جمعه ۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۱

پانزدهمین جشنواره فیلم «مقاومت» پایان یافت/ «ابومهدی المهندس» چهره مقاومت سال ۲۰۱۸ شد/ آثار برگزیده جشنواره معرفی شدند

اختتامیه پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت

سینماپرس: آئین اختتامیه پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» با حضور مسئولان لشگری و کشوری، اعضای صنوف سینمایی، خانواده شهدا و همچنین سینماگران، هنرمندان و اصحاب رسانه در برج میلاد تهران برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، آئین اختتامیه پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» با حضور مسئولان لشگری و کشوری، اعضای صنوف سینمایی، خانواده شهدا و همچنین سینماگران، هنرمندان و اصحاب رسانه در برج میلاد تهران برگزار شد.

مجری برای تمام فصول/ وقتی شهیدی فر مجری اختتامیه مقاومت می شود...

اجرای این برنامه را محمدرضا شهیدی فرد برعهده دارد.

سخنان زیبا و احساسی دبیر جشنواره

پس از پخش کلیپی از جشنواره فیلم «مقاومت»، محمد خزاعی دبیر این جشنواره گفت: خوشحالم که امشب در آیین اختتامیه جشنواره فیلم مقاومت در خدمت شما هستم؛ جشنواره ای که در این سال ها فراز و نشیب های زیادی طی کرده و با پشتیبانی شما هنرمندان و مسئولان و مدیران در حال نزدیک شدن به سر منزل مقصود است و هر سال به صورت با شکوه تر برگزار می شود.

وی افزود: خوشحالیم که جشنواره مقاومت جشنواره فیلمسازان آزادی بخش دنیا شده است. امسال ۹۲ کشور خواهان حضور بودند که نشان می دهد گفتمان ما در حال فراگیری است. در این جمع و در اندیشه مقاومت چه چیزی نهفته است که برخی از کشورها، رسانه ها و صهیونیستی ها نگران رونق جشنواره هستند تا جایی که دست به تهدید فیلمسازان می زنند؟ مگر چه گفتمانی در این جشنواره است که به برگزاری آن حساس شده اند؟

این تهیه کننده سینما تاکید کرد: باید قبول کنیم این تهدیدها نقض حقوق بشر است وقتی فیلمسازان نتوانند آزادی بیان داشته باشند چه می شود؟ من ممنونم که فیلمسازانی در جمع بین ما هستند که می گویند وقتی به کشور خود برمی گردیم اگر حضور در این جشنواره و ایران عواقبی برایمان داشته باشد ترجیح می دهیم کشورمان را عوض کنیم.

 سردار نقدی اولین تقدیر شونده

در ادامه سردار غیب پرور رییس سازمان بسیج مستضعفین، محمد خزاعی و ... روی صحنه آمدند و از سردار نقدی قدردانی کردند.

سردار نقدی در سخنانی گفت: سینمای اصیل ایران سینمای شجاعت، شرافت و کرامت انسانی است. این سینما، صدای مظلومین است. آنهایی که هنرشان را به قدرت ها فروخته اند به جایی نمی رسند، آنهایی که برای خوشامد اسکار فیلم می سازند نامی از آنها باقی نمی ماند ولی آنهایی که برای عدالت و آزادی و اسلام و آزادی اثری می سازند نامشان جاودان می ماند.

در ادامه مراسم از جواد جباری مدیرعامل سابق بنیاد روایت فتح تجلیل شد. جباری نیز عنوان کرد: من هم به همان صحبت های سردار نقدی تاکید دارم و دیگر چیزی نمی گویم.

بیماری فراگیر در میان سینماگران/ وقتی آقای سوری بجای عربی به زبان انگلیسی سخن می گوید...

تجلیل از سینماگران سینمای سوریه بخش دیگر مراسم بود.

در این بخش مراد شاهین رییس سازمان سینمایی سوریه به نمایندگی از سینماگران این عرصه روی صحنه آمد و مورد قدردانی قرار گرفت.

مراد شاهین گفت: از محمد خزاعی و برگزار کنندگان جشنواره تشکر می کنم و امیدوارم این جشنواره به صورت مستمر ادامه پیدا کند.

