دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۱

سیدمحمدحسینی خبر داد؛

رونمایی از اهداف عوام‌فریبانه سینمای هالیوود در جشنواره «مقاومت»

سید محمد حسینی

سینماپرس: حضور فیلمسازان خارجی در جشنواره فیلم مقاومت، مواجهه با واقعیت مقاومت مردم کشور و آگاهی از اهداف عوام فریبانه سینمای هالیوود نسبت به ایران را به دنبال دارد.

به گزارش سینماپرس، مدیر بخش اسلام‌هراسی و ایران‌ستیزی جشنواره فیلم مقاومت در گفتگویی عنوان سه فیلم منتخب و قابل نمایش در بخش اسلام هراسی را اعلام کرد و گفت: تعداد فیلم‌های ضد ایران و اسلام بسیار زیاد است که بر اساس شرایط جنگ نرم و موضوعات روز، سعی کرده‌ایم سه فیلم با عناوین «٦ روز در پرنسس گیت»، «زیر سایه» و «قاتل آمریکا» را با محوریت‌های مختلف برای این بخش انتخاب کنیم

سیدمحمدحسینی افزود: فیلم «٦ روز در پرنسس گیت» محصول کشور لندن، به موضوع تسخیر سفارت ایران در لندن اشاره کرده است که با ساختار کاملا حرفه‌ای، مباحث  گروگانگیری و عملکرد دولت انگلستان در این جریانات را به تصویر کشیده است. فیلم «زیر سایه» محصول ٢٠١٦ انگلیس با ژانری اجتماعی به موضوع بمب باران در تهران پرداخته و دوران دفاع مقدس را به نمایش درآورده است. «قاتل آمریا» نیز سومین فیلمی است که به این بخش تعلق گرفته است. فیلمساز آمریکایی با ساخت این اکشن به موضوع انرژی هسته‌ای و جنگ با ایران اشاره داشته است.

حسینی درباره وجه تمایز محتوای فیلم‌های اسلام هراسی خاطرنشان کرد: تعداد فیلم‌های ضد دینی که به طور مستقیم تهاجم به ایران را به تصویر کشیده‌اند، زیاد است که معمولا با کیفیت پایین و به شکل کلیشه ای تولید می شوند. در محتوای این آثار ضد فرهنگی غالبا به مسائل زنان، سیاست خارجه و تاریخ ایران حمله شده و هزینه‌های بسیاری را صرف این داستان می‌کنند. به طور کلی استفاده از فضای سینما و بهره مندی از رسانه ترفندی است که فیلمسازان ضد ایرانی به کار گرفته و در صدد تخریب فرهنگ اسلامی-ایرانی هستند.

وی تأکید کرد: مسئله جنگ نرم به حوزه‌های جدیدی از زندگی بشریت راه یافته است و تاحدی پیش رفته است که غفلت از هر حوزه‌ای می‌تواند به ضرر کشورمان تمام شود. در شرایطی که تولید آثار و جذب مخاطب به فرهنگ اصیل ایرانی یکی از وظایف مهم سینما است، از پیشرفت در این عرصه غافل بوده و توانایی پاسخگویی به مخاطب داخلی را نداریم. در حوزه مسائل منطقه‌ای، سینمای مقاومت در بیان مباحث مهم کشور از جمله انرژی هسته‌ای هم می‌تواند قدرت فعالیت زیادی داشته باشد اما متأسفانه در جذب مخاطب اصلی موفقیت چندانی نداشته‌ایم.

مدیر بخش اسلام هراسی و ایران هراسی جشنواره ادامه داد: برخی فیلمنامه‌ها در حد و شأن فعالیت‌ها و زحمات مردم کشور ما نیست به عنوان مثال فیلم «تنهای تنهای تنها» در نمایش مناسب زحمات فعالان حوزه انرژی هسته‌ای ناکام بوده اما به علت کمبود اثر با این مضمون، فیلم در رده بندی بالا قرار گرفته است. در حالی که در کشورهایی نظیر آمریکا بنابر اهمیت موضوع و تأکید بر انتقال پیام به مخاطب جهانی، هزینه‌های زیادی به فیلمسازی تعلق می‌گیرد.

وی درباره تسلط دشمنان بر رسانه و ایجاد جذابیت در ترغیب مخاطب جهانی اظهار کرد: در بسیاری از آثار فیلمسازان آمریکایی، صراحتا به تحریم علیه ایران اشاره شده و با وجود هزینه‌های بالا، از رسانه در راستای اطلاع رسانی و قدرت گرایی خود استفاده می‌کنند. استفاده ابزاری گروهک‌های تروریستی داعش از رسانه در نشان دادن چهره منفوری از اسلام نوعی دیگر از تاثیرگذاری فیلم بر مخاطبان است که با تبلیغات در فضای رسانه، منجر به رعب و وحشت مردم دنیا شده و قدرت نمایی می‌‌کنند. انتشار عکس و فیلم از شهید حججی نمونه بارزی از تمرکز بر افکار عمومی و تاثیر بر اذهان بین‌المللی است که با هدف نشان دادن صلابت و توانایی داعش منتشر شد.

حسینی افزود: سینمای مقاومت قابلیت تاثیرگذاری بالایی بر شرایط منطقه‌ای حاکم بر جهان دارد و عرصه را برای رشد و تقویت فیلمسازان فراهم کرده است. برخلاف تصور،سینمای مقاومت از این شرایط عقب مانده و از شکوه و جایگاه گذشته خود دور مانده است.

وی حضور فیلمسازان خارجی در جشنواره ‌بین‌المللی فیلم مقاومت را اقدامی موثر در معرفی واقعیت مقاومت در ایران دانست و یادآور شد: سینمای مقاومت از لحاظ سبک فیلمسازی نیاز به ایده‌های جدید و حرف‌های ناگفته دارد. حضور فیلمسازان خارجی در جشنواره ‌بین‌المللی فیلم مقاومت، فضای تکنیکی و محتوایی مناسبی را برای همه فعالان این عرصه فراهم می‌کند و به نوعی آثار هالیوودی را به جایگاه مقایسه و رقابت با فیلم‌های جشنواره می‌کشاند. علاوه براین مواجهه فیلمسازان خارجی با آثار مقاومت، تعبیر یک طرفه سینمای هالیوود از واقعیت را خنثی خواهد کرد و از تحریف تاریخ جهان و هویت تمدن‌های مختلف توسط سینمای غرب تا حدی جلوگیری می شود.

مدیر بخش اسلام هراسی و ایران هراسی جشنواره، در خصوص حضور خانواده شهدای دفاع مقدس، مدافع حرم و ترور در جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت گفت: حضور خانواده شهدا در جشنواره جنبه‌ای عاطفی دارد و ارزش استقلال کشور برای مردم و ظلم آمریکا به مظلومان جهان را بی واسطه به نمایش می‌گذارد. در حالی که کشور مستبد آمریکا خود را مهد تمدن معرفی می‌کند، برای بقا و حیات خود از هیچ اقدامی غافل نمی‌ماند.

وی افزود: برای دفاع از مقدسات و تاریخ مقاومت نیاز به اسلحه و توپ و موشک نیست بلکه فعالیت سینمای مقاومت نیز دفاعی در برابر تهاجمات فرهنگی و جنگ نرم محسوب می‌شود که در برابر دشمنان از حق یک ملت حمایت می‌شود.

*خبرگزاری آنا

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.