چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۷

«ملاقات با گورباچف» در سینما حقیقت

مستند ملاقات با گورباچف

سینماپرس: «ملاقات با گورباچف» عنوان جدیدترین فیلم مستند ورنر هرتزوگ سینماگر آلمانی است که در بخش نمایش‌های ویژه جشنواره «سینماحقیقت» به نمایش در می آید.

به گزارش سینماپرس، دیدار ورنر هرتزوگ با میخائیل گورباچف دریچه‌ای شگرف به برخی از مهمترین رخدادهای قرن بیستم، از خلع سلاح هسته‌ای تا اتحاد آلمان باز می‌کند. در این فیلم، هرتزوگ و گورباچف سه بار در یک بازه‌ زمانی ۶ ماهه با هم ملاقات می‌کنند. اگرچه آخرین رییس‌جمهور اتحاد جماهیر شوروی به لحاظ جسمی بیمار است اما ذهن او بسیار پویاست. گرمی و شوخ طبعی او و قدرت فیلمساز در رخنه به حواشی غیرمنتظره و زندگی خصوصی گورباچف، نشاندهنده تعامل بین طرفین است.

مستند «ملاقات با گورباچف» که محصول سال ۲۰۱۸ کشورهای انگلستان، آمریکا و آلمان است، پیشتر در جشنواره‌های وین، لایپزیگ، تورنتو، تلوراید و... به نمایش درآمده است. هرتزوگ این فیلم را با همراهی آندره سینگر کارگردانی کرده است.

ورنر هرتزوگ متولد سال ۱۹۴۲ در مونیخ آلمان است. او کارگردانی سینما را از سال ۱۹۶۸ با فیلم «نشانه‌های زندگی» آغاز کرد. از دیگر فیلم‌های سینمایی هرتزوگ می‌توان به «معمای کاسپار هاوزر»، «فیتزکارالدو»، «جایی که مورچه‌های سبز خواب می‌بینند»، «شکست‌ناپذیر»، «آبی وحشی دوردست»، «سپیده‌دم رهایی» و... اشاره کرد. آخرین فیلم سینمایی او هم «نمک و آتش» است که در سال ۲۰۱۶ کارگردانی کرده است.

این فیلمساز نامدار آلمانی در سال ۱۹۸۲ برای «فیتزکارالدو»، برنده جایزه بهترین کارگردانی جشنواره فیلم کن شده است.

هرتزوگ ۱۴ فیلم مستند هم ساخته است که عناوین آن سرزمین «سکوت و ظلمت»، «پژواک‌های امپراطوری تاریکی»، «صدای زنگ از ژرفنا»، «دیتر کوچولو باید پرواز کند»، «بهترین دوست من»، «چرخ زمان»، «الماس سفید»، «مرد خرس قهوه‌ای»، «ملاقات‌هایی در انتهای جهان»، «غار رویاهای فراموش شده»، «مردمان شاد: یک سال در تایگا»، «به بیابان، جل‌الخالق! خیالبافی‌های دنیای مرتبط» و «به درون» است.

دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» طی روزهای ۱۸ تا ۲۵ آذرماه ۱۳۹۷ به دبیری سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد در پردیس سینمایی چارسو برگزار می شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.