سه‌شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۶

در نشست خبری جشنواره فیلم مقاومت عنوان شد:

اعلام جزئیات برنامه های جشنواره/ از اکران فیلم «خاشچقی تنها نیست» تا نمایش و نقد و بررسی ۳ فیلم ضد ایرانی

نشست خبری مدیران جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت

سینماپرس: جزئیات برنامه های پانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت در حالی عنوان شد که اتفاقات نو و بدیعی در این دوره از جشنواره به چشم می خورد از اکران فیلمی با عنوان «خاشقجی تنها نیست» که به خاطر مسائل امنیتی بدون شناسنامه است تا نمایش و نقد و بررسی ۳ فیلم ضد ایرانی توسط منتقدان مطرح و کارشناسان خبره سینما؛ در این دوره از جشنواره ۳ کارگاه مهم با حضور علی نصیریان، مسعود ده نمکی و احمدرضا درویش نیز برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس دومین نشست خبری پانزدهمین جشنواره بین المللی مقاومت صبح امروز سه شنبه ۲۲ آبان در تالار اسوه با حضور اهالی رسانه و دست اندرکاران این رویداد و بدون حضور محمد خزاعی دبیر جشنواره برگزار شد.

یزدان عشیری مدیر روابط عمومی این رویداد در ابتدای این نشست خبری اظهار داشت: ما نیازمند کمک، هم اندیشی و هم افزایی رسانه ها هستیم و بدون رسانه ها هیچ رویدادی به ثمر نمی رسد. یکی از ماموریت های این جشنواره شناسایی و کشف استعدادها در عرصه جهانی است. ما فیلمسازان مقاومت در جهان اسلام و منطقه و دنیا را شناسایی می کنیم و به خصوص هدف مان این است که آثاری را که لابی های صهیونیستی مانع از حضور آن ها در جشنواره های رنگارنگ دنیا می شوند شناسایی کنیم.

وی ادامه داد: همواره در جشنواره ها اصل فعالیت‌ ها و زحمات بر عهده مدیران بخش‌ها است ولیکن معمولاً کمتر در ویترین قرار می گیرند و دیده می شوند از این رو ما در این نشست خبری سعی کردیم تا با حضور مدیران بخش های مختلف جشنواره اهم برنامه های آن ها را با اهالی رسانه در میان بگذاریم.

کامران ملکی یکی از مدیران این جشنواره در ادامه نشست اظهار داشت: کشور ما با تعدد جشنواره های سینمایی روبرو است ما مرتبا جشنواره داریم و از این جشنواره به آن جشنواره می رویم؛ همه این جشنواره ها برای زنده نگه داشتن سینما است اما جشنواره فیلم مقاومت تفاوت عمده ای با سایر جشنواره ها دارد این جشنواره برای احیای آرمان ها برگزار می شود؛ این جشنواره روحیه ایثار، برادری، مقاومت و از خود گذشتگی را ترویج می کند.

وی ادامه داد: یکی از جاهایی که می تواند ارزش های گذشته را به ما یادآوری کند همین جشنواره است؛ روزگاری فیلمسازی در کشورمان فریضه بود اما امروزه همه در پی بیزینس هستند. پرفروش ترین فیلم های دنیا آثار جنگی هستند و ما هم باید به این موضوعات بپردازیم ما باید جریان سازی کنیم. بخش ۴۰ سال سینمای مقاومت با همین انگیزه شکل گرفت. این فیلم ها خاطرات زیادی را زنده می کنند مساله ما مرور این فیلم ها است؛ «هور در آتش»، «دکل»، «کیمیا»، «آژانس شیشه ای»، «سی و سه روز» و... همه آثار ماندگاری هستند که همچنان مخاطبان از آن استقبال می کنند. باید این فیلمسازی انجام و آرمان ها حفظ شود هرچند که تنگناهای زیادی وجود دارد.

ملکی تأکید کرد: افتخار ما سینمای مقاومت بوده و باید این سینما را از حالت تشریفاتی خارج کنیم. در این دوره از جشنواره ۳ کارگاه انتقال تجربه توسط احمدرضا درویش، مسعود ده نمکی و علی نصیریان در ایام جشنواره برگزار می شود. شعار جشنواره امسال تجلی گفتمان فرهنگی انقلاب اسلامی است ‌و باید به آن پرداخت شود.

در ادامه سیدمحمدحسینی «مدیر بخش اسلام هراسی و ایران ستیزی در سینمای غرب» با بیان اینکه غرب نگاه ایدئولوژیک خود را در آثارش مطرح می کند اظهار داشت: در آثاری مثل «بدون دخترم هرگز» و «سنگسار ثریا» غربی ها به زنان ایرانی می پردازند؛ در امثال «کشتی گیر» بدمن فیلم پرچم ایران را به یدک می کشد و کتک می خورد. غربی ها با این کارها بغض خودشان را نسبت به ایران در آثارشان نشان می دهند.

