دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۰

«دموراژ» داوطلب حضور در جشنواره «عمار» شد/ روایتی از اقدام تاریخی کامیون‌داران

مستند «دموراژ»

سینماپرس: حامد پویان، کارگردان و مستندساز جوان از حضور خود در نهمین جشنواره مردمی فیلم «عمار» با دو مستند «دموراژ» و «یک علمدار» خبر داد.

به گزارش سینماپرس، حامد پویان کارگردان و مستندسازی که با دو مستند «دموراژ» و «یک علمدار» خواهان حضور در نهمین جشنواره مردمی فیلم عمار شده است، در سخنانی، گفت: دموراژ به معنی پرداخت جریمه تاخیر تخلیه بار کشتی ها در بنادر است. زمانی که بنادر نمی توانند آن بار را تخلیه کنند، کشتی‌ها جریمه‌ای را از آن بندر می گیرند که به آن دموراژ گفته می‌شود.

وی افزود: داستان مستند «دموراژ» به سال ۶۲ برمی‌گردد که در زمان جنگ کالاهای اساسی همانند گندم، جو و شکر در سطح کشور رو به اتمام بود. وزارت اقتصاد و دارایی آن زمان اقدام به خریداری کالاهای اساسی می کند و آنها را از طریق کشتی ها به بندر بوشهر انتقال می دهند. اما به دلیل اینکه این بندر زیر آتش نیروهای رژیم بعث عراق بود، مجبور می شوند از بندرعباس استفاده کنند.

این مستندساز ادامه داد: دلیل ساخت «دموراژ» مناسبت تعیین و نامگذاری روز ۲۶ آذرماه به عنوان روز ملی حمل و نقل است. اقدامی که در این روز توسط رانندگان کامیون شده، حرکتی مردمی بود و این مردم ایران بودند که در آن زمان، مشکلی را که برای آنها پیش آمده بود، برطرف کردند.

وی اظهار داشت: یکی از این راننده کامیون ها شهید عامری فرد نام داشت که متاسفانه جزء شهدا او را محسوب نکردند. او کسی بود که به همراه برادر خود حرکت می کند که در مسیر بندرعباس تصادف می کند و کشته می شود. کار کوتاهی هم برای این شهید در دست ساخت دارم که کار تصویربرداری آن به پایان رسیده است و در مرحله تدوین قرار دارد. خیلی علاقمند هستم که این کار هم به جشنواره عمار امسال برسد.

وی خاطرنشان کرد: مستند «یک علمدار» دومین کاری است که برای حضور در جشنواره عمار درنظر گرفتم. موضوع این اثر در مورد حسین محرابی، شهید مدافع حرم اهل مشهد است.

این مستندساز اضافه کرد: برای ساخت مستند «دموراژ» به مشهد رفته بودیم که با خانواده شهید حسین محرابی آشنا شدیم و بعد از بررسی ها و تحقیقات لازم به این نتیجه رسیدیم که مستندی را درمورد او تولید کنیم. این کار ۳۰ دقیقه‌ای از شبکه خراسان هم پخش شده است.

نهمین جشنواره مردمی فیلم عمار دی ماه ۹۷ در تهران و شهرهای مختلف کشور برگزار می‌شود و متقاضیان در بخش «فیلم» تا ۱۵آذر و بخش «فیلم ما» تا ۲۰ آذر فرصت دارند، آثار خود را با مراجعه به AmmarFilm.ir ثبت و تحویل دبیرخانه جشنواره دهند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.