چهارشنبه ۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۴

گزارش نشست فیلم «ساحل امن» در جشنواره مقاومت

 نشست فیلم «ساحل امن» در جشنواره مقاومت

سینماپرس: نشست فیلم «ساحل امن» با حضور کرامت پورشهسواری کارگردان، روح الله خوشکام تهیه کننده، سیروس اسنقی بازیگر، رضا محمدی مدیر فیلمبرداری و سهیلا قوسی فعال رسانه ای در سینما فلسطین برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، در ابتدای این نشست سهیلا قوسی نویسنده و فعال رسانه ای گفت: در سال های اخیر به طور جدی با مقوله تهدید امنیت ملی رو به رو هستیم و اگر قرار باشد تعریفی از «ساحل امن» در یک کلمه داشته باشیم، به این خواهیم رسید که فیلمی در دفاع از تمامیت ملی کشورمان است و فکر می کنم فیلم تا حد زیادی در بخش محتوا و تکنیک موفق است و از استانداردهای لازم یک کار پرتعلیق و اکشن برخودار است و از این لحاظ اتفاق خوبی در سینمای ایران محسوب می شود. فضای فیلم کاری است که ذائقه تماشاگر را خیلی خوب لحاظ کرده و بینندگان همذات پنداری خوبی با فیلم داشتند و نشانه های فیلم به طور مستقیم با مقوله مقاومت گره می خورد.

در ادامه این نشست کرامت پورشهسواری کارگردان درباره «ساحل امن» عنوان کرد: به نظرم مقاومت و امنیت پایدار سه ضلع دارد که یکی بحث حریم دین است که به عنوان محور مقاومت شناخته می شود. بحث دیگر مدافعین حرم هستند و سومین محور نیز امنیت فرهنگی است. در بخش فرهنگی ما کمبودهایی داریم و ما شهیدان و جانبازان بسیاری در این راه فدا کردیم. ما زمان حضرت امام برای نجات مظلومان عالم تلاش کردیم و امکان بحث مفصل در این رابطه وجود دارد. از همان ابتدا به ساکن فیلم را به منزله پازلی برای امنیت ملی می دیدیم. هر موقع بیگانه بر ما شوریده، همه ما چه طرفدار و چه غیرطرفدار روحانی بودند، شوریدیم و موقع نگارش این موضوع در ذهنمان بود وسعی کردیم به آن برسیم.

پورشهسواری با اشاره به موضوعاتی که در فیلم در خصوص انتخابات مطرح کرده و به نوعی شجاعت به خرج داده تا به سمت دیگری نغلتد، افزود: سینمای مقاومت بر اساس تخیل نوشته نمی شود بلکه فیلم باید هدف و ما به ازای بیرونی داشته باشد. سینمای مقاومت باید هدف و پیامی داشته باشد و نگاهی را تغییر دهد و باید ما به ازای بیرونی داشته باشد و زمانی شما دو کاندید را کنار هم قرار می دهید، ناخودآگاه بیننده احساس می کند فیلمی مستندگونه می بیند و این به باور بیننده کمک می کند.

در ادامه سهیلا قوسی با اشاره به تیتراژ و عنوان بندی فیلم  و قهوه خانه موجود در فیلم توضیح داد: در ابتدای تیتراژ یک هلی شات از کنار دریا و یک لانگ شات طولانی با یک ساحل امن می بینیم و بارزترین نشانه کار است و این نوید را می دهد که روی موضوع حفظ امنیت تأکید می کند و عنوان بندی بسیار موثر است. قهوه خانه نماد کشور ایران و دو طیف سیاسی مختلف وارد قهوه خانه می شوند. فضای قهوه خانه نیز هوشمندانه بوده و این طور است که ما نمی دانیم انتهای سرنوشت آدمها چه می شود و به موضوع پیروزی انتخابات اشاره می کند.

در ادامه پورشهسواری با تأیید تعمدی بودن سکانس قهوه خانه و اینکه چه سرنوشتی برای افراد آن رقم می خورد، عنوان کرد: متأسفانه زمان انتخابات آقایان سیاسی بسیاری از مسائل را نمی بینند و به خیلی از بچه های نظامی می گویند حق دخالت در فرهنگ ندارید و با این سکانس خواستم نشان دهم امنیت انتخابات بدون وجود آن ها تأمین نمی شد. خارجی ها فکر می کنند ممکن است اهل تسنن زاویه ای نسبت به ما داشته باشند؛ اما نشان دادیم در ایران وقتی علیه ما می شورند، شیعه و سنی نداریم. ما در شهر خودمان اهل تسننی داریم که به شیعه ها رأی می دهند.

در ادامه اسنقی در خصوص بحث نفوذی ها که در فیلم «ساحل امن» نشان داده شده است، گفت: به عنوان یک اتفاق حرفه ای نشست های زیادی داشتیم که بتوانیم نقش این شخصیت را به خوبی بازی کنیم و مجری آن بودم. من فیلمنامه را خیلی خواندم و نشست های با کارگردان داشتم و برداشت هایی از آن داشتم و بخشی از بازی ام در فیلمنامه نیست و نگاه مکمل کارگردان است که ما به آن شاخصه ها می رسیم.

سهیلا قوسی در ادامه عنوان کرد: تصور این است که غیر از دو بازیگر اصلی فیلم اسنقی و احمدی که خیلی بازی یکدست و قابل قبولی داشتند، بازی سایر بازیگران خوب نیست و ضعیف است.

پورشهسواری بیان کرد: قبول نمی کنم و جایی در این رابطه اذیت نمی شویم و برای دو هزار نفر از نیروهای انتظامی اکران داشتیم و این صحبت را دوست دارم قبول نکنم. به قدری دست ما در تولید بسته بود که نمی توانسیم پنج برداشت اضافه کنیم و باور کنید مدیر تولید ما یک شهید بود و آن قدر اعتبار کم بود که به بچه های کهف الشهدا پناه بردم. ساخت فیلم دفاع مقدس که احتیاج به تجهیزات خاصی دارد، سخت است و اگر سردار فدوی به ما کمک نمی کرد ما نابود شده بودیم.

در انتها قوسی تأکید کرد: جای فیلم هایی که درحوزه امنیت ملی ساخته شود، خالی است و باید چنین اتفاقی بیفتد و گسترده تر شود. مخاطب دوست دارد اثری ببیند که به اندیشه وادار شود و باید چنین اتفاقی گسترده تر باشد و نهادها و بخش های خصوصی روی چنین موضوعی تمرکز کنند. مطمئنا چنین فیلمی در گیشه موفق می شود و حتی سرگرم کننده است و با مخاطب ارتباط خوبی برقرار می کند.

پانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت به دبیری محمد خزایی از پنجم تا نهم آذر در سینما فلسطین برگزار می شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.