چهارشنبه ۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۷

نشست نقد وبررسی فیلم «قاتل آمریکایی» برگزار شد؛

دکتر شاه‌حسینی: آمریکایی ها در سینما دنبال ملیت خود می‌گردند

نشست نقد وبررسی فیلم قاتل آمریکایی در سینما فلسطین

سینماپرس: روز گذشته نشست اسلام هراسی و ایران ستیزی با حضور دکترمجید شاه حسینی به عنوان کارشناس و سید محمد حسینی به عنوان مجری در سالن شماره دو سینما فلسطین برگزار شد.

به گزارش سینماپرس؛ در این نشست که به بهانه پخش فیلم قاتل آمریکایی برگزار شده بود می توان از دو مفهوم سینمای پوزیشن و سینمای اوپوزیشن به عنوان مهمترین محورهای این  جلسه نام برد.

در ابتدای این نشست دکتر شاه حسینی با ذکر توضیحاتی کلی درباره سینمای امریکا گفت:در آمریکا چیزی وجود دارد به نام سینمای پوزیشن یا سینمای موقعیت. سینمایی که از آغاز هم بوده و سینمای بدنه ی آمریکایی همین سینماست. سینمایی که همیشه پای ارزشهای زندگی آمریکایی ایستاده است و شیوه زندگی آمریکایی را ترویج می کند. این سینما آن چیزی را که اهداف هژمونی  جهانی آمریکا بوده دنبال می کند و از دوره سینمای صامت قاب گرفته شده و این امر مصادیق فراوان دارد.

این استاد دانشگاه گفت:از دوره ی سینمای گریفیث تا امروز این سینما وجود داشته و نکته جالب اینجاست  که نه مخاطب آمریکایی و نه مخاطب جهانی این سینما از مفاهیم ان تلقی شعار ندارد. امریکایی ها این مفاهیم را به کرات تکرار می کنند و گزاره های خود را آنقدر تکرار  می کند که به کلیشه تبدیل شده است و در واقع این شکل از سینما اینقدر تکرار شده که به شمایل  مقدس معبد سینمای آمریکا تبدیل شده البته اگر بتوان این معبد را مقدس نامید که البته نظر ما این نیست.

دکتر شاه حسینی  در ادامه در پاسخ به سوال یکی از حضار درباره ی مقایسه ی سینمای پوزیشن و اوپوزیشن در کشور  ما و غرب  گفت :صاحب نظران آمریکایی معتقداند ضریب فروپاشی در آمریکا بسیار بالاست. آنها ملت واحدی نیستند . ملتی موزائیکی هستند.ملیت یک آرزوست برای آمریکایی ها که آنقدر آن را بر پرده سینما تکرار می کنند تا به جعلی از آن برسند.  ایران سابقه ای چند هزارساله دارد. با اقوام گوناگون. تمدن و روح ملی ایرانی نه تنها در مبانی ملی بلکه در مبانی دینی به رسمیت شناخته شده. به قول مفسرین بزرگ قرآنی آیات پنجگانه سوره ی مائده  صفت قوم ایرانیست.

شاه حسینی درپایان این جلسه افزود:ما درمدل قوم شناسی یکی از متحدترین و یک شکل ترین اقوام را داریم. در اساطیر ما همواره دو عنصر فتوت و جوانمردی حضور دارد. حیا و حجاب صفت قبل از اسلام قوم ایرانی است.  و  از دفاع مقدس  می توان به عنوان آخرین آزمودگاه ملت ایران نام برد. شاید تعداد کم فیلمهای پوزیسیون ما به کم کاری نظام رسانه ای ما بر می گردد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.