شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۲

غیرحرفه‌ای هایی که به چهره‌ها باج می‌دهند

مهران مهام

سینماپرس: یک تهیه‌کننده تلویزیون معتقد است ترک کردن صحنه توسط بازیگر به هر دلیلی کاری غیر حرفه‌ای است و بازیگری که به دلیل زحمات گروه و وجود رسانه بیشتر دیده می‌شود؛ نباید این مساله را وجه المصالحه خود قرار دهد.

مهران مهام تهیه کننده مجموعه های متعددی همچون «دردسرهای عظیم»، «ترانه مادری»، «خوش نشین ها»، «خانه به دوش»، «ترش و شیرین»، «دلنوازان»، «طلسم شدگان» و … است که تا کنون در دو مورد با این تجربه مواجه شده است. وی بیان کرد: در دو سریال «نرگس» و «دلنوازان» با تجربه رها کردن نقش از سوی بازیگر مواجه شدم. البته در مورد مجموعه «نرگس» زنده یاد پوپک گلدره در میانه راه به دلیل سانحه ای از دنیا رفت که مساله ای غیر مترقبه بود. در همین مورد هم جلوی دوربین از مردم عذرخواهی کردیم هر چند اتفاقی بود که دست هیچ کس نبوده و قابل جبران هم نبود؛ اما به خاطر احترام به مردم پوزش خواستیم که ناچار شده ایم ادامه نقش را با بازیگر دیگری ادامه دهیم. یعنی تنها در اتفاقی که ما نمی توانیم انسانی را به زندگی برگردانیم؛ بازیگر عوض می شود؛ و در سایر مواقع چنین چیزی نداریم.

مهام ادامه داد: در «دلنوازان» هم یکی از بازیگران از ادامه نقش سر باز زد که ما ناچار به عوض کردن قصه شدیم. این عمل از نظر من در هر صورت کاری است غیر حرفه ای و در صورت مشکلات مالی هم اگر بازیگری بخواهد بگوید من قبل از اینکه پولم را نگیرم جلوی دوربین نمی آیم این اتفاق باید قبل از رفتن سریال روی آنتن رخ بدهد. من واقعا متاسف هستم که قضایایی از این دست رسانه ای می شوند. چون مردم می گویند این مساله چه ربطی به ما داشت و چرا در پایان سریال با ما بازی شد؟

تهیه کننده «خانه پدری» اظهار کرد: تحت هیچ عنوان بازیگر نمی تواند نقش را نیمه کاره رها کند؛ حتی اگر قرارداد را هم در نظر نگیریم در یک پروژه سینمایی یا تلویزیونی تغییر یک بازیگر که تا میانه راه و گاه تا آخرین قسمت های یک مجموعه حضور داشته؛ عملی غیر حرفه ای است و تبعات منفی آن بیشترین تاثیر را در دلزدگی مخاطب خواهد گذاشت. این مسائل و مشکلات به مخاطب ربطی ندارد. اینکه من چه شرایطی دارم، بچه من به دنیا آمده، یکی از عزیزانم از دنیا رفته و … هیچ ارتباطی به بیننده ندارد. ما موظفیم به بهترین نحو کار را به دست مردم برسانیم.

این تهیه کننده همچنین گفت: زمانی که این اتفاق می افتد و بازیگری درخواست می کند تا پولش را قبل از اتمام مجموعه دریافت کند من به عنوان تهیه کننده وظیفه دارم این مساله را به مدیر بالادست خود در سازمان ارجاع دهم. در این صورت یا سازمان تمهیدی می کند و با بازیگر تسویه حساب می کند که البته من به هیچ عنوان با این قضیه موافق نیستم زیرا معتقدم هیچ تبعیضی بین افراد یک پروژه نباید قائل شد. اگر پول نیست برای هیچ کس نیست نه اینکه بازیگری که به دلیل زحمات یک گروه و وجود رسانه بیشتر دیده می شود؛ این مساله را وجه المصالحه خود قرار دهد.

وی افزود: در حالت دیگری سازمان با بازیگر مورد نظر صحبت می کند که اگر مشکلی دارید من ضامن پول شما می شوم و اعتبار خود را میان می گذارد. متاسفانه این اتفاق در صنوف مختلف اتفاق می افتد و برای مطمئن شدن یک مرجع بالاتر پرداخت دستمزد آنها را تضمین می کند. مساله دیگری که بیان می شود این است که پولی که تا به حال تهیه کننده پروژه گرفته به عوامل پرداخت کرده یا خیر. اگر تهیه کننده تا کنون اقساط قبلی را پرداخت کرده و تنها بخشی از دستمزد باقی مانده حرکت های این چنینی جای توجیه ندارند. گو اینکه تحت هیچ شرایطی یک بازیگر حرفه ای بدون صحبت کردن با مدیر بالادست حق ترک کردن پروژه را ندارد. پیرامون پروژه «دلنوازان» هم این موضوع طرح شد و به همراه مدیران تصمیم گرفتیم پایان داستان را تغییر دهیم و هیچ کس هم متوجه نشد و رسانه ای نشد، ضمن اینکه ماجرا اصلا سر پول نبود.

وی اظهار کرد: تعجب می کنم یک بازیگر چطور می تواند به نتیجه ماه ها زحمت یک گروه این گونه پشت پا بزند. حالا چون یک نفر زورش می رسد و بازیگر است و دیده می شود و … نتیجه تلاش های گروهی که صادقانه همکاری کرده اند را تحت تاثیر قرار دهد.  متاسفانه افراد غیر حرفه ای وارد سینما می شوند و به چهره هایی باج می دهند که کم کم این حرکت باب می شود و گفته می شود بازیگر سالاری رواج پیدا کرده است. البته سوءتفاهم نشود چون من با بازیگران منصف و حرفه ای زیادی تا کنون همکاری کرده و بخش بزرگی از دوستانم را تشکیل می دهند. منظور من این است که کار ما در سینما و تلویزیون کاری است گروهی و بنابراین در تصمیم گیری های مان باید این مساله را در نظر بگیریم. به نظر من مدیران پروژه و گروه باید محکم بایستند؛ ضمن اینکه مطالبه دستمزد حق مسلم بازیگر و سایر عوامل یک گروه است.

وی در پایان تاکید کرد: به هر حال اینکه یک بازیگری گرو کشی کند توجیهی ندارد و متاسفانه در بسیاری مواقع دستمزدهای اینگونه با تاخیر بوده و دیر و زود داشته؛ اما ترک صحنه، بازی را خوردن یا نقش را به سمت خود کشیدن و … اصلا حرفه ای نیست زیرا به ضرر تمامی افراد حاضر در یک پروژه  و دسته بندی بزرگتری به نام مخاطب تمام می شود.

*سوره سینما

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.