سه‌شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۷

وزیر ارشاد:

جشنواره فیلم کوتاه نقطه جهش برای کل سینمای ایران است

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در چهارمین روز برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران در پردیس ملت

سینماپرس: سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: به نظر می‌آید جشنواره فیلم کوتاه یک فرصت دیپلماسی هنری و سینمایی ایجاد کرده‌است.

به گزارش سینماپرس، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در چهارمین روز برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران در پردیس ملت حاضر شد و طی بازدید از روند برگزاری جشنواره به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

او درباره روند برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: فیلم کوتاه از زاویه‌های مختلف برای ما بسیار مهم بوده و هست. فیلم کوتاه یک نقطه ارائه بخشی از خلاقیت‌های جوانانه زندگی اجتماعی ما است. وقتی پنجره جوانی در کشور ما باب شد، رهبر معظم انقلاب و دیگران بسیار تاکید داشتند که این پنجره جوانی فرصت تمدنی و ملی خوبی می‌تواند برای ما باشد و باید از جوانان استفاده کنیم. به نظر می‌آید در حوزه‌های مختلف نمایه این اتفاق را داریم و یکی از این حوزه‌ها هنر است که در آن سینما بسیار اهمیت دارد و یکی از حوزه‌های قابل توجه سینما، فیلم کوتاه است که خلاقیت‌های جوانانه ما را در سال‌های اخیر صادر کرده است.

سید عباس صالحی ادامه داد: نکته دوم این است که جشنواره فیلم کوتاه نقطه جهش برای کل سینمای ایران است. سینمای کوتاه، فرصتی است برای کل حوزه صنعت و فرهنگ ما که آن را در برگرفته است. اگر در گذشته تئاتر جهش فرهنگی ما بود، امروز سینمای کوتاه ایران این جهش را برعهده گرفته است. لذا از این نگاه فیلم کوتاه دریچه جهش کل سینماست نه فقط فیلم کوتاه.

به نظر می‌آید جشنواره فیلم کوتاه یک فرصت دیپلماسی هنری و سینمایی ایجاد کرده‌است. سینمای بلند در بخش داستانی و مستند موفقیت‌های خوبی در طی این سال‌ها در بخش بین‌المللی داشته و شناخته شده است، اما فیلم کوتاه ما قدرت مانور و حضور سریع را در فضاهای مختلف داشته است. ما در سال ۹۶ بالغ بر ۱۸۰۰ حضور جهانی داشته‌ایم و این رقم قابل توجهی است و جوایز بین‌المللی که دریافت کرده‌ایم نیز حائز اهمیت است و این نشان می‌دهد که باید به فیلم کوتاه به عنوان یک ابزار دیپلماسی فکر کنیم و نگاه کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه درباره فضای مناسب برای دیده شدن آثار کوتاه نیز اظهار کرد: اگر مسیرهایی که برای فیلم کوتاه طی شده‌است را نگاه کنیم. فضای مجازی امروز به کمک فیلم کوتاه آمده است و فرصتی را فراهم کرده تا فیلم کوتاه دیده شود. زمانی کسی که دراین عرصه کار می‌کرد بیشتر فعالیتش دلی بود و خیلی به دیده شدن آن توجه نداشت، اما امروز با توجه به وجود فضای مجازی که در کنار فضای واقعی قرار گرفته است وحتی واقعی‌تر از فضای حقیقی شده است کمک کرده و دیگر نسبت به گذشته این دغدغه وجود ندارد. شاید سینماها این شرایط را نداشته باشند که آثار را به نمایش بگذارند، اما فضای مجازی به این اتفاق کمک کرده است و فیلمساز امروز، مخاطب راهم در کنار خود دارد. در کنار این موضوع اقتصاد نیز وجود دارد، ما هرچقدر بتوانیم به طرف گسترش سالن‌های سینمایی حرکت کنیم فرصت‌های بییشتری برای نمایش آثار ایجاد کرده‌ایم طبیعی است که وقتی سالن‌های کمتری داریم باید به سالن دارها حق دهیم که منابع سرمایه‌گذاری خود را تامین کنند. امروز فیلم کوتاه در تهران و شهرستان‌ها شرایط خود را پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: حوزه سینماسیار نیز حوزه دیگری است که از ظرفیت آن دراین راستا استفاده می‌کنیم. سینما سیار برای این که مقاطع خاصی را در بر بگیرد بسیار به فیلم‌های کوتاه کمک می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.