سه‌شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۴

در حاشیه جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران؛

برگزیدگان بخش جنبی «کتاب و سینما» معرفی شدند

بخش ویژه کتاب و سینما در سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران

سینماپرس: برگزیدگان بخش جنبی «کتاب و سینما» در سی و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران مشخص شدند.

به گزارش سینماپرس، جشن اختتامیه بخش جنبی «کتاب و سینما» عصر دیروز دوشنبه ۲۱ آبان‌ماه در سالن شماره ۳ مجموعه پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

سید صادق موسوی دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در ابتدای این مراسم گفت: ما ۲ سال است که این مراسم را برگزار می‌کنیم و برای سال سوم است که با همکاری خانه کتاب، توجه ویژه ای به مقوله اقتباس ادبی در حوزه فیلم کوتاه داریم.

وی در ادامه به آمار فیلم‌های دریافتی و منتخب جشنواره سی و پنجم پرداخت و بیان کرد: ۴ اثر ایرانی در کنار ۶۷ فیلم بخش بین‌الملل رقابت می‌کنند که از این تعداد یک فیلم مستند، یک انیمیشن و ۲ فیلم اقتباسی برگرفته از آثار ادبی وجود دارد که این موجب مباحات است.

دبیر جشنواره سی و پنجم فیلم کوتاه تهران با اشاره به حضور ۱۳ فیلم اقتباسی در جشنواره امسال گفت: در سال گذشته نیز یکی از بهترین فیلم‌های برگزیده که در فستیوال‌های خارجی هم درخشید اثری اقتباسی بر اساس داستانی از بیژن نجدی بود که نشان می‌دهد ادبیات معاصر ما به خصوص، داستان کوتاه ظرفیت اقتباس تصویری دارند.

فیلم‌های اقتباسی پایدارتر هستند

در ادامه این مراسم نیکنام حسین پور، مدیرعامل موسسه خانه کتاب گفت: ما انتظار داریم که رابطه خانه کتاب و انجمن سینمای جوان تداوم داشته باشد. ما در حوزه ادبیات متون غنی داریم که از ساحت اقتباس می‌تواند با نگاهی سینمایی خوانده شود.

وی ادامه داد: تاریخ نشان داده است که فیلم هایی که بر پایه اقتباس و برپایه ادبیات شکل گرفته پایدارتر بوده است. با توجه به تولید محتوا در حوزه کتاب به خصوص داستان و ادبیات، امروز امکان تولید محتوای غنی‌تر برای فیلمسازان وجود دارد.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب با اشاره به آغاز هفته کتاب در هفته پیش رو گفت: ما امکاناتی را به وجود آورده‌ایم که رابطه‌ای تنگاتنگ میان فیلمسازان و نویسندگان شکل بگیرد. ما نشست‌های متعددی طراحی کردیم که این ارتباط از شکلی مقطع به شکلی مداوم بدل شود.

در ادامه این مراسم میرجلال‌الدین کزازی استاد و پژوهشگر، به سخنانی پیرامون رابطه فیلم کوتاه و شعر ایرانی پرداخت و با ذکر مثال هایی از رباعیات خیام، گلستان سعدی، اشعاری از خاقانی و اشعار دهخدا به تشریح این زمینه های مشترک پرداخت.

رونمایی از کتاب‌های تازه انجمن سینمای جوانان

پس از سخنرانی میرجلال الدین کزازی، برخی کتاب‌های منتشر شده توسط انجمن سینمای جوان و موسسه خانه کتاب معرفی شد که شامل کتاب «کم یعنی زیاد» نوشته کلودیا آنتر جانسون، کتاب «درباره عکاسی» سوزان سانتاگ و کتاب «ترکیب بندی تصویر در سینما و تلویزیون» نوشته پیتر وارد بود.

در ادامه مترجم کتاب «ترکیب بندی تصویر در سینما و تلویزیون» صحبت هایی را پیرامون چگونگی ترجمه این کتاب ارائه کرد.

معرفی برگزیدگان «کتاب و سینما»

در انتهای این نشست برگزیدگان بخش جنبی «کتاب و سینما» معرفی و سپس تقدیر شدند.

فیلم «بچه» ساخته مصیب غنایی بر اساس داستانی از جلال آل‌احمد، دیپلم افتخار و جایزه ۵ میلیون تومانی را دریافت کرد.

فیلم «آن سوی دریاچه» به کارگردانی عماد خدابخش برگرفته از داستان سیامک گلشیری جایزه سوم به مبلغ ۳ میلیون تومان و دیپلم افتخار را دریافت کرد.

فیلم «بازمانده» کار فرزاد قبادی‌نژاد بر اساس داستانی از ریموند کارور، هم تقدیر شد.

جایزه اصلی این بخش در مراسم افتتاحیه اعلام می‌شود.

در این مراسم همچنین از نغمه دانش دبیر سرویس هنر «خبرگزاری مهر» به‌عنوان رسانه برتر این دوره از جشنواره فیلم کوتاه تهران تقدیر به عمل آمد.

مهدی رحمانیان، غلامرضا امامی، سیامک گلشیری و آسیه جوادی از جمله مهمانان حاضر در این مراسم بودند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.