کنیم. از تغییرات و تحولاتی صحبت کنیم که گستره و شکل آنها عظیم و آنگونه بوده و هست و به جرات می‌توان از تولدی دیگر یا دوباره برای سینما در عصر دیجیتال سخن به زبان آورد.

وی در ادامه با طرح این سئوال که آیا ظهور و حضور دیجیتال به معنای پایان سینما است؟ گفت: پایان یا شروعی دوباره هرچه هست؛ سینما دیگر آن چیزی نیست که در گذشته بود. چراکه انسان امروز نیز دیگر آن انسان گذشته در اعصار پیشین نیست. انسان امروز رها شده از مرزها و محدودیت‌های مکانی، زمانی و زبانی سابق، با شتاب و توانی روزافزون در فضای مجازی، پهنه‌ها و ابعاد گوناگون جهان مرئی و نامرئی را در می‌نوردد و مدام خود را خلق می‌کند و فرو می‌کوبد و دوباره خلق می‌کنند.

دبیرعلمی ‌همایش بین‌المللی «سینما در عصر دیجیتال» در پایان صحبت‌های خود گفت: واقعیت این است که زبان و بیان صفر و یک‌ها روابط ما را با همه چیز و همه کس دگرگون ساخته است. جهان بیرون و جهان درون پر شده از ابزار و ادوات هوشمند که منبع الهام و آفرینش  در زندگی و هنر است. امیدواریم در فرصتی که به همت مدرسه ملی سینمای ایران پیش آمده و با کمک و پشتیبانی سازمان سینمایی و همراهی خانه سینما زوایای پیدا و پنهان دیجیتال در سینمای ایران مورد بررسی و دقت نظر قرار گیرد.

منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما از جمله مدیران سینما حاضر در همایش بین‌المللی «سینما در عصر دیجیتال» بود که به عنوان دومین سخنران در جایگاه قرار گرفت.

مدیرعامل خانه سینما با اشاره به این مطلب که ماهیت سینما در مسیر تاریخ از میان نمی‌رود گفت: در جهان هستی اصلی وجود به نام پایداری وجود دارد که براساس این اصل پدیده‌ها تغییر شکل می‌دهند ولی همیشه بر اصل خود پابرجا هستند و تغییر ماهیت نمی‌دهند و هنر و صنعت سینما هم از این قاعده مستثنی نیست و از زمان پیدایش سینما، این هنر و صنعت در مسیر تغییرات بوده ولی هرگز تغییر ماهیت نداده است.

وی ادامه داد: معمول این است که اغلب در مواجه با پدیده‌های نو از حوزه نظری پرهیز می‌کنیم و قائل به حوزه عمل هستیم. در همین راستا حوزه نظر حوزه هست‌ها و نیست‌ها است و حوزه عمل حوزه بایدها و نبایدها و اگر بر حوزه نظر اشراف نداشته باشیم قطعا در عمل دچار مشکل خواهیم شد و این نکته ای است که از آن مغفول مانده ایم.

شاهسواری بیان کرد: در مواجهه با پدیده‌های نو معمولا اهل انکار هستیم و نتیجه این انکار کردن‌ها است که همیشه زخم خورده ایم. اما نکته قابل توجه این است که سینمای ایران در مواجه با نو به نو شدن ابزار و امکانات دیجیتالی هرگز اهل انکار نبوده است و خودش را با نو به نو شدن همراه و همدل کرده است. به اعتقاد من عصر دیجیتال در ایران با سینمای ایران معنا و مفهوم پیدا کرده است.

وی همچنین گفت: ما نیازمند تغییر جدی در شیوه تولید، تبلیغات و نگرش به روایت در سینمای ایران هستیم. روایت در سینمای دیجیتال فضای غریبی برای کُنشگران است. متون ادبی و تاریخی ما ظرفیت‌های زیادی دارند که با این فناوری می‌توانند مخاطب جذب کنند. نسل ما ممکن است به دلیل حس نوستالژی‌ای که دارد مقاومت‌هایی داشته باشند اما نسل جوان می‌تواند با بهره گیری از فهم عمیق از دیجیتال، این امکان بزرگ را در سینما ایجاد کنند.

همایش سینما در عصر دیجیتال

مدیرعامل خانه سینما در پایان صحبت‌های خود گفت: من یقین دارم این همایش فرصتی است تا با ظرفیت‌های موجود در سینما آگاه شویم و بتوانیم با استفاده از فناوری‌های نوین داستان‌های موجود در ادبیات غنی ایران را با سینمای خود مرور کنیم. به اعتقادمن مدرسه ملی سینمای ایران با برگزاری نخستین همایش بین المللی «سینما در عصر دیجیتال» کار بزرگی کرد و امیدوارم دستاوردهای خوبی در آینده به همراه داشته باشد. آینده سینمای ایران را باید وسیع تر از آنچه در حال حاضر موجود است، دید چراکه باید عادت و شرایط رقابت در میدان دیجیتال را خوب بیاموزیم.

پس از پایان صحبت‌های منوچهر شاهسواری، نیکولاس رامبز نویسنده و نظریه‌پرداز سینما به عنوان نخستین سخنران با صحبت درباره مبحثی با عنوان «رمان‌های تجربی و سینمای دیجیتال، واکاوی یک ارتباط» در نخستین همایش بین المللی سخنرانی کرد و پس از آن مونیکا مانگانلی طراح صحنه و متخصص جلوه‌های ویژه نیز با موضوع «روابط مبتنی بر تجربه و مهارت بین سینما و هنرهای دیگر در عصر دیجیتال» صحبت کرد.

محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی، علیرضا رضاداد مشاورعالی سازمان سینمایی، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، محمود اربابی معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، حبیب ایل‌بیگی قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی، مهدی یزدانی مدیرعامل رسانه‌های تصویری، علیرضا قاسم‌خان مدیرعامل موزه سینما، شهاب اسفندیاری، مرتضی رزاق کریمی، هارون یشایایی، اکبر عالمی، هوشنگ گلمکانی، حسن زاهدی و برخی از چهره‌های دانشگاهی از میهمانان حاضر در همایش بین‌المللی «سینما درعصر دیجیتال» بودند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.