دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۸

فیلسوف و اسلام‌شناس فرانسوی مهمان این هفته «شوکران» می‌شود + تیزر

پرفسور کریستین بونو - برنامه «شوکران»

سینماپرس: هجدهمین قسمت از برنامه «شوکران» امروز دوشنبه ۱۲ آذرماه با حضور پرفسور کریستین (یحیی) بونو، فیلسوف و اسلام‌شناس فرانسوی، روی آنتن شبکه چهار سیما خواهد رفت.

به گزارش سینماپرس، هجدهمین قسمت برنامه تلویزیونی «شوکران» با حضور پرفسور کریستین (یحیی) بونو، فیلسوف و اسلام‌شناس فرانسوی دوشنبه ۱۲ آذرماه از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

کریستین بونو، متولد ١٣٣۶ در شهر فرایبورگ آلمان در خانواده‌ای مسیحی و فرانسوی‌الاصل به دنیا آمد. از ١٠ سالگی به استراسبورگ فرانسه رفت و از نوجوانی به سفرهای متعدد به اسپانیا، مراکش، ایتالیا، بلژیک، هلند، آلمان و… پرداخت. بونو در سیر جستجوهای خود با آثار «رنه گنون» فیلسوف مسلمان فرانسوی و هانری کربن دیگر متفکر فرانسوی آشنا شد. او ابتدا در رشته زبان و ادبیات عرب و اسلام‌شناسی به تحصیل پرداخت و سپس تحت راهنمایی‌های «احمد حمپاته» عارف آفریقایی و از رؤسای سلسله تیجانیه به مذهب شیعه درآمد.

بونو سال ١٩٨٧ درجه پروفسور اگرژه را گرفت و در سال ۱۹۹۵ از رساله دکتری خود تحت عنوان الهیات در آثار فلسفی و عرفانی امام خمینی در دانشگاه سوربن فرانسه دفاع کرد که در سال ۱۹۹۹ نیز به عنوان پژوهش برتر سال برگزیده شد. او دوره فوق دکترای خود را نیز در دانشگاه سوربن در زمینه «حکمت متعالیه ملاصدرا، پاسخی به انتظارات صدرالدین قونوی» به پایان رساند. بونو به مدت ٧ سال از سال ١٩٩١ از شاگردان برجسته استاد سید جلال الدین آشتیانی در مشهد بوده است.

از جمله آثار این الهی‌دان و اسلام‌شناس فرانسوی می‌توان به «تفسیر و ترجمه قرآن مجید به فرانسوی» اشاره کرد که جلد نخست آن در ۶٠٠ صفحه به چاپ رسید و به عنوان کتاب اول قرآنی سال انتخاب شد. این مجموعه جمعا در ٧ جلد در یک پروژه‌ ٢٠ ساله به اتمام خواهد رسید.

«تصوف و عرفان اسلامی (به زبان فرانسه) پاریس، ۱۹۹۱»، «امام خمینی عارف ناشناخته قرن بیستم (به زبان فرانسه) پاریس – بیروت، ۱۹۹۷»، «آیین و اندیشه در دام خودکامگی (ترجمه فرانسه کتابی از سید محمد خاتمی) به زبان فرانسه، پاریس، ۲۰۰۵» و «مبارزه با نفس یا جهاد اکبر، ترجمه اثر امام خمینی (به زبان فرانسه) تهران، ۲۰۰۶» از دیگر تألیفات پرفسور بونو هستند.

بونو معتقد است: مرگ عدالت یعنی مرگ امید! بین این دو محضور، تنها چیزی که به نظرم می‌رسد، آخرین وصیت امیرالمؤمنین(ع) مبنی بر ترک‌نکردن امر به معروف و نهی از منکر است.

«شوکران» محصول مشترک حوزه هنری و شبکه چهار سیما به تهیه‌کنندگی علی قربانی است که دوشنبه‌ها حوالی ساعت ٢١ روی آنتن می‌رود و بازپخش آن نیز روزهای سه‌شنبه ١٠ صبح، جمعه ۱۴ و یکشنبه ساعت ١٩ است.

علاقه‌‌مندان برای تماشای قسمت‌های قبلی برنامه به آرشیو شبکه چهارم سیما یا صفحات شوکران به نشانی  @ShokaranTV در فضای مجازی مراجعه کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.