یکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۴

ابتذال در سینمای ایران/۳

فارسیجانی: مدیران سینمایی با آرمان های انقلابی و ارزش ها معامله نکنند!/ برخی از فیلم های امروز مشمئزکننده تر از فیلمفارسی های زمان طاغوت است

پرویز فارسیجانی

سینماپرس: پرویز فارسیجانی تهیه کننده سینما و تلویزیون و کارشناس فرهنگی با انتقاد از وضعیت کنونی فیلم ها و ترویج ابتذال در سینما گفت: سینمای امروز با دیدگاه های امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری در رابطه با هنرهفتم دارای تضاد جدی است؛ بحث ابتذال در سینمای فعلی اتفاق افتاده و در برخی از فیلم ها به بهانه تسخیر گیشه از ارزش ها و فرهنگ و آرمان های انقلابی و ملی گذشته ایم!

مدیرکل سابق مطالعات و توسعه دانش و مهارت‌ های سینمایی سازمان سینمایی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: حضرت امام (ره) نگاهی جدی و سازنده نسبت به سینما داشته و در رابطه با آن فرموده اند: «سینما یک دانشگاه عمومی است»؛ از سوی دیگر مقام معظم رهبری هم در فرمایشات خود از سینما به عنوان یک هنر متعهد یاد کرده اند؛ تمامی این فرمایشات نشان از اهمیت سینما دارد و این وظیفه را بر دوش متولیان و دست اندرکاران سینما می گذارد که به خوبی از سینما حراست کنند و نگذارند به آن خللی وارد شود و به ورطه ابتذال و نابودی بیفتد.

وی ادامه داد: همانطور که حضرت امام (ره) در بدو ورودشان به میهن اسلامی در ۱۲ بهمن سال ۵۷ در بهشت زهرا (س) تأکید کردند «سینمای ما مرکز فحشاست. ما با سینما مخالف نیستیم، ما با مرکز فحشا مخالفیم» مدیران باید واقف باشند که وظیفه شان اشاعه فحشا و مسائل فساد در سینما نیست!

فارسیجانی تصریح کرد: من بسیار متأسفم که برخی افراد چشم های شان را به خاطر برخی منافع جناحی، قبیله ای، حزبی و شخصی می بندند و از واقعیت ها در سینما می گذرند؛ آقایان به جای اینکه سعی کنند با آثارشان تعالی بخش انسان ها باشند و جامعه را مدیریت فرهنگی کنند با تولیدات شان تخریب های فرهنگی و ارزشی به وجود می آوردند. اسفا که بسیاری از آثار امروز سینما به طور کلی منافی با فرمایشات حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری در رابطه با سینما است.

مدیرکل سابق طرح و برنامه شبکه چهارم سیما تأکید کرد: اگر ما با سینمای غرب و سینمای طاغوت مخالف بودیم به دلیل فساد در آن ها است و اگر ما امروزه بخواهیم از روی این آثار کپی برداری کنیم که فرقی میان ما و آن ها وجود ندارد.

این کارشناس فرهنگی یادآور شد: در صفحیه حضرت امام (ره) جلد ۶ صفحه ۸۵ این جمله از ایشان آمده که «سینماها را به صورت مبتذل درآوردند و جوانان ما را به آنجا بردند و به کلی خراب کردند.»؛ حال شاید برخی افراد بپرسند سینمای مبتذل چیست؟ سینمای مبتذل هر نوع سینمایی است که حاوی مسائل ضد اخلاقی باشد، ضد فرهنگ ملی و دینی و انقلابی باشد این مبتذل است.

فارسیجانی سپس با بیان اینکه حالا برخی از آقایان با واژه ها مشکل دارند و نمی خواهند اسم و عنوان سینمای مبتذل را به کار ببرند اظهار داشت: فرقی ندارد ما به این سینما می توانیم سینمای فیلمفارسی هم بگوییم هرچند که برخی از فیلم های امروز بسیار بدتر و مشمئزکننده تر از فیلمفارسی های زمان طاغوت است! این تنها نظر بنده نیست و بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران مطرح سینمای کشور هم این نظرات را داند.

وی سپس خطاب به مدیران فرهنگی و سینمایی گفت: ما به جای دفاع از این سینمای سخیف باید به فکر چاره باشیم باید شورای پروانه ساخت و نمایش و شورای سینمای خانگی  دقت بیشتری داشته باشند. ما در آیین نامه مصوب وزارتخانه داریم که یکی از ممیزی ها عدم وجود مسائل ضد شرعی و اخلاقی در فیلم ها است حال سوأل اینجا است که چطور دوستان شوراهای پروانه ساخت و نمایش مصادیق اظهر من الشمس فیلم هایی مثل «هزارپا» و... را نمی بینند و اجازه اکران و تولید به آن ها می دهند؟

این مدیر فرهنگی تأکید کرد: مدیران سینمایی با آرمان های انقلابی و ارزش های دینی معامله نکنند! برای بنده و بسیاری از دغدغه مندان جای سوأل است که چطور سریال زننده ای مانند «ممنوعه» مجدداً اجازه توزیع پیدا کرده است؟ چرا شوراها بی دقتی و تخلف می کنند؟ چرا مدیران حسن نظارت ندارند؟ بنده به طور قاطع عرض می کنم سینمای امروز ما باید در زمینه قوانین جدی تر عمل کند ما نیازمند آن هستیم تا قوانین محکمتری وضع کرده و آن ها را تدوین و بازنگری و تکمیل کنیم. ما امروزه از خلاء های قانونی بسیاری در سینما رنج می بریم و این وظیفه آقایان در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی است که حداقل برای کوتاه مدت راهکار مناسبی پیدا کنند و سینما را از این وضعیت بغرنج و آشفته نجات دهند.

فارسیجانی در خاتمه این گفتگو افزود: متأسفانه قوانین سینمایی شفاف نیستند؛ مشکل اساسی ما در اعمال سلیقه و نوع برداشت اشخاص است. مصادیق خطوط قرمز در قانون نیامده و همه چیز به صورت کلی گویی ثبت شده است. شورای عالی انقلاب فرهنگی بیش از یک دهه است می خواهد سند سینمایی را تصویب کند اما این مسأله مهم روی زمین مانده و باعث شرمندگی ما است که بعد از گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز قانون دقیقی در نظام راجع به سینما نداریم و به همین دلیل سلایق برخی افراد خاص در سینمای کشور حاکم شده است.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.