وی ادامه داد: خاکریزهای مقاومت در سینما جلوتر از این است که ما روایتگر باشیم. نسبت به فضای معرفی ایران به دنیا سینمای ایران باید چهره درستی از مقاومت به دنیا نشان می دهد. فیلم های ضد ایرانی کیفیت شان بسیار پایین است این فیلم ها ارزش سینمایی ندارند و ما ۳ فیلم بعد از جستجوی فراوان انتخاب شد؛ «قاتل آمریکایی»، «زیر سایه ها» و «۶ روز» آثار ضد ایرانی هستند که در ایام جشنواره نمایش داده می شوند و منتقدان مطرح سینمای کشور و کارشناسان فرهنگی این فیلم ها را نقد و بررسی خواهند کرد.

در ادامه «احسان کاوه» جانشین بخش بین الملل و مسئول کمیته بین الملل، بیان داشت: از ۹۷ کشور جهان فیلم برای ما ارسال شد که نسبت به سالهای قبل رشد خوبی بود.

وی در ادامه گفت: با توجه به آنکه زمان کمی از قتل خبرنگار عربستانی «خاشقجی» گذشته است اما فیلمی با عنوان «خاشقجی تنها نیست» برای ما ارسال شد که متأسفانه بخاطر مسائل امنیتی بدون شناسنامه به دست ما رسید و ما نمیدانیم این فیلم از کدام کشور است و سازندگان آن چه کسانی هستند.

سیدمهدی جوادی مدیر برنامه ریزی و هماهنگی مباحث گفتمانی جشنواره اظهار داشت: این جشنواره حقوق بشری ترین جشنواره در دنیا است. تکثر آثار مربوط به ایران و خاورمیانه نیست از کوبا و آفریقا گرفته تا آمریکای لاتین و سوریه در این رویداد حضور دارند. جشنواره محفل خوبی برای هم اندیشی میان فیلمسازان و چهره های متنوع سینمایی در دنیا باشد. تمرکززدایی از برگزاری جشنواره در پایتخت و دیده شدن آثار در سراسر کشور یکی از دستاوردهای این رویداد است. از شیخ زکزاکی تا سعودی ها و شهدای ایرانی و... ما آثار داریم. بخش عماد مغنیه را داریم که توجه ویژه ای به آن می شود. ما ۳ نشست ترتیب دادیم؛ نقش دیپلماسی فرهنگی در جهانی سازی آثار مقاومت یکی از این نشست ها است.

ناصر درخشان مدیر ارزشیابی و دبیرخانه جشنواره اظهار داشت: بخش جلوه‌گاه نور امسال به شهدای ترور پرداخت که موضوعی مغفول در سینما است.

وی همچنین افزود: حدود ۷۴۴ اثر در بخش‌های مختلف متقاضی حضور در جشنواره بودند که ۲۱۱ اثر آن شخصی و خصوصی تولید شده بود و مابقی آثاری که بصورت دولتی تولید شده بودند.

حسن امجدی مقدم مدیر امور استان‌ها گفت: امسال سعی کردیم به نقاط محروم توجه ویژه داشته باشیم. وی ادامه داد: در نظر داریم تا پایان سال به صورت هفتگی اکران مردمی در استان ها و شهرستان‌ها داشته باشیم که هر استان و شهرستانی پتانسیل و توانایی میزبانی چنین رویدادی را دارد می‌توانیم در خدمتشان باشیم.

یزدان عشیری در پایان نکاتی را مطرح کرد و گفت: حدود ۲۰ نشست در بخش‌های مختلف جشنواره خواهیم داشت و در تلاشیم نشست نقدوبررسی برای فیلم‌ها داشته باشیم.

وی محل اکران فیلم‌ها را سینما فلسطین و عصر تجربه اعلام کرد و افزود : بخش زیادی از فیلم ها مثل آثار مستند توسط مردم و مخاطب عام هم مورد قضاوت و داوری قرار می‌گیرد. مدیر روابط عمومی جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در پایان بیان کرد: کشور ما علاوه بر تحریم‌های اقتصادی و سیاسی و بانکی و دارویی و... شامل تحریم دیگری هم می شود که تحریم فرهنگی و رسانه‌ای است؛ ما امیدواریم بتوانیم جشنواره مقاومت را به جایی برسانیم که بتواند اعتبار جهانی معتبری پیدا کند تا این هیاهوهای جهانی نتواند لطمه‌ای با آن بزند، ضمن آنکه به بخشی از این موفقیت رسیده ایم ولی انشالله به مراتب بالاتر از این جایگاه برسیم، به کمک سینماگران و اهالی رسانه.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.