چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۷

ابتذال در سینمای ایران/۱

کاسبی: بی دغدغگی و کم کاری شدید مدیران فرهنگی موجب ابتذال در سینماست/ افرادی هستند که تنها عنوان هنرمند را یدک می کشند اما کاسب کارند و بس!

محمد کاسبی

سینماپرس: محمد کاسبی بازیگر سینما و تلویزیون با انتقاد از وضعیت کنونی فیلم ها و ترویج ابتذال در سینمای کشور گفت: بی دغدغگی و کم کاری شدید مدیران فرهنگی برای هدایت جامعه نسبت به آثار ارزشمند هنری، اصیل و ارزشی باعث شده تا مردم به سمت فیلم هایی گرایش پیدا کنند که مورد انتقاد بسیاری از هنرمندان واقعی، منتقدان سینما و کارشناسان فرهنگی و اجتماعی است.

بازیگر فیلم های سینمایی «دیوار» و «آسمان هشتم» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سیاست گذاران کلان فرهنگی نیز یکی از مقصران ترویج ابتذال در سینمای کشورند چرا که آن ها زیرساخت های فرهنگی را آنچنان که باید مستحکم بنا نکرده اند و باعث شده اند تا امروزه جامعه از خود برای تماشای آثار مبتذل و سخیف اشتیاق نشان بدهد. البته جدای از سیاست گذاران کلان فرهنگی تماشاگران نیز یکی از مسببان اصلی ترویج ابتذال در سینمای کشور هستند چرا که از این نوع فیلم های سخیف حمایت می کنند و باعث می شوند تا این گونه آثار فروش های چندین میلیاردی داشته باشند. بنده معتقدم متأسفانه گسترش فضای مجازی و این گوشی های موبایل و اپلیکیشن های مختلف و فیلترشکن های رنگارنگ هم یکی دیگر از علل اصلی افول ارزش ها در جامعه کنونی ما است.

این هنرمند پیشکسوت یادآور شد: به عنوان مثال اگر در دهه ۶۰ و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ما شاهد سینمایی نجیب و ارزشی بودیم به دلیل این بود که در آن زمان اولاً همه مردم از ابتذال مفرط در سینمای رژیم گذشته خسته بودند و از سوی دیگر اینترنت و گوشی و فیلترشکن و... وجود نداشت اما امروزه دوره عوض شده و به دلیل اینکه سیاست گذاران فرهنگی نحوه استفاده مطلوب از این وسایل ارتباطی را درست به جامعه آموزش نداده اند ما دچار یک هرج و مرج شدید شده ایم.

کاسبی خاطرنشان کرد: بنده بارها با دیدن اتفاقی برخی از فیلم ها که در آن ها ابتذال موج می زند به خود می گویم اگر در چنین فیلمی بازی کرده بودم از شرم و خجالت دق می کردم و می مردم!؛ من نمی دانم چطور برخی افراد که ادعاهای بسیاری دارند راضی می شوند در این گونه آثار حضور داشته باشند.

بازیگر فیلم های سینمایی «مریم مقدس (س)» و «رفقای خوب» تأکید کرد: معضل ابتذال در سینمای ایران نیاز به یک آسیب شناسی دقیق دارد؛ ما باید بدانیم که آسیب شناسی این اتفاق مسأله ای پیچیده و نیازمند عزم راسخ مدیران کلان فرهنگی، کارشناسان خبره و هنرمندان دغدغه مند است ما در واقع همگی باید با اتحاد دست در دست هم بدهیم و ریشه ابتذال در سینما را از بیخ و بن بخشکانیم.

این سینماگر سپس با بیان اینکه اغلب افرادی که عنوان هنرمند را به یدک می کشند فقط کاسب کارند و بس تصریح کرد: مشکل ما این است که امروز در سینمای کشورمان با فیلمسازانی روبرو هستیم که معتقد به هنرمند بودن نیستند! آن ها تنها «هنرپیشه» هستند، یعنی کسانی که پیشه شان هنر است! کسانی که کار هنر را تنها برای ارتزاق، تأمین معیشت و گذران زندگی انتخاب کرده اند، این افراد قطعاً دغدغه ای برای رشد و تعالی فرهنگ و هنر ندارند و به همین دلیل هم فیلم های به شدت سخیف تولید می کنند.

کاسبی در پاسخ به این سوأل که تا چه میزان شورای پروانه ساخت را در تولید آثار سینمایی مبتذل مقصر می دانید اظهار داشت: لزوماً کسانی که وظیفه مطالعه فیلمنامه ها را بر عهده دارند نمی توانند مقصر اصلی این اتفاقات و این تولیدات مبتذل باشند چرا که سینماگری که بخواهد یک فیلم مبتذل بسازد با یک پلان ساده یا یک زاویه دوربین خاص می تواند مفهومی را به فیلمش اضافه کند که چنین مفهومی در فیلمنامه وجود ندارد و وقتی فیلم با مجوز ساخته می شود بعدا اگر قرار باشد جلوی آن گرفته شود فیلمساز داعیه دار می شود که شما مجوز داده اید و ما طبق مجوز فیلم را ساخته ایم؛ این اتفاق نیازمند آن است که ناظرانی در روند تولید آثار سینمایی وجود داشته باشند که خبره این کار باشند تا شاهد این قبیل تولیدات در سینما نباشیم.

بازیگر سریال های تلویزیونی «خوش غیرت» و «خوش رکاب» در پایان این گفتگو افزود: سرمایه گذاران سینما دنبال بازگشت چند برابری سرمایه شان هستند، فیلمسازان و دیگر عوامل سینما دنبال دیده شدن اثرشان هستند و خلاصه همه چیز در سینما به منافع فردی گره خورده است و این منافع فردی باعث شده تا ما از منافع جمعی و اجتماعی دور شویم و این وظیفه سیاست گذاران فرهنگی است که همگان را به سمت و سوی حمایت از منافع جمعی هدایت کنند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.