چهارشنبه ۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۴

اولین روز از شانزدهمین جشنواره تئاتر «مقاومت» چگونه گذشت؟

شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت

سینماپرس: در نخستین روز از شانزدهمین جشنواره تئاتر «مقاومت» نمایش های صحنه ای و خیابانی مختلفی روی صحنه رفتند.

به گزارش سینماپرس، ‌ اولین روز از جشنواره  تئاتر «مقاومت» ۶ آذرماه ۱۳۹۷ با اجراهای صحنه‌ای و خیابانی در سالن‌ها و محوطه‌های اصلی تهران همچون تالار حافظ، ‌ تئاترشهر، ‌ تالار مولوی، ‌ محوطه‌های تئاترشهر، ‌ خانه هنرمندان و... آغاز شد.

نمایش صحنه‌ای «حماسه دلاوران» اثری به نویسندگی و کارگردانی علی قربانی ساعت ۱۸:۳۰ در تالار مولوی اجرا شد.  

این اثر از استان بوشهر در اولین روز از اجرای خود با مخاطبان محدودی به صحنه رفت و قصه دلاورانی صبور، ‌ جنگجو، ‌ میهن‌پرست را روایت می‌کرد که در دفاع از میهن جان باختند ولی ذره‌ای از خاک کشور را به بیگانگان ندادند.  

نمایش صحنه ای«۶۴۱۰» به کارگردانی علی برجی و نویسندگی محسن عظیمی ساعت ۱۶، در سالن چهارسو تئاترشهر به صحنه رفت.

این نمایش درباره زندگی شهید سرلشگر حسین لشگری بود. وی آخرین اسیر ایرانی است که بعد از ۱۸ سال اسارت از زندان‌های رژیم بعثی عراق آزاد شد اما سال ۸۸ به واسطه شدت جراحات وارده دوره اسارت به فیض شهادت نائل آمد.

نمایش دیگر، ‌ نمایش صحنه‌ای «خوخان ناغیلی» به کارگردانی ناصر ولایی و نویسندگی مهدی صالح‌یار بود که ساعت ۱۶ در تالار بوستان به صحنه رفت.

این نمایش درباره یکی از کارکترهای ترسناک فرهنگ آذربایجان، خوخان بود که در حقیقت یکی از پادشاهان چینی بوده‌ که در ترکستان مرکزی قفقاز آذربایجان قتل عام بسیاری انجام داد.

تئاتر صحنه‌ای «سوختن در آب، غرق شدن در آتش» اثر دیگری بود که ساعت ۱۷:۳۰ در سالن قشقایی تئاترشهر به صحنه رفت.

از دیگر نمایش‌های روز اول جشنواره نمایش خیابانی «ضیافت به سبک کاخ سفید» به کارگردانی نویسندگی و بازیگری مختار محمدی بود که ساعت ۱۵:۳۰ در محوطه تئاترشهر به نمایش عموم درآمد.

این نمایش به مظلومیت زنان و کودکان نقاط جنگ زده خاورمیانه و رفتار غیر انسانی با آنها پرداخت.  

نمایش خیابانی «عروسی جنگ» به کارگردانی و نویسندگی احسان فلاحیان ساعت ۱۷:۳۰ از دیگر آثار هنری بود که در محوطه تئاترشهر به نمایش عموم مردم درآمد.

این نمایش مینیمال درباره جدایی و غم از دست دادن خانواده‌های شهدا و سربازان دفاع مقدس است؛ نو عروسی که همسرش شب عروسی او را ترک و برای دفاع از مرز و بوم و نوامیسش وارد جنگ می‌شود.

نمایش خیابانی «۵۵ دقیقه» به کارگردانی و نویسندگی مجتبی خلیلی ساعت ۱۴:۱۵ در محوطه تئاترشهر به نمایش عموم درآمد.

نمایش خیابانی «انشاء متولد ۸۴» به کارگردانی و نویسندگی مهدی صالح‌یار نمایش دیگری بود که ساعت ۱۸:۱۵ در محوطه تئاترشهر مخاطبان را نظاره‌گر خود کرد.

این نمایش درباره دختری متولد دهه هشتاد است که به دنبال اطلاعاتی درباره دفاع مقدس برای نوشتن انشاء است و در این باره با مادر و برادر خود صحبت می کند که هرکدام بر اساس دیدگاه خود به او کمک می‌کنند.

مسعود نیازی، بازیگر نمایش (انشاء متولد ۸۴) درباره برگزاری جشنواره تئاتر مقاومت گفت: جشنواره تئاتر مقاومت ابزار خوبی برای زنده نگه داشتن یاد شهدا و هشت سال دفاع مقدس در ذهن عموم مردم است.

شانزدهمین جشنواره تئاتر «مقاومت» به دبیری امیر نصیربیگی و با حمایت بنیاد فرهنگی روایت فتح از ۶ تا ۱۰ آذرماه در تهران برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.