چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰

«خانم یایا» نامزد بدترین فیلم اکران ۱۳۹۷

 فیلم سینمایی «خانم یایا»

خبرگزاری میزان: «خانم یایا» نه تنها بدترین فیلم کاهانی محسوب می‌شود بلکه می تواند یکی از شانس‌های اصلی بدترین فیلم اکران شده در سال جاری نیز محسوب شود.

طی سالهای اخیر سینمای ایران به سمت گیشه محور بودن رفته و اکثریت آثار چرخه اکران را آثار کمدی به اصطلاح بفروش به خود اختصاص داده اند.

شروع این نوع از سینمای کمدی را می‌توان اکران فیلم "من سالوادور نیستم" تلقی کرد. فیلمی که از تمامی جهت از سوی اهالی رسانه و منتقدین نقد شد اما با المان‌هایی مانند شوخی‌های سطحی و مبتذل سعی در فروش حداکثری در گیشه داشت.

شکست سنگین رضا عطاران و امین حیایی در خانم یایا/فیلمی که نباید ساخته می‌شد

این روند بعد از من سالوادور نیستم شدت گرفت و رضا عطاران به یکی از بازیگران بفروش و البته کلیشه‌ای سینما مبدل شد. الگوی اینگونه آثار تنها روی شوخی‌ها و بداهه های کمیک بازیگران ختم می‌شد و به نوعی هیچگونه اثری از فیلمنامه در اثر نبود.

پس از آن آثاری همچون نهنگ عنبر یک و دو، هزارپا و مصادره با همان روند ساخته شدند. این آثار همگی به ساخت و بازسازی دهه شصت می پرداختند. این بازسازی اما تنها به سطح، برخی لباس ها و اتفاقات کاملاً دم دستی ختم می‌شد.

رضا عطاران در تمامی این چهار اثر نقشی شبیه به هم را ایفا کرد و از این حیث نقطه منفی در کارنامه خود به ثبت رساند. 

شکست سنگین رضا عطاران و امین حیایی در خانم یایا/فیلمی که نباید ساخته می‌شد

عبدالرضا کاهانی که سابقه همکاری موفقی با عطاران داشت این بار به سراغ همین الگو رفته می‌خواهد با نوعی از کمدی سطحی فروش خوبی را به ثمر برساند. چاشنی این اتفاق را می توان در همکاری حمید فرخ نژاد، امین حیایی و رضا عطاران دید.

البته همچون عطاران فرخ‌نژاد که به شدت دوران افول خود را سپری می کند هم نقشی کاملاً ساده و به نوعی ضد نقش ایفا کرده است. حیایی هم با همان تیپ معروف خود در آثاری همچون ساخت ایران پا به عرصه گذاشته است.

اما مشکل تنها به بازیگران ختم نمی شود و یکی از بزرگترین نقاط ضعف اثر را باید در فیلمنامه گسسته و بی سرانجام اثر دانست. این فیلم بدون شک بدترین تجربه کارگردانی کاهانی است که حالا در کنار ان فیلمنامه مبتدیانه این بد را بدتر کرده است.

مشکل آنجاست که این اثر هیچ فیلمنامه ای ندارد. کارگردان و عوامل به تایلند رفته‌اند و بر اساس اتفاقات سطحی و شوخی‌های دم دستی خودشان فیلمبرداری آغاز شده است. هیچ خط درست روایی در اثر دیده نمی شود و شخصیت پردازی در بدترین سطح خود قرار دارد.

شکست سنگین رضا عطاران و امین حیایی در خانم یایا/فیلمی که نباید ساخته می‌شد

فیلم سینمایی خانم یایا با وجود اینکه از دور اثری خوب دیده می‌شود اما از نزدیک اتفاقی منفی در سینمایی امروز است. خانم یایا نه تنها بدترین فیلم کاهانی محسوب می‌شود بلکه می تواند یکی از شانس‌های اصلی بدترین فیلم اکران شده در سال جاری نیز محسوب شود.

اما نکته جالب توجه در اکران فیلم خانم یایا در آنجاست که بر خلاف پیش بینی‌های تیم تولید و با وجود اسامی سرشناس در میان بازیگران اثر فروش بسیار بدی داشته و در نزدیک به یک هفته هنوز هشتصد میلیون تومان هم نفروخته است. این در حالی است که برای آثاری که به قصد گیشه ساخته می‌شود هفته اول می تواند فروشی معادل سه میلیارد تومان به ثبت برساند.

نظرات

  • داود ۱۳۹۷/۰۹/۰۲ - ۲۳:۱۸
    4 1
    متاسفم با این فیلم
  • داود ۱۳۹۷/۰۹/۰۳ - ۰۸:۳۰
    3 2
    این فیلم استاندارد بد بودن را نیز جابجا کرد. بهتره حال به همزن ترین فیلم لقب بگیره. آقای کاهانی بهتره کلا بی خیال سینما شوی...
  • ۱۳۹۷/۰۹/۰۵ - ۰۳:۵۸
    2 1
    واقعا افتضاح بود
  • فائزه ۱۳۹۷/۰۹/۰۶ - ۰۰:۲۵
    1 1
    حیف وقت و هزینه ای که واسه این فیلم کردم...حال بهم زنترین فیلمی که تابه حال دیدم.از عطاران بعید بود
  • ۱۳۹۷/۰۹/۰۷ - ۰۲:۴۴
    1 1
    واقعا بی معنی ترین و مزخرف ترین فیلمی بود که تا الان دیدم
  • یاس ۱۳۹۷/۰۹/۰۷ - ۱۷:۳۷
    2 2
    مزخرف ترین فیلمی بود که تا حالا دیدم واقعا چندش آور بود متاسفانه مهمون بودم وگرنه همون اولش سالن رو ترک میکردم مثل بقیه...هیچکس تو سالن نموند
  • فاطمه طباطبایی ۱۳۹۷/۰۹/۰۷ - ۱۹:۱۳
    1 1
    این کلاهبرداری در سینمای ایران اس. پس از یک هفته کار با هدر دادن وقت و هزینه برای این فیلم بسیار خسته تر شدیم. وجدانم برای کپی از فیلم ها با ۱۰۰۰ تومان راحت شد.
  • اسماعیل افشاری ۱۳۹۷/۰۹/۰۷ - ۲۲:۰۶
    2 1
    واقعا برای عوامل فیلم متاسفم فیلمی بسیار افتضاح بود.من نمیدونم هیچ نظارتی بر روی ساخت این فیلمها نمیشه.حداقل یه فیلتر باشه که مردمو بیخود وبیجهت نکشونید سینما و پول و وقت مردم را بگیرید
  • امیر ۱۳۹۷/۰۹/۰۷ - ۲۳:۵۱
    1 1
    واقعا مزخرف بود
  • ۱۳۹۷/۰۹/۰۸ - ۰۰:۴۴
    0 1
    اصلا از کاهانی توقع نداشتم. متاسفم
  • ۱۳۹۷/۰۹/۱۰ - ۲۳:۴۸
    1 1
    خیلی خیلی افتضاح بود
  • فاطمه ۱۳۹۷/۰۹/۱۸ - ۰۰:۱۱
    3 1
    واقعا متاسفم که با این فیلمها وقت مردم میگیرن. از بازیگرهایی که در این فیلم ایفای نقش کردن هم ناراحتم چون ما گول اسم بازیگرها خوردیم و رفتیم این فیلم دیدیم. انگار این فیلم یه کلاس اولی نوشته بود. از همه دوستان خواهش میکنم برای دیدن این فیلم وقت نذارن. بخدا این یه نوع دزدی هستش. ما به اندازه کافی از زندگی داریم می کشیم، حداقل یه فیلمی بذارید که پدر و مادرتان فحش نشنون. خجالت داره بخدا.
  • ۱۳۹۷/۰۹/۲۵ - ۰۳:۱۶
    2 0
    صادقو اکبر خان هم به این فیلم هم ناز کرد . حیف این همه چیپس و پفک همراه این فیلم خوردم . به گمانم سه نفری رفتن تایلند بگردند گفتن بگذار با دوربین موبایل هم یک فیلم بگیرم بازی کنیم شاید این وسط پولی هم زدیم به جیب
  • فرزانه ۱۳۹۷/۱۱/۲۰ - ۱۹:۵۹
    1 0
    خیلی فیلم چرتی بود.حرومتون بشه اون پولی رو که با کلک تبلیغات از ما گرفتید.از این به بعد راحت می تونید فیلمها رو کپی کنید.اول کپی کنید اگه خوب بود بعد برید سینما ببینید......

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.