یکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۳

در حمایت از بهروز افخمی منتشر شد؛

وقتی فرق صادق هدایت و ساعد هدایتی را از هم تشخیص نمی‌دهید، سکوت اختیار کنید!

صادق هدایت

سینماپرس: پیش از افخمی، رضا براهنی از تحقیر و فرومایگی زنان در بوف کور سخن گفته بود و در نقد «بازنویسی بوف کور» آورده بود که چرا زنان در اثر هدایت یا حرف نمیزنند و می‌میرند، یا لکاته هستند.

پس از انتشار بخشی از اظهار نظر روز گذشته بهروز افخمی درباره همجنسگرا یا دگر باش بودن صادق هدایت در برنامه رادیکال ۳،  موجی از حملات در فضای مجازی، مخصوصا اینستاگرام و توییتر آغاز شد و حتی کسانی که می‌توان ادعا کرد، یکبار یکی از آثار هدایت را نخوانده‌اند، در فضای مجازی به بهروز افخمی هتاکی می‌کنند. در میان فوجی از حملات بی‌پایه و اساس، حسین لامعی سازنده مستند آلترناتیو «قدیس» که به روایتی تابوی بیهوده احمد شاملو را شکسته، در کانال تلگرامی برنامه سینمایی کات نوشت:

در ۲۴ ساعت گذشته تعدادی از رسانه‌ها مطالبی بر علیه بهروز افخمی منتشر کردند. به دلیل آنکه افخمی روز گذشته ضمن نقد صادق هدایت و آثارش، نفرت‌انگیز و رقت‌انگیز و فرومایه بودنِ شخصیت زنان در نوشته‌های هدایت، و تحقیرِ جنس مونث در آثار او را برآمده از گرایش‌های همجنس‌گرایانه‌اش‌ دانست. افخمی نقطه‌نگاهش را بیان داشت. به زبان استدلال و به آرامی. پاسخی اگر هست باید نوشته‌ شود. نیازی به شلوغ‌کاری نیست. دوره شانتاژ رسانه‌ای گذشته. پیش از افخمی رضا براهنی از تحقیر و فرومایگی زنان در بوف کور سخن گفته بود و در نقد «بازنویسی بوف کور» آورده بود که چرا زنان در اثر هدایت یا حرف نمی‌زنند و می‌میرند، یا لکاته هستند و از وجود روشن زنانگی بی‌بهره‌اند؟ براهنی دلیل این نگاه هدایت را «مذکرسالاری» در ادبیات ایران دانست. پس از براهنی نجف دریابندری هم بوف کور را چرک و بیمارگونه خواند.

حال افخمی پس از مطالعه‌ی داستان‌های هدایت و بررسی شخصیت بیرونیِ او، به تحلیلی در مورد پس‌زمینه‌ی آثارش رسید که بیان‌اش داشت. حرف‌های او (و براهنی و دریابندری) را اگر غلط می‌دانید پاسخ‌تان را منتشر کنید و اگر هم هنوز فرق صادق هدایت و ساعد هدایتی را از هم تشخیص نمی‌دهید، بهتر است سکوت اختیار کنید که این میدان، فراتر از سطح مطالعه‌ی شماست.

*مشرق

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.