یکشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۶

پژمان‌فر:

اشکال جدی به عملکرد صداوسیما وارد است/ رئیس رسانه‌ملی بایستی پاسخگو باشد/ اخطار به ارشاد درباره جریان مبتذل سینما

حجت الاسلام نصرالله پژمان فر در مراسم بزرگداشت نادر طالب زاده

سینماپرس: سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: یکی از انتقادات جدی به علی عسکری این است که می‌گوید "صداوسیما پول ندارد" و به همین‌خاطر باید صداوسیما تریبونی بشود که هر نکته‌ای را دولت می‌خواهد مطرح کند و از طرفی دیگر این اجازه به طیف پرهیاهوی سینمایی هم داده می‌شود که تریبون ملی را در اختیار بگیرند و بگذارند هر رفتاری می‌خواهند انجام دهند.

به گزارش سینماپرس؛ اتفاق برنامه "من و شما" باعث شد تا سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس هم نسبت به این اتفاق واکنش نشان دهد و رفتار غیرحرفه‌ای مجری و عوامل این برنامه تلویزیونی را یک نمره منفی برای رسانه‌ملی بداند. او گفته که به عنوان یک عنصر فرهنگی در کمیسیون فرهنگی برای افرادی که در رسانه ملی رخنه کرده‌اند متأسفم که خیلی راحت روی آنتن ملی قرار می‌گیرند و شرایط امن و آرام را به هم می‌ریزند. البته بحث جدی مسعود فراستی  به تعبیر حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس که دغدغه بسیاری بوده باعث شد خیلی جدی‌تر بحث جلوگیری از اشاعه ابتذال در سینما را با سوال از وزیر ارشاد پیگیری خواهیم کرد.

نائب رئیس‌ کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره نظارت بر صداوسیما، اتفاق شبکه شما و بی‌اخلاقی و شوخی‌های جنسی نامتجانس در سینما گفتگویی انجام داده که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

حجت‌الاسلام پژمان‌فر درباره رفتار غیرحرفه‌ای برنامه تلویزیونی "من و شما"، تصریح کرد: اتفاقی که در تلویزیون افتاد دارای چند وجه است که باید به آن پرداخت. یکی موضوع خود مسئله‌ای است که مسعود فراستی به عنوان مهمان مطرح کردند و دغدغه مهمی است. اینکه آیا در سینمای ما فضای مدیریت‌ شده‌ای وجود دارد برای تأمین نیازهای مردم یا سینما با رویکرد گیشه‌مداری به سمت فیلم‌های غیراخلاقی حرکت می‌کند؟ فیلم‌هایی که به بی‌پروایی، شوخی جنسی و ارتباط با جنس مخالف، دامن می‌زند و این خودش موضوعی مهم و اساسی است که طرح سوال ما از وزیر ارشاد بوده و اعلام وصول هم شده است.

وی تأکید کرد: آن‌چیزی که در این فضا نگران کننده به نظرمی‌رسد یک فضای استبدادی است برای تک‌صدایی در سینمای کشور که می‌خواهند حرفی به غیر از خودشان شنیده نشود و تحمل اینکه یک صاحب‌نظر کاربلد و مشرف به مسائل سینما درباره این مسائل اظهارنظر کند برنمی‌تابند و سناریوی هجمه‌پراکنی را در دستور کار قرار می‌دهند تا این صدا را از بین ببرند. این نوع رفتار با منطق و فضای آزادی که خودشان بدان اعتقاد دارند سازگار نیست.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس وجه دیگر این اتفاق را فضای تهدیدی دانست که نگذارند حرف‌های محتوایی درست فریاد شود، افزود: وجه دیگر این است که امروز با استفاده از فضای تهدید، مسائل را جلو می‌برند. مثلاً برای ساکت کردن انتقادها به فرد موردنظر می‌گویند تو هرچه قدر بزرگ‌ باشی از فلان آدم بزرگتر نیستی. چطور در رسانه ملی این فرد را تحقیر می‌کنند تا حساب دست بقیه بیاید. به یک صورتی رفتار می‌کنند که انتقادی علیه‌شان مطرح نشود. این اتفاق یک خطری است که متأسفانه فضاهای مقابله با کسانی که مخالف آن‌ها هستند به وجود می‌آید.

وی خاطرنشان کرد: موضوع دیگر صداوسیما این است که منافع ملی را قربانی منافع جریان‌های خاصی می‌کند. امروز یکی از انتقادات جدی به علی عسکری رئیس رسانه‌ملی همین است که می‌گوید "صداوسیما پول ندارد" و به همین‌خاطر باید صداوسیما تریبونی بشود که هر نکته‌ای را دولت می‌خواهد مطرح کند و از طرفی دیگر این اجازه به طیف پرهیاهوی سینمایی هم داده می‌شود که تریبون ملی را در اختیار بگیرند و بگذارند هر رفتاری می‌خواهند انجام دهند.

حجت‌الاسلام پژمان‌فر با اشاره به اینکه رسانه‌ملی نباید این طور فضاسازی کند، گفت: واقعاً باید بررسی کنیم که رسانه‌ملی چرا چنین فضاسازی‌هایی انجام می‌دهد؟ چرا که این اتفاق در شبکه‌های اینترنتی و خصوصی، توجیه‌پذیر است اما در صداوسیما این اتفاقات قابل توجیه نیست. این انتقاد را داریم به عنوان کسانی که سهمی از این سینما داریم و انتظار می‌رود سینما برای ما هم تولیداتی داشته باشد. واقعاً سینما در حوزه سبک زندگی، کودک و خیلی از مسائل دیگر حرفی برای گفتن ندارد و این نکات و معضلات باید در رسانه‌ملی بسط و گسترش داده شوند.

وی در ادامه اضافه کرد: امروز در سینمای ایران دچار معضلات عدیده‌ای هستیم و نمی‌توانیم به راحتی با خانواده‌هایمان یک فیلم درست و با محتوا ببینیم. یا حرف تلخ در آن‌ها زده می‌شود یا بی‌پروایی و ارتباط غیرمتعارف با جنس مخالف را به تصویر می‌کشد و یا طنزی را مطرح می‌کنند که حریم خانواده‌ها را نشانه می‌گیرد و از بین می‌برد. همه این نکات جای بحث دارد و طرف ما کسانی هستند که مهره‌های اصلی این فضاها به شمار می‌روند. ما حتماً در جلسه سوال از وزیر ارشاد مطرح می‌کنیم که انتظارمان سینمای طراز انقلاب اسلامی و دفاع از این فضاست.

نائب رئیس‌ کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه ۴۰ نماینده مجلس در هفته‌های گذشته نسبت به حوزه کتاب، تئاتر و سینما به وزیر ارشاد اعتراض داشته‌اند، افزود: به عنوان عنصری از کمیسیون فرهنگی مجلس بر خودمان وظیفه می‌دانیم در مقابل این معضلات، حرف‌هایمان را بزنیم و از طریق نظارت مجلس به این فضا ورود کنیم. سوال‌هایمان در حال حاضر اعلام وصل شده و فقط منتظریم نوبت‌مان برسد و وزیر ارشاد پاسخگوی سوالات ما باشند. چرا که در روزها و هفته‌های بیش از ۴۰ نماینده به مشکلات حوزه کتاب، تئاتر و سینما اعتراض داشته‌اند. نمایندگان مجلس صرف نظر از گرایش‌های سیاسی نسبت به وضعیت موجود وزارت ارشاد در بخش‌های مختلف، ناراحتی خودشان را مطرح کنند و این پیام به سمع و نظر ایشان برسد.

وی درباره پاسخگویی رئیس سازمان صداوسیما و نظارت واقعی شورای نظارت بر رسانه‌ملی گفت: من فکر می‌کنم شورای نظارت بر صداوسیما با جدیت بیشتری باید در میدان حضور داشته باشد و به بهانه نظارت بعد از عمل پای خودشان را از وظیفه نظارت بیرون بکشند اشکال به طور جدی در بخش‌های مختلف صداوسیما وجود دارد و هر روز یک اتفاق نگران‌کننده بروز و ظهور پیدا می‌کند. در این راستا رئیس رسانه‌ملی بایستی پاسخگو باشد و شورای نظارت از رویکرد جزیره‌ای که گاهی وقتی نسبت به مسائل دارد به سمت نظارت واقعی نسبت به صداوسیما سوق پیدا کند.

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.