اهدای جوایز فیلم های مستند/ شیوه همیشگی در اهدای لوح و جوایز به تمامی آثار

در ادامه جوایز بخش فیلم های مستند مسابقه سینمای ایران اهدا شد.

در این بخش لوح تقدیر به مستند پسرم ساخته محمدمهدی خالقی اهدا شد.

لوح تقدیر ویژه این دوره برای پرداختن به موضوع یمن به مستند بیتنا اهدا شد.

دیپلم افتخار سوم به مستند آقای نخست وزیر ساخته محمدرضا امامقلی رسید.

دیپلم افتخار دوم به باصبر زندگی ساخته وحید فراهانی تعلق گرفت.

تندیس این بخش به زنانی با گوشواره های باروتی ساخته رضا فرهمند اهدا شد. فرهمند پس از دریافت جایزه اش گفت: این فیلم موفقیت های بزرگی کسب کرده و این موضوع حاصل زحمت همه بچه هاست.

وی با اعلام اینکه این روزها مشغول ساخت مستندی در سوریه است و با فلسطینی ها کار می کند، توضیح داد: همیشه سعی کرده ام فیلمی بدون سوگیری بسازم. باید بگویم در سوریه مردانی دیدم که از جنس یک مرد بودند. من با کمال افتخار این جایزه را به همسر شهید مدافع حرم علی کمال زاده تقدیم می کنم.

در این بخش مراسم رضا برجی عکاس و مستندساز که برای اهدای جوایز روی صحنه بود، گفت: ما در حال پخش کردن انگیزه مقاومت در منطقه هستیم که این انگیزه باعث می شود مردان ما به جاهای دور بروند و شهید شوند. امسال یکی از سال های پربار جشنواره بود و جا دارد از همه برگزارکنندگان تشکر کنم.

وقتی دبیر جشنوره فیلم فجر تندیس جشنواره مقاومت را اهدا می کند! / تکرار سیاست تقدیر از تمامی صاحبان اثر...

سپس هیات داوران فیلم های مستند مسابقه بین الملل روی صحنه آمدند. در این بخش، ابراهیم داروغه زاده، خانواده شهید مدافع حرم مصطفی صادقی هم روی صحنه آمدند.

لوح تقدیر این بخش به روی لبه چاقو ساخته جرمی ویلیامز اهدا شد.

دیپلم افتخار سوم به فیلم یمن کودکان و جنگ ساخته خدیجه السلامی تعلق گرفت. تهیه کننده فرانسوی این فیلم جایزه را به نیابت از خدیجه السلامی دریافت کرد و گفت: از دوستانم تشکر می کنم و از اینکه پانزدهمین جشنواره مقاومت برگزار می شود خوشحالم و امیدوارم این جشنواره ادامه پیدا کند.

دیپلم دوم به کشتن غزه ساخته دن کوهن و مکس بلومنتال رسید.

دن کوهن گفت: از همه تشکر می کنم و افتخار بزرگی است برای من که در اینجا حضور دارم و وقتی به آمریکا برگردم می گویم ایران قلب مقاومت است.

تندیس و دیپلم افتخار اول این بخش به رضا فرهمند برای زنانی با گوشواره های باروتی تعلق گرفت.

تکرار خطای افتتاحیه جشنواره مقاومت/ باز هم جایزه شهید توسط یکی از مدیران معلوم الحال سازمان سینمایی در جشنواره مقاومت اهدا گردید

در این بخش پدر شهید مدافع حرم مصطفی صادقی توسط ابراهیم داروغه زاده تقدیر شدند.

پدر شهید صادقی گفت: پسرم مهندس انرژی اتمی بود و به صورت افتخاری به جنگ رفت و تحصیلات عالیه داشت.

در ادامه هیات داوران بخش «روایت نو» و خانواده شهید اسماعیل حیدری روی صحنه آمدند.

جایزه ویژه این بخش به علی دهکردی برای بازی در دریاچه ماهی تعلق گرفت. دهکردی گفت: از نگاه خاص هیات داوران تشکر می کنم. این جایزه را به نمایندگی از همه بچه های این فیلم شریف دریافت می کنم و به ملت بزرگ ایران ادای احترام می کنم که در این شرایط سخت قهرمان واقعی مقاومت هستند.

بالاخره «ویلایی ها» دیده شد

تندیس و دیپلم افتخار بهترین فیلم اول به منیر قیدی کارگران ویلایی ها رسید. قیدی گفت:  از سعید ملکان تهیه کننده فیلم تشکر ویژه می کنم اما این جایزه را به او تقدیم نمی کنم چراکه این جایزه متعلق به ایشان است و من به نیابت از وی این جایزه را دریافت کردم.

احمدرضا معتمدی از داوران این بخش از جشنواره نیز گفت: ما باید حضور زنان در سینمای مقاومت را جدی بگیریم. خانم قیدی با تواضع جایزه خود را به ملکان تقدیم کرد ولی در جلسه هیات داوران ما ظرفیت بالای او را در فیلمسازی مورد تاکید قرار دادیم. به نظرم حضور زنان در عرصه مقاومت کمرنگ بود و ما باید به این موضوع توجه کنیم.

وی افزود: مریلا زارعی از اعضای هیات داوران بود که ظرفیت بالایی دارد. از سوی دیگر ما ظرفیت زنان را در دفاع مقدس به یاد داریم از همین رو از مسئولان سینمایی می خواهم که به حضور زنان در سینمای مقاومت بیشتر توجه کنند.

 هیات داوران بخش «جلوه گاه نور» تندیس این بخش را به محمدحسین مهدویان برای ماجرای نیمروز اهدا کرد.

در ادامه نماهنگ زیبای «حُب الحسین» با صدای محمد حسین پویانفر پخش شد. پویانفر در سخنانی برگزاری جشنواره شانزدهم «مقاومت» را در قدس آرزو کرد.

در بخش «چهره مقاومت سال ۲۰۱۸» ابومهدی المهندس از فرماندهان حشدالشعبی به عنوان چهره سال شناخته شد.

در این بخش دریادار سیاری، سردار غیب پرور و محمد خزاعی روی صحنه آمدند. به دلیل اینکه ابومهدی مهندس حضور نداشت سیدعباس موسوی به نیابت از او برای دریافت این جایزه روی صحنه حاضر شد.

موسوی در سخنانی گفت: از دیار حسین آمده ام از دیار علی ابن علی طالب آمده ام. با عطر و بوی شهدا آمده ام؛ شهدایی که جان خود را نثار مردم کرده اند. حالا که اینجا ایستاده ام دو افتخار با من است؛ افتخار اول اینکه من نماینده کشورمان عراق هستم و افتخار دوم اینکه نماینده ابومهدی هستم. ایشان در لحظه آخر از آمدن بازماندند ولی توصیه کردند که این جایزه را تقدیم شهدا به ویژه شهدای حشدالشعبی کنم.

سخنان زیبا و با صلابت دریادار سیاری

سپس امیر دریادار سیاری گفت: در جهت تقویت بعد فرهنگی مقاومت، ارتش آمادگی دارد همه نوع حمایتی از سینماگران جشنواره به عمل آورد.

وقتی خستگی از تن ویلایی ها به در می رود/ تقدیر خانواده شهدا از فیلم ویلایی ها

در بخش بهترین فیلم از نگاه خانواده شهدا فیلم «ویلایی ها» ساخته منیر قیدی فیلم منتخب شناخته شد. در این بخش فرزند شهید حسین همدانی گفت: از نظر خانواده شهدا همه فیلم هایی که در عرصه مقاومت ساخته می شوند شایسته تجلیل هستند.

در ادامه جوایز بخش عماد مغنیه اهدا شد. در این بخش دختر شهید عماد مغنیه و کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان و محمد خزاعی روی صحنه حاضر شدند.

دیپلم افتخار برگزیده دوم به زنانی با گوشواره های باروتی ساخته رضا فرهمند رسید.

دیپلم اول به با صبر زندگی ساخته وحید فراهانی اهدا شد.

فاطمه مغنیه در این بخش گفت:  همزمانی برگزاری این جشنواره و میلاد حضرت رسول را تبریک می گویم. دستان شما را فشار می دهیم و امیدوارم این مسیر ادامه پیدا کند؛ مسیری که حضرت امام ما را به آن راهنمایی کرد.، هزاران تشکر از برگزارکنندگان این جشنواره.

وقتی تندیس دختر شهید مغنیه خستگی سال ها دبیری جشنواره «مقاومت» را از تن محمد خزاعی در می آورد

فاطمه مغنیه در این بخش تندیسی به محمد خزاعی دبیر جشنواره اهدا کرد.

سخنان حماسی خانم رسانه ای/ بانوی تونسی نکات مهمی را در باب سینمای مقاومت و جشنواره یادآور می شود

یکی از چهره های مقاومت کشور تونس روی صحنه آمد و گفت: برای اولین بار نیست که من به این جشنواره آمده ام. افتخار بزرگی است که من زیر لوای عماد مغنیه هستم و این را فراموش نمی کنم. حقی دارم که می خواهم بگیرم زادگاه این جشنواره تهران پایتخت تصمیمات مقاومت است اما وفاداران مقاومت در همه جا حضور دارند. من به عنوان یک تونسی از برگزارکنندگان جشنواره می خواهم تا این جشنواره در تونس، لبنان و ... برگزار شود تا همه از محصولات این جشنواره استفاده کنند.

نویدی برای سینمای مقاومت/جشنواره هر ساله برگزار خواهد شد؛ حتی اگر آثار ایرانی نداشته باشد...

در ادامه مراسم سردار غیب پرور گفت: خدا را شکر که پانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت با یک موفقیت بیشتر از دوره های قبل در حال پیگیری است. از همه مهمانان عزیزی که از سایر کشورها آمده اند و هنرمندانی که تشریف دارند تشکر می کنم حیفم می آید که از علی نصیریان نام نبرم؛ عزیزی که ما را همراهی کردند.

وی افزود: یقینا پیام جشنواره فیلم مقاومت پیام ایستادگی در مقابل کسانی است که می خواهند ما آزاده نباشیم. آنها حقارت ما را می خواهند. محال است پیروزی ای به دست بیاید و مقدمه آن مقاومت نباشد. امروز خدا را شکر، ایران اسلامی به واسطه شهیدان و مردم قهرمان تبدیل به الگو شده است. با تمام احترامی که برای هنرمندان قائلم از آنها می خواهم درس مقاومت را الگوی خود قرار دهند. ما مردم مسلمانی داریم و حتی غیرمسلمانان هم انقلاب را همراهی کرده اند. از دست اندرکاران جشنواره فیلم مقاومت می خواهم این جشنواره را به سالانه تبدیل کنند حتی اگر در بخش داخلی هم میسر نباشد در بخش خارجی می شود این کار را کرد. ترویج مقاومت ابزاری دارد که یکی از آنها هنر است و چقدر خوب است از این ابزار برای ترویج روحیه مقاومت استفاده کنیم ان شاالله سال آینده جشنواره شانزدهم برگزار شود.

باسل الخطیب برگزیده بخش بین الملل/ سینماگران متعهد سوریه پیشتازان ترسیم مقاومت

بعد از پخش کلیپی اعضای هیات داوران بخش بین الملل روی صحنه آمدند و تندیس و دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه را به باسل الخطیب برای فیلم پدر اهدا کردند.

مراد شاهین به نیابت از الخطیب این جایزه را دریافت و عنوان کرد: من از این جشنواره برای اینکه این جایزه را اهدا کردند تشکر می کنم و این جایزه را به شهدای سوریه تقدیم می کنم. این اولین باری است که من از تهران دیدن می کنم نکته ای که نظر من را جلب کرد این بود که عکس های شهدا در همه جا دیده می شود و این موضوع نظر من را جلب کرد تقریبا تمام خیابان های تهران به نام شهداست علاوه بر احترامی که از شما برای خانواده شهدا دیدم این نشانگر تمدن ایران است و از این جایگاه و عظمت و قدرت ایران در منطقه پیداست.

دیپلم افتخار بهترین کارگردانی در بخش بین الملل به ۲۸ مرد پانفیلو تعلق گرفت.

پیشنهاد همکاری مشترک سینمای ایران و روسیه

کارگردان این اثر پس از دریافت جایزه اش گفت: من تشکر می کنم که امکان ورود به ایران را برای من مهیا کردند تا با مردم جالبشان آشنا بشم و از مهمان نوازی آنها لذت ببرم. در تاریخ هر کشوری مقاومت وجود دارد و در کشور من هم تجربه مقاومت وجود دارد. این طور فکر می کنم که فیلم های با ژانر جنگی مهم هستند چون فکر می کنم جنگ یک تراژدی بزرگ است. این جشنواره تاثیر زیادی بر حفظ صلح بر جهان خواهد داشت و برای آن آرزوی پیشرفت می کنم. روسیه همیشه آماده همکاری در حوزه های مختلف به ویژه حوزه فرهنگی است و عالی خواهد بود که یک فیلم مشترک بسازیم.

پیام ویدیویی کارگردان شب «شب دوازده ساله»/ وقتی شهیدی فر با نمک می شود

تندیس بخش کارگردانی به شب دوازدهم رسید. کارگردان این اثر در پیامی ویدیویی گفت: سلام به همه دوستان، باعث افتخار است که برنده جایزه شدم و باعث تأسف من است که در جشنواره نبودم ولی ای کاش در آنجا حضور داشتم.

 شهیدی فر پیام ویدیویی کارگردان شب «شب دوازده ساله» را مسخره و می گوید با حفظ حدود شرعی بغل کنید...

وقتی گرید بین المللی جشنواره زیر سوال می رود!

جایزه  ویژه شامل تندیس و دیپلم افتخار بهترین فیلم و جایزه نقدی به سعید ملکان تهیه کننده «تنگه ابوقریب» رسید. تندیس این بخش به ماجرای نیمروز به تهیه کنندگی محمود رضوی تعلق گرفت.

اقدام زیبای رضوی در اهدای جایزه خود به خانواده شهید

رضوی عنوان کرد: خوشحالم که این جایزه را از دست داوران مهم به ویژه از دست مجید مجیدی می گیرم. افتخار مهمتر برای من این بود که جایزه را از دست خانواده شهید عطایی گرفتم. یک سری از دوستان من همکار و دوست شهید عطایی بودند و این جایزه را به خانواده این شهید تقدیم می کنم.

جایزه بهترین فیلم مستند از نگاه مردم به بازگشت ساخته عبدالستار کاکایی رسید. جایزه بهترین فیلم سینمایی از نگاه مردم به تنگه ابوقریب رسید.

حضور علی نصیریان برای اهدای جوایز سینمای ایران/ استاد بازیگری سنبل سینماگران عرصه مقاومت ایران اسلامی

در ادامه مراسم جوایز مسابقه سینمای ایران بدین شرح اعلام شد:

لوح تقدیر ویژه این بخش به علیرضا زرین دست برای فیلمبرداری سرو زیر آب رسید. زرین دست عنوان کرد: ما کشوری هستیم که در خیابان های مان شعر می فروشند و باید بگویم نام شهید با بهشت مترادف است.

تندیس و دیپلم افتخار بهترین بازیگری به ناصر باباییان برای فیلم دایان تعلق گرفت. ناصر باباییان در این بخش گفت: این جایزه متعلق به همه عوامل دایان است و باید یادی از علیرضا آزمایش کنم که در بین ما نیست و اگر بود بسیار خوشحال می شدم که در داخل سالن او را می دیدم.

تندیس و دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه به منیر قیدی و ارسلان امیری برای ویلایی ها اهدا شد.

جایزه ویژه بهترین کارگردانی به محمدعلی باشه آهنگر برای سرو زیر آب رسید.

اهدای تندیس بهترین فیلم و بهترین کارگردانی به فیلمی تهی از مبانی اصیل دفاع مقدس رسید/ وقتی «تنگه ابوقریب» جایزه بهترین فیلم جشنواره پانزدهم مقاومت را از آن خود نمود

جایزه بهترین فیلم به تنگه ابوقریب به تهیه کنندگی سعید ملکان اهدا شد. ملکان در این بخش گفت: این جایزه متعلق به گروه ابوقریب است و من این جایزه را به حبیب والی نژاد تقدیم می کنم که اگر وی نبود این فیلم ساخته نمی‌شد.

جایزه بهترین کارگردانی نیز بهرام توکلی برای تنگه ابوقریب رسید.

در پایان علی نصیریان از خانواده مرتضی کریمی شهید مدافع حرم با اهدای لوحی قدردانی کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.