چهارشنبه ۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۶

حمید زرگرنژاد مطرح کرد؛

«ماهورا » از جنس گیشه نیست/ ارگان‌ها به من گفتند تو هیچ کدام از قهرمانان ما را نشان نداده ای!

نشست نقد و بررسی فیلم ماهورا در سینما فلسطین

سینماپرس: نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «ماهورا» با حضور حمید زرگردنژاد، جبار آذین و محمود گبرلو در سینما فلسطین برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، در این نشست جبار آذین در توضیح فیلم «ماهورا» گفت : فیلم با یک صحنه ی دراماتیک آغاز می شود که این صحنه به عنوان حادثه محرک فیلم تماشاگر را با خود تا انتهای فیلم همراه می کند.لوکیشن و فضای اصلی قصه ی این فیلم یک روستای مرزی است. و قرار است اتفاقات اینجا رخ دهد. بخشی از اتفاقات از روابط اجتماعی  می آیدو بخشی دیگر از مناسبات انسانی سرچشمه  می گیرد که مهمترین آنها را به شکل جلوه های معنوی در قالب عشق  می بینیم.

این منتقد سینما در مورد مقوله ی عشق در فیلم ماهورا گفت : قرار است که عشق به عنوان نقطه اوج دوست داشتن در قالب روابط انسانی خود را نشان دهد. نگاه فیلمساز به مقوله ی عشق نگاه متفاوتی است. ما فیلمهای عاشقانه و دلبرانه فراوان دیده ایم، اما این نوع نگاه را کمتر در سینما مشاهده نموده ایم. در این فیلم عشق یک مقوله ی جنسی نیست بلکه مقوله ایست انسانی.

در ادامه جلسه حمید زرگرنژاد کارگردان فیلم، درمورد کاراکترهای حاضر در فیلمش گفت: درمورد مقوله ی مقاومت آدمهای فیلم باید گفت که آنها نمی دانستند که قرار است روزی زرگرنژاد از آنها فیلم بسازد. قرار است که روزی اتوبانی به نام آنها احداث شود، البته الان هم همچین اتوبانی وجود ندارد! و قرار است جنگ هشت سال طول بکشد. آنها به دنبال شعار یا خود را بزرگ جلوه دادن نبودند. آنها از مرکز استان بسیار دور هستند. کسی به آنها نگفته که شما باید بجنگید. کسی به آنها نگفته که شما قرار است قهرمان شوید. کسی به آنها نگفته که شما در حال انجام کار بزرگی هستید و قرار است دیده شوید.

این کارگردان سینما در ادامه در مورد نحوه ی مواجه ی ارگانها با طرح پیشنهادی فیلم ماهورا گفت: این فیلم از جنس گیشه نیست. شاید حتی این رقصها، قاچاقچی بودن شخصیت اصلی و اینکه او ساواکی به آن طرف آب  می برده است باعث شد که خیلی از ارگانها حمایت خاصی از این فیلم نکنند. آنها  گفتند «تو هیچکدام از قهرمانان ما را نشان نداده ای. تبلیغ کی را داری می کنی یه قاچاقچی! تازه اسمش هم هست سمور!» اما من گفتم این قشر از مردم دیده نشده اند. اینها کسانی هستند که جنگیده اند.

جبار آذین در جمع بندی خود از تبیین مفهوم عشق در فیلم ماهورا خاطر نشان کرد: سه نوع عشق در این فیلم وجود دارد. عشق به جنس مخالف، عشق به خانواده و عشق به سرزمین. و هر سه مورد در فیلم به خوبی دراماتیزه شده اند.

در پایان جلسه جبار آذین منتقد برنامه در مورد جایگاه فیلم هامورا در سینمای دفاع مقدس گفت: ماهورا از محدود فیلمهایی است که می توان از آن به عنوان شناسنامه سینمای دفاع مقدس نام برد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.