یکشنبه ۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۶

اختتامیه دومین جشنواره ملی فانوس برگزار شد

جواد قلی‌زاده: امید به روزی داریم که مشکلات خود را با زبان هنر برطرف کنیم

آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی فانوس

سینماپرس: آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی فانوس با محوریت هشت سال دفاع مقدس با حضور مدیران کشوری و لشکری و همچنین جمعی از هنرمندان برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی فانوس با محوریت هشت سال دفاع مقدس در سالن همایش شهرک گاز استان هرمزگان با حضور مدیران کشوری و لشکری و همچنین جمعی از هنرمندان برگزار شد.

اجرای مراسم اختتامیه دومین جشنواره ملی فانوس را سید کمال هاشم‌زاده بر عهده داشت، این مراسم با تلاوت قرآن مجید و سپس پخش سرود ملی به احترام سرود ملی آغاز شد.

در ابتدای این مراسم جواد قلی‌زاده دبیر دومین جشنواره ملی «فانوس» گفت: عرض سلام و خیر مقدم دارم خدمت حضار و اساتید و مقامات محترم کشوری و لشکری و همه عزیزانی که در آیین اختتامیه شرکت کردند. در طول این مدت ۱۷۳۱ اثر به دبیرخانه جشنواره ملی فانوس رسیده است و ۳۷ نفر از اساتید نامدار در عرصه‌های مختلف هنری مسولیت داوری آثار را بر عهده گرفتند. امیدواریم با همت و تلاش تمامی دوستان، شاهد آثاری با کیفیت بیشتر در سومین دوره جشنواره ملی «فانوس» باشیم. وظیفه خودم می‌دانم از استاندار هرمزگان دکتر فریدون همتی و شهردار دکتر امین‌زاده، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس هرمزگان سردار سرتیپ سردار میرزایی ، مدیرکل گردشگری استان هرمزگان و همچنین از فرماندهی نیروی دریایی سپاه پاسداران و تمامی کسانی‌ که در برگزاری این جشنواره به برگزارکنندگان مجموعه کمک کردند تقدیر و تشکر می‌کنم. امیدواریم که در طول آینده علاوه بر رشد کمی که داشتیم بتوانیم گام‌های مثبتی در جهت رشد کیفی نیز داشته باشیم تلاش داریم که با نگاه هنر اسلامی پیش برویم و امید به روزی داریم که مشکلات خود را با زبان هنر برطرف کنیم.

سپس سردار میرزایی مدیر کل «حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس» گفت: خوشحالیم از اینکه این رویداد مهم «دومین جشنواره ملی فانوس» در استان بندرعباس رخ داد تا دلیلی برای ارتقاء سطح کیفی باشد. از تمامی عزیزانی که در مسیر راه‌اندازی این جشنواره به ما کمک کردند تشکر می‌کنم.

در ادامه مراسم دکتر جعفری پیام سرلشگر باقری را قرائت کرد، در متن این پیام آمده است: مفتخریم که دومین جشنواره فانوس را در کنار شهدای مظلوم ایرباس برگزار می‌کنیم. در این جشنواره از لحاظ سطح کمیی رشد ۲۶۰ درصدی داشتیم که این امر  به نوبه خود خوب است. امیدوارم توفیق این را داشته باشیم تا در جشنواره سوم نیز موفق‌تر از قبل عمل کنیم تا به این ترتیب نسل جوان ما با هنرمندان جوان ارتباط برقرار کرده و با دانش، تکنیک‌های هنری و … بیشتر آشنا شوند.

وی در ادامه متن پیام وزیر فرهنگ و وزارت ارشاد اسلامی را نیز خواند. در ادامه  کلیپ چند دقیقه‌ای از آثار منتخب رسیده به دبیرخانه جشنواره فانوس پخش شد در این بخش از جشنواره استاندار هرمزگان فریدون همتی، سردار سرتیپ بهمن کارگر، سردار میرزایی، مهندس پویان‌فر، امیر محمدی بر روی سن قرار گرفتند و برای تجلیل از خانواده‌های معزز شهدا از جمله: شهید پاسدار حسن پیشدار، و حسن عبدالهی بائویی، شهید پاسدار ( اهل تسنن) محمد بهزاد پناه، شهید ارتش احمد جمالی عدومی و محمد منتظری، قرار گرفتند و به آنها لوح‌های تقدیری اهدا کردند.

در ادامه مراسم، مدیر کل صدا و سیمای هرمزگان دکتر جلالی، دکتر لطیف صادقی، جعفر دهقان، مهرداد ضیائی، به خاطر  نمایش «چادری برای نجیمه» ساخته حسن ذاکری و «باران هفت شو و هفت روز» ساخته رضا نصیری،  فیلم « مادر شهر» ساخته مهراب بهرامی و فیلم مستند « نبرد ۲۹» ساخته مهرداد حق شناس، لوح تقدیری را خدمت آنها اهدا کردند.

سپس، جعفر دهقان گفت: آرزو می‌کنم روزی فیلمی ساخته شود که در شأن مردم هرمزگان است؛ اینجا مردمانی هنرمند و با فرهنگی غنی وجود دارد. با توجه به تلاش‌هایی که افراد این استان برای پیشرفت آثار هنری خود می‌کنند امیدم بر این است تا مسولین مرتبط به آنها توجه بیشتری کنند تا شاهد آثار بهتری  باشیم.

اختتامیه دومین جشنواره ملی فانوس

در این بخش چند دقیقه از مستند هیئت آثار بخش فیلم‌نامه، فیلم‌های مستند، نمایش نامه، نمایش‌های صحنه‌ای و خیابانی به نمایش گذاشته شد و پس از اتمام آن سیروس حسن‌پور، جلیل سامان، اسماعیل بهادری، اسماعیل فلاح‌پور، مجید اسماعیلی و زهره حمیدی جهت اهدای هدایای برگزیدگان بخش فیلم در جایگاه حضور پیدا کردند؛ اسامی برگزیدگان به شرح زیر است:

دیپلم افتخار (فیلم «نفس» – بخش داستانی- ساخته بیژن بیات، تندیس و «پیرمرد و دوچرخه» – بخش داستانی کوتاه- ساخته سلیم معزی، مستند « لالایی بر فراز کوه‌های برف‌گیر»- ساخته حسن قهرمانی، مستند «شهید بابایی» – ساخته مظفر حسین‌خانی، تیزر «اولین جشنواره خاطره نویسی شهید سردار همدانی» ساخته حمید ارشادی، تیزر «یادواره شهدای فصل بهار»- ساخته فرشید سلامت، فوتو کلیپ «خاک پوتین»- ساخته معین ادیم، انیمیشن « دست‌های کوچک»-ساخته مهدی خروشی، نماهنگ «یادها»- ساخته مرتضی مقدسی، کلیپ-بخش آزاد « مرگ قو»-ساخته مریم خاکی نجف آبادی، فیلم کوتاه-بخش آزاد «موج مرده» ساخته امیر غلامی، فیلم کوتاه-بخش آزاد «تراس» ساخته محمد علیزاده)، تندیس و دیپلم افتخار( انیمیشن «بالانس» ساخته برزان رستمی، مستند- بخش آزاد «عبور ناممکن» سید مسعود امامی، نماهنگ «پروانه‌ها»- ساخته احمدرضا داوری، «سربازها لک لک‌ها را دوست دارند» ساخته سعید نجاتی).

هاشم‌مردای و علی خسروی برای اهدا هدایای برگزیدگان در بخش رادیویی به داوران واقع بر روی  سن برنامه پیوستند؛ (در این هنگام تیزر بخش آثار رنمایش رادیویی پخش می‌شود).اسامی این عزیزان را در زیر می‌خوانید:

دیپلم افتخار( نمایش رادیویی «محرمانه» ساخته ناهید فرجی، نمایش رادیویی «فرمانده» ساخته سید محمد محمدی )، تندیس و دیپلم افتخار (برنامه رادیویی ترکیبی « پناهگاه بی‌پناه» ساخته محسن کرمی، ، تندیس و دیپلم افتخار نمایش رادیویی «تو بر می‌گردی» ساخته محسن صباغ‌زاده).

در ادامه زهره حمیدی عنوان کرد: خدمت همه حضار و سروران گرامی عرض سلام و خسته نباشید دارم. به نظرم خطه خوزستان مردمانی خونگرم و دوست داشتنی دارد و شاید یکی از دلایل تکرار سفرهایم به این شهر در همین امر نهفته باشد چراکه عاشق این استان و مردمانش هستم.

سپس در این بخش از برنامه فیلم داستانی کوتاه «پیرمرد و دوچرخه» ساخته سلیم معزی از صفحه نمایش پخش شد. همچنین کودکان اهل هرمزگان در قالب گروه سرود کانون منتظران مهدی به سرپرستی عباسی دو قطعه را اجرا کردند و در پایان هیئت داوران انتخاب موسیقی جشنواره از جمله: امیرحسین سمیعی، بهزاد عبدی، محمود اکرامی‌فر، مصطفی تهرانی‌فر، سیروس حسن‌پور و محمد علی بهمنی به ترتیب جوایز برگزیدگان را اهداء کردند که به ترتیب ذیل آمده است:

دیپلم افتخار سرود «سپاه محمد(ص) می‌آید ساخته مجید نصیری، آلبوم موسیقی «مسافر» ساخته سعید قربانی، موسیقی باکلام «دنای رو سپید ساخته محمد جواد طالب گنجه‌ای، موسیقی بی کلام «حماسه جاودان» ساخته ناصر نجفی، تندیس و دیپلم افتخار سرود «حماسه وطن» ساخته حسین انفرادی، موسیقی با کلام «مرز کمانگیر» ساخته یاسر اسماعیلی.

سیروس حسن‌پور اظهار داشت: از اینکه توفیق این را پیدا کردم تا در این برنامه حضور داشته باشم باعث مسرت من است از دوست خوبم جواد قلی‌زاده بابت زحماتی که در خصوص این جشنواره کشیده تشکر می‌کنم و به این امر معتقدم که، مشقت‌های برگزاری یک جشنواره کمتر از تولید یک فیلم نیست؛ در اینجا به او و همه دست اندرکاران این مجموعه خدا قوت می‌گویم.

سپس هیئت داوران از جمله؛ ایرج افشاری اصل، غلامرضا اسان لو، کوروش نریمانی، سردار سرتیپ جناب میرزایی، جعفر دهقان و مهرداد رضایی برای اهداء هدایای برگزیدگان آثار بخش هنرهای نمایشی بر روی سن آمدند اسامی این بخش به شرح ذیل آمده است:

دیپلم افتخار تئاتر صحنه‌ای «چادری برای نجیمه» ساخته حسن سبحانی مینایی، تئاتر خیابانی «پوتین» ساخته ابولقاسم مهدوی، نمایشنامه «شبی در این حریم زنانه» ساخته سید محمد محمدی، تندیس و دیپلم افتخار(تئاتر صحنه‌ای «آبی‌ترین آسمان زمین ساخته محمد قاسمی، تئاتر خیابانی «منم مصیب» ساخته پویان عطایی، نمایشنامه «کوچه مختار بود و ساسان بود و سیمین» ساخته رضا گشتاسب.

در این قسمت سردار سرتیپ جناب بهمن کارگر، استاندار هرمزگان دکتر فریدون همتی، رییس شورای سیاست‌گذاری جشنواره دکتر جعفری، از ۴ پوستر دومین دوره فانوس، پوستر ترنم حماسه (دومین کنگره ملی شعر، سرود، ترانه و تصنیف در شیراز است، آلبوم چهل فجر شکوه، ترنم فتح (ویژه  موزیک گروه  نیروهای مسلح) رونمایی کردند.

سردار سرتیپ بسیجی دکتر بهمن کارگر رئیس «بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس» تصریح کرد: ضمن تبریک و تهنیت به مناسبت میلاد با سعادت نبی اکرم (ص) به شما حضار محترم، خدا قوت می‌گویم. بی‌تردید ۸ سال دفاع مقدس تثبیت کننده هیثیت و امنیت مردم ایران بوده به طوریکه این امر بدون ایستادگی و مقاومت شهیدان و دلیرمردان سرزمین ما میسر نبود؛ جنگ به خودی خود سخت و ویرانگر است. در آن دوران رشادت‌های زیادی برای دوام نسل امروز رخ داد. ما در همه عرصه‌ها از جمله: صنایع موشکی، دانش هسته‌ای، علوم مختلف و … به موفقیت‌های زیادی رسیدیم، چه خوب است که قدر این نعمات را بدانیم. باید قدر هنرمان را بدانیم. زمانی مشکلاتی به وجود آمد آن هم در دوره‌ای که خانه سینما را بسته بودند و از من خواستند تا وارد شوم برای اولین بار با هنرمندان روبرو شدم و واقعا ذهنیتم نسبت به آنها تغییر کرد. هنرمندان واقعا قلب و دلشان برای این سرزمین می‌تپد و در آن زمان متوجه بسیاری از مطالب شدم.

اختتامیه دومین جشنواره ملی فانوس

در پایان این مراسم از استاندار هرمزگان فریدون همتی، شهردار این استان دکتر عباس امینی‌زاده، «مدیرعامل شرکت پالایش نفت» محمد حسین نوروزی، «رئیس دفتر استاندار جناب موسی‌ای» مدیر هتل بزطرگ آتیلار «رضا انصاری لاری»، «مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس» سردار میرزایی، «مدیر هنری حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس» علیزاده تقدیر به عمل آمد